Firmy působící v automobilovém průmyslu se v nadcházejícím období soustředí na hledání alternativních paliv a zároveň budou pružně reagovat na současnou poptávku po levných automobilech a hybridních vozech. To jsou některá zjištění každoroční studie Momentum: Global Auto Executive Survey 2008, kterou provádí specializovaný tým pro automobilový průmysl KPMG International.
Budoucnost přeje levným a hybridním vozidlům
V horizontu pěti let lze očekávat významný nárůst prodejů a tržního podílu nejlevnějších automobilů a hybridních vozů. To potvrdilo 81 procent oslovených respondentů. Právě do vozů s alternativním či hybridním pohonem vkládají dotazovaní velké naděje a jsou v odhadech růstu jejich prodeje v nadcházejícím období velmi optimističtí. Pro rok 2007 očekávalo pouhých 17 procent nárůst prodeje k hranici 500 tisíc kusů vozidel s tímto typem pohonu. Pro rok 2008 odhaduje celkem 25 procent dotazovaných nárůst prodejů na 600 až 700 tisíc a dalších 27 procent dokonce až na hranici 800 tisíc kusů.
"Výsledky tohoto průzkumu ukazují, že automobilový průmysl zachytil trendy a firmy jsou si dobře vědomy požadavků svých zákazníků. Ti se stále častěji přiklánějí nejen k bezpečným a kvalitním vozům, ale také hledí na ekonomickou stránku provozu automobilů. Automobilový průmysl čeká velká výzva v podobě hledání nových alternativních pohonných hmot a investic do jejich vývoje," říká Andrew Sutherland, partner společnosti KPMG Česká republika odpovědný za automobilový průmysl. Kvalita bude podle oslovených manažerů hrát ve výběru vozu stále nejdůležitější roli.
Hrozí nadprodukce?
V souvislosti s problémem nadprodukce se dotazovaní odborníci vyjadřovali většinou optimisticky. V aktuálním průzkumu odhadlo nadprodukci ve výši přes 20 procent pouze 14 procent oslovených, což je méně než v předchozích dvou průzkumech KPMG International (25, respektive 34 procent). Trendem, který automobilový průmysl čeká, by mělo být spojování, akvizice a tvorba aliancí. Čtyřicet sedm procent respondentů předpokládá nárůst těchto aktivit mezi OEM výrobci, 72 procent mezi jejich přímými dodavateli a 64 procent na 2. a 3. úrovni dodavatelského řetězce.
Jak a kde snižovat náklady
V pořadí nejdůležitějších příležitostí pro snížení nákladů se na prvním místě umístily inovace výroby a technologií (67 procent), poté následovalo levné národní zásobování (65 procent) a inovace výrobních materiálů (57 procent). Ovšem největší meziroční nárůst očekávaných úspor nákladů byl zaznamenán u zdravotní péče, odměn a sociálního zajištění (nárůst z 34 procent na 46 procent).
Čína dostihne Spojené státy, ale možná bude mít problémy
Růst automobilového trhu v Číně vedl 58 procent respondentů k závěru, že se prodej aut na čínském trhu může během příštích pěti let vyrovnat prodeji ve Spojených státech. Odborníci jdou však s odhadem ještě dál a počítají během následujících šesti až deseti let s významným nárůstem prodeje čínských automobilů na samotném americkém trhu (74 procent). Zároveň však upozorňují, že výsledkem mohou být rovněž problémy s nadprodukcí. Bezmála 45 procent oslovených odborníků se vyjádřilo, že očekává v Číně během pěti let problémy spojené s nadprodukcí.
Další na řadě je... Indie
Kromě Číny vidí respondenti průzkumu KPMG International největší potenciál v růstu zákaznické poptávky v Indii (72 procent) a pak také v Rusku (11 procent) a ostatních jiho- a východoasijských zemích (6 procent). Indické automobilové značky také zaznamenaly v očekávání respondentů největší růst - celkem 73 procent z nich se domnívá, že jejich podíl na globálním trhu vzroste. V předchozím roce to bylo jen 55 procent.
Česká republika
Jaká je situace na českém automobilovém trhu v porovnání se světovými trendy? Automobilový průmysl v České republice zažil velmi dobrý rok a téměř pokořil hranici jednoho milionu vyrobených automobilů. Kromě tradičně úspěšných osobních automobilů zaznamenala velmi zřetelný nárůst produkce nákladních automobilů - Tatra o 61 procent a Avia o 50 procent. Do budoucna bude pro automobilový průmysl v České republice důležité pokračovat v produkci kvalitních výrobků a udržet si v této oblasti standard, který zákazník i zahraniční firmy očekávají. Neméně zásadní také bude vyrovnat se s nedostatkem kvalifikovaných pracovníků, růstem cen surovin a směnnými kurzy. Velmi důležitým faktorem budou i investice do vývoje a hledání inovací v jednotlivých segmentech. I tak by měl automobilový průmysl zůstat jedním z lídrů tuzemského hospodářství. n
rkp
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist