Firmy působící v automobilovém průmyslu se v nadcházejícím období soustředí na hledání alternativních paliv a zároveň budou pružně reagovat na současnou poptávku po levných automobilech a hybridních vozech. To jsou některá zjištění každoroční studie Momentum: Global Auto Executive Survey 2008, kterou provádí specializovaný tým pro automobilový průmysl KPMG International.

Budoucnost přeje levným a hybridním vozidlům

V horizontu pěti let lze očekávat významný nárůst prodejů a tržního podílu nejlevnějších automobilů a hybridních vozů. To potvrdilo 81 procent oslovených respondentů. Právě do vozů s alternativním či hybridním pohonem vkládají dotazovaní velké naděje a jsou v odhadech růstu jejich prodeje v nadcházejícím období velmi optimističtí. Pro rok 2007 očekávalo pouhých 17 procent nárůst prodeje k hranici 500 tisíc kusů vozidel s tímto typem pohonu. Pro rok 2008 odhaduje celkem 25 procent dotazovaných nárůst prodejů na 600 až 700 tisíc a dalších 27 procent dokonce až na hranici 800 tisíc kusů.

"Výsledky tohoto průzkumu ukazují, že automobilový průmysl zachytil trendy a firmy jsou si dobře vědomy požadavků svých zákazníků. Ti se stále častěji přiklánějí nejen k bezpečným a kvalitním vozům, ale také hledí na ekonomickou stránku provozu automobilů. Automobilový průmysl čeká velká výzva v podobě hledání nových alternativních pohonných hmot a investic do jejich vývoje," říká Andrew Sutherland, partner společnosti KPMG Česká republika odpovědný za automobilový průmysl. Kvalita bude podle oslovených manažerů hrát ve výběru vozu stále nejdůležitější roli.

Hrozí nadprodukce?

V souvislosti s problémem nadprodukce se dotazovaní odborníci vyjadřovali většinou optimisticky. V aktuálním průzkumu odhadlo nadprodukci ve výši přes 20 procent pouze 14 procent oslovených, což je méně než v předchozích dvou průzkumech KPMG International (25, respektive 34 procent). Trendem, který automobilový průmysl čeká, by mělo být spojování, akvizice a tvorba aliancí. Čtyřicet sedm procent respondentů předpokládá nárůst těchto aktivit mezi OEM výrobci, 72 procent mezi jejich přímými dodavateli a 64 procent na 2. a 3. úrovni dodavatelského řetězce.

Jak a kde snižovat náklady

V pořadí nejdůležitějších příležitostí pro snížení nákladů se na prvním místě umístily inovace výroby a technologií (67 procent), poté následovalo levné národní zásobování (65 procent) a inovace výrobních materiálů (57 procent). Ovšem největší meziroční nárůst očekávaných úspor nákladů byl zaznamenán u zdravotní péče, odměn a sociálního zajištění (nárůst z 34 procent na 46 procent).

Čína dostihne Spojené státy, ale možná bude mít problémy

Růst automobilového trhu v Číně vedl 58 procent respondentů k závěru, že se prodej aut na čínském trhu může během příštích pěti let vyrovnat prodeji ve Spojených státech. Odborníci jdou však s odhadem ještě dál a počítají během následujících šesti až deseti let s významným nárůstem prodeje čínských automobilů na samotném americkém trhu (74 procent). Zároveň však upozorňují, že výsledkem mohou být rovněž problémy s nadprodukcí. Bezmála 45 procent oslovených odborníků se vyjádřilo, že očekává v Číně během pěti let problémy spojené s nadprodukcí.

Další na řadě je... Indie

Kromě Číny vidí respondenti průzkumu KPMG International největší potenciál v růstu zákaznické poptávky v Indii (72 procent) a pak také v Rusku (11 procent) a ostatních jiho- a východoasijských zemích (6 procent). Indické automobilové značky také zaznamenaly v očekávání respondentů největší růst - celkem 73 procent z nich se domnívá, že jejich podíl na globálním trhu vzroste. V předchozím roce to bylo jen 55 procent.

Česká republika

Jaká je situace na českém automobilovém trhu v porovnání se světovými trendy? Automobilový průmysl v České republice zažil velmi dobrý rok a téměř pokořil hranici jednoho milionu vyrobených automobilů. Kromě tradičně úspěšných osobních automobilů zaznamenala velmi zřetelný nárůst produkce nákladních automobilů - Tatra o 61 procent a Avia o 50 procent. Do budoucna bude pro automobilový průmysl v České republice důležité pokračovat v produkci kvalitních výrobků a udržet si v této oblasti standard, který zákazník i zahraniční firmy očekávají. Neméně zásadní také bude vyrovnat se s nedostatkem kvalifikovaných pracovníků, růstem cen surovin a směnnými kurzy. Velmi důležitým faktorem budou i investice do vývoje a hledání inovací v jednotlivých segmentech. I tak by měl automobilový průmysl zůstat jedním z lídrů tuzemského hospodářství. n

rkp

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist