AVIA
tradiční tuzemská značka, patřící nyní pod společnost Ashok Leyland, představí v brněnském pavilonu V šest vozidel ve variantách s nejpoužívanějšími typy nástaveb: D120/N s hákovým nakladačem kontejnerů, D120/N zametač, D120/K třístranný sklápěč, D120/N s fekální nástavbou, D120L se sedmimístnou kabinou určenou pro pracovní čety nebo hasičské sbory.
Poprvé bude vystaveno vozidlo AVIA D120, až do celkové hmotnosti 12 tun, se vzduchovým pérováním zadní nápravy. To spolu s motory Cummins pro nové modely AVIA řady D značně rozšířilo možnosti využití a vychází vstříc požadavkům přepravních firem na komfortnější a bezpečnější provoz. K dispozici je i varianta schopná dobře sloužit také v dálkové přepravě.
Cadillac
reprezentační americká značka vystaví v Brně model Escalade 6.2 V8 v úpravě N1 a na podzim letošního roku uvede na trh variantu Escalade HYBRID.
Citroen
bude vystavovat celou řadu užitkových modelů plus některé osobní vozy s přestavbou na N1. Jedná se o Nemo Furgon, Berlingo Furgon, Berlingo osobní N1, Berlingo First Furgon, Jumpy Furgon, Jumpy Flexivan, Jumper Furgon, Jumper Kombi Van, C4 Picasso Grand N1, C5 Tourer N1. Mezi novinky letošního roku patří nové Berlingo osobní i užitkové a především model C5 Tourer, který bude mít v Brně českou premiéru.
Modely Citroen C5 i nové Berlingo splňují podmínky pro ekologické označení AIRDREAM (s vybranými motory). Všechny vznětové motory u vozů Citroen C5 jsou opatřeny filtry pevných částic. Užitkové Berlingo má možnost přepravy 3 osob v kabině (kabina Extenso) a model Nemo nabízí otevíratelnou vnitřní přepážku pro přepravu dlouhých předmětů.
DAF
expozice nizozemského výrobce chce v první řadě ukázat návštěvníkům zájem o problematiku životního prostředí. Příkladem mohou být tiché a úsporné motory PACCAR Euro 4 a Euro 5 nebo vývoj alternativních technologií, mezi které patří diesel-elektrický hybridní pohon. V Brně bude vystaven prototyp nákladního vozu DAF s hybridním pohonem, vycházející z úspěšné řady LF45 a využívající pokročilý paralelní dieselový/elektrický hybridní pohonný systém.
Kromě toho budou vystaveny ukázky všech tří základních produktových řad - dvanáctitunový DAF LF FA 45.220, třínápravový tahač DAF CF FTG 85.460, který představí atraktivní novinku střední řady CF a v premiéře - střešní světla "Skylights". Chybět samozřejmě nebude ani vlajková loď značky DAF, model XF105 ve verzi tahače FT 105.510 Super Space Cab.
Premiéru zde bude mít také komunikační a navigační systém DAF Telematics, který umožňuje jak navigaci prostřednictvím velkého barevného displeje, tak komunikaci pomocí SMS zpráv a mnohé další funkce.
Fiat Professional
představí širokou škálu užitkových vozů. Největším překvapením bude zcela určitě speciální výstavní prototyp Ducato Truckster, zmenšenina závodního tahače s futuristickým designem. Mezi vystavenými modely však nebude chybět ani Fiorino Combi Elegant, Fiorino Van Elegant, Ducato Combi, Ducato Kabina, Ducato Maxi, Scudo Van, Scudo Combi a Scudo Panorama. Vystaveny budou také různé verze přestaveb užitkových vozů, jako např. sanitní Ducato, dílenská vestavba do Fiorina pro řemeslníky či přestavby osobních vozů Croma, Grande Punto a Bravo, které lze přestavět pro účely odpočtu DPH.
Novinkou je nový Minibus Ducato Metropolis. Jedná se o lehký autobus, který je jako stvořený do městského provozu a díky svým rozměrům se dostane i tam, kam se velké autobusy nevejdou. Minibus Ducato Metropolis je schopen přepravit až 10 sedících a 8 stojících cestujících.
Velmi zajímavým modelem je Doblo Cargo Natural Power na plynový pohon CNG, který výrazně přispívá ke snižování emisí. Motor při spouštění běží na benzin a po několika sekundách se přepne na zemní plyn. Zpět na benzin jej lze přepnout jednoduše zmáčknutím tlačítka. Hlavní výhodou tohoto systému je snižování nákladů a šetrnost k životnímu prostředí. Nádrže se zemním plynem jsou přitom umístěny pod podlahou vozu, takže nedochází k omezení kapacity úložného prostoru.
Hummer
známý americký terénní vůz u nás už zdaleka nepatří mezi výjimečná vozidla. Svědčí o tom na čtyři stovky registrovaných hummerů a také dva modely - Hummer H2/6.2 V8 a Hummer H3/3.7 V5 vystavené v Brně v úpravě N1. Novinka pro letošní rok je Hummer H2, s novým motorem a šestistupňovou automatickou převodovkou.
Hyundai
na Autotecu představí veřejnosti osobní automobily upravené pro kategorii N1, tedy s možností odpočtu DPH. Jmenovitě rodinné MPV Matrix, oblíbená SUV Tucson a Santa Fe, modely i30, i30cw (kombi) a novinku H-1 Tour. Návštěvníci se budou také moci seznámit s lehkým užitkovým automobilem H-1 Van, který byl nedávno uveden na náš trh. Výstavní premiéru v ČR bude mít facelift oblíbeného MPV Matrix, který se dostane do prodeje na přelomu srpna a září letošního roku. Příspěvkem k ještě větší ochraně životního prostředí jsou modely Hyundai Santa Fe s automatickou převodovkou a Tucson s manuální převodovkou, které jsou již z výroby standardně vybaveny filtrem pevných částic.
Irisbus Iveco
Vysoké Mýto se dvěma světovými premiérami. Největší tuzemský výrobce autobusů představí na veletrhu Autotec 2008 dvě světové novinky - uvnitř pavilonu G1 to budou třídveřový městský low entry autobus Irisbus Crossway LE ve dvoudveřovém provedení a minibus Irisbus Proxys, českou národní premiéru bude mít v Brně také luxusní autokar Irisbus Magelys. Reprezentativní výběr ze širokého sortimentu městských, meziměstských a turistických autobusů doplní i turistický Irisbus Evadys H, linkový minibus Irisbus Proway a další turistické varianty: minibus Daily Tourys a autokar Irisbus Domino HD. Chybět nebudou ani zavedené a oblíbené modely linkového autobusu Irisbus Crossway a městský velkokapacitní nízkopodlažní kloubový autobus Irisbus Citelis v provedení 18 m a ve verzi s plynovým pohonem (CNG).
IVECO
představí rovněž pestrou škálu vozidel ze své bohaté nabídky - lehký užitkový vůz Daily CNG 35S14GV, lehký offroad Daily 4x4 55S18W, těžký nákladní vůz Stralis AS440S50 T/P a střední užitkový vůz Eurocargo ML75E18P. Hlavními novinkami v produktové nabídce Iveca budou: lehký offroad MASSIF 25S18W 5P stejně jako Daily 4x4 55S18SW. Oba tyto modely budou mít v Brně tuzemskou premiéru.
Kia
patří u nás mezi nejdynamičtěji se prosazující značky. Prakticky všechna vozidla současné modelové řady splňují podmínky nomenklatury veletrhu - existují ve verzích N1. Jedná se konkrétně o známé modely osobních vozů v užitkovém provedení: Picanto, Rio, Cee'd (všechny tři karosářské verze), Carens, Carnival, Sportage a Sorento. Všechny modely jsou běžně v prodeji v ČR, přičemž některé prošly nedávno modernizací či faceliftem. Poslední novinkou letošního roku je modernizovaná podoba modelu Picanto představená v březnu, od které již existuje také užitková verze N1. Na výstavě Autotec bude mít výstavní premiéru speciální exponát - tuningově upravený sériový vůz pro_cee'd, který vychází z vítězného návrhu v rámci kreativní soutěže Kia Tuning Contest, uspořádané letos na jaře.
Kögel
známý výrobce návěsů představí jeden ze současných pilířů úspěchů firmy - návěsy řady Maxx. Centrem pozornosti bude zcela jistě velkoobjemový extradlouhý návěs Big-MAXX a novinka - nový nápravový systém Kögel TRAX. Kromě návěsů budou v Brně představeny i možnosti financování a nové provozní a servisní služby - TRAX LIFE a MAXX SERVICE.
MAN
známý německý výrobce je pro rok 2008 ověnčen titulem "Truck of the Year", který získala vozidla dvou nových řad TGS a TGX. MAN je mimochodem prvním výrobcem těžkých nákladních a užitkových vozidel, který získal prestižní ocenění mezinárodní jury celkově již posedmé. V Brně bude mít zastoupeny všechny tři modelové řady nákladních a užitkových vozidel. Vrcholem nabídky je v Evropě nejsilnější sériově vyráběný tahač - MAN TGX 18.680 4x2 BLS s osmiválcovým motorem o výkonu 500 kW/680 k. Vedle dalších silničních tahačů TGX s motory MNA D 26 CR vystavuje MAN rovněž těžké nákladní vozidlo řady TGS 26.440 6x4-4 se speciální nástavbou pro transport mléka. Středně těžká nákladní řada vozidel je zastoupena modelem TGM 18.330 4x2 BL a lehké nákladní automobily reprezentuje model TGL 12.180 4x2 BB.
Novinky na vozidlech MAN se dotýkají všech tří základních oblastí: kabin, konstrukčních změn na podvozcích a na motorech.
Mercedes-Benz
je u nás v posledních letech leaderem na trhu nákladních automobilů. Na letošním Autotecu představí především třetí generaci velkého nákladního modelu Actros. Nový Actros vyniká dalším zdokonalením v oblasti hospodárnosti, obsluhy, komfortu, bezpečnosti a designu. Jedinečným prvkem je sériová montáž automatizované převodovky Mercedes PowerShift 2. V nových Actrosech jsou nabízeny osvědčené šestiválcové motory BlueTec v šesti výkonových kategoriích - od 235 kW (320 k) do 350 W (476 k) a osmiválce ve třech výkonových kategoriích - od 375 kW (510 k) do 440 kW (598 k). Praktické výsledky již prokázaly, že technologie BlueTec umožnila uživatelům vozidel vybavených těmito motory ušetřit od počátku jejich zavedení okolo 300 milionů litrů nafty a životní prostředí ušetřit zátěže 700 tisíc tun CO2. Nákladní vozidla Mercedes se samozřejmě nabízejí s motory plnícími již dnes požadavky normy Euro 5, která nabude platnosti od podzimu 2009. Z nákladních vozidel Mercedes-Benz budou v Brně vystaveny modely Actros 3 LS v provedení tahač, tahač Axor LS, stavební podvozek Actros K 8x6, podvozky Atego a Econic. Z dodávkových modelů zde budou Vito mixto s vysokou střechou, Sprinter 4x4, Sprinter ve verzi kawa a Sprinter s plynovým pohonem NGT. Velkoprostorové vozy bude zastupovat Viano ve verzi Exclusive.
Mitsubishi
představí čtyři modely užitkových automobilů - robustní pick-up se všestranným využitím - Mitsubishi L200, Mitsubishi Grandis, který představuje skutečnou revoluci v pojetí designu velkoprostorové karoserie, prostorný a flexibilní crossover Mitsubishi Outlander a čtvrtou generaci velmi úspěšného modelu Pajero, který byl korunován na krále Rallye Dakar, nejnáročnějšího terénního závodu na světě, a který dodnes diktuje standardy vozů 4x4. Všechny čtyři modely jsou nabízeny ve verzi N1.
Mitsubishi Fuso, japonské nákladní a užitkové automobily vyráběné v Portugalsku a charakteristické krátkou kabinou nad motorem, popř. prostornou dvoukabinou, si nacházejí u nás stále více příznivců. V Brně budou zastoupeny sklápěčem Canter 7C18D s dvojkabinou a modelem Canter 7,5 t s krátkou kabinou.
Nissan
představí na Autotecu nákladní vozidla Atleon - 7 t, se skříňovou nástavbou, sklápěč Cabstar, valník Cabstar Double Cab. Z lehkých užitkových vozidel pak modely Interstar v chladírenské úpravě, šestimístný model Primastar a známý pick-up Navara a jako novinku NP300 Pickup. Z vozů kategorie N1 a s pohonem 4x4 nebudou chybět známé modely X-trail, Pathfinder a stále oblíbenější kompaktní crossover Qashqai, který se stal bestsellerem v celé Evropě. Novinka Nissan Pickup se po dvouleté přestávce vrací na český trh, tentokrát s modelovým označením NP300 a novým motorem splňujícím normu Euro 4. Inovovaný čtyřválcový vznětový motor se vstřikováním common rail má zdvihový objem 2,5 l, dosahuje výkonu 129 k (95 kW) a točivého momentu 294 Nm.
PANAV
představí nabídku nových přípojných vozidel, od valníků přes sklápěče, kontejnerová vozidla, nosiče výměnných nástaveb, podvalníky, speciály - jako třeba vozidla pro přepravu dřeva či přepravu osobních automobilů, skříňové návěsy v mnoha velikostech (od 10 do 35 t, s délkou 6 až 13,5 m). Novinkou bude např. i tříosý tandemový přívěs TV24L, tentokrát ve valníkovém provedení. Užitečná nosnost přívěsu TV 24 L je 18 840 kg, ložná plocha - délka 7760 mm, šířka 2488 mm, výška 3010 mm.
Peugeot
představí na veletrhu celou užitkovou řadu Peugeot, počínaje nejmenšími 107 XA a 207 XA až po největší modely Expert a Boxer. Do nabídky automobilů Peugeot patří ale také další vozy, které jsou přestavovány pro kategorii N1 umožňující odpočet DPH, jako je například modelová řada 307 SW, 407 SW nebo 807. Hlavními novinkami letošního roku jsou modely Bipper, který nabízí v kategorii malých dodávek výjimečný poměr vnějších rozměrů a objemu pro náklad, představený v únoru, a Partner, který je u nás v prodeji od 15. května. Užitková řada Peugeot je v současnosti nejmladší a nejširší na evropském trhu.
Renault
nabídka vozů této francouzské automobilky v kategorii N1 umožňující odpočet DPH začíná u nových vozů Clio Grandtour, pokračuje přes Grand Modus, Mégane Grandtour, Scénic, novou Lagunu až k modelům Espace. Novinkou je Renault Kangoo, který navazuje na úspěchy svého předchůdce.
V kategorii větších lehkých užitkových automobilů úspěšně reprezentují značku Renault modely Trafic a Master, dodávané v různých provedeních a nástavbách.
Renault Trucks
se představí s novou generací vlajkové lodi pro dálkovou dopravu, typem Magnum, který je letos největší novinkou této značky. Uvedením nového provedení se začíná psát již pátá kapitola historie tohoto dominantního vozidla. Změny oproti dřívější verzi se týkají ještě elegantnějšího vnějšího designu kabiny, ale především zcela nového uspořádání interiéru kabiny. Díky zvýšení střechy nové kabiny vozu o 20 cm přesahuje nyní vnitřní výška 2 m. Novinky se týkají i stavební řady pro smíšený provoz, kde po kompletních inovacích přišel Renault Trucks s další novinkou v podobě nové konfigurace 8 x 4 u řady Premium Lander a nového, ještě výkonnějšího motoru DXi13 500k u těžké stavební řady Renault Kerax. Tuzemskou premiéru bude mít v Brně Renault Premium Distribution (modelová řada vozidel pro distribuční a komunální dopravu) s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG). Renault Trucks zavádí v ČR do nabídky vozidla Midlum a Premium Distribution (CNG) jako atraktivní řešení pro ekologicky šetrná vozidla operující v městských aglomeracích. Vozidla s tímto pohonem mají výrazně nižší emise škodlivin ve výfukových plynech i emise hluku oproti konvenčnímu pohonu na naftu.
Scania
bude na veletrhu Autotec prezentovat revoluční technologii EGR v kombinaci s novou řadou motorů EURO 5. Kromě celé řady svých výrobků včetně hasičského speciálu představí i ideální řešení pro budoucí vývoj městské hromadné dopravy v České republice, etanolový autobus Scania, který bude vozit návštěvníky Autotecu po výstavišti. Výstavními exponáty budou: tahače Scania R 440LA4x2 MNA Euro 5 EGR Highline, Scania R 620LA4x2 MLA Euro 5 SCR Topline, sklápěč Scania G 420CB6x4 HNZ Euro 4 EGR, hasičský speciál a autobus Scania Irizar i4.
Společnost Scania využívá pro plnění náročných emisních norem a zároveň snižování emisí dvě technologie. Jednak recyklaci výfukových plynů (EGR) a také selektivní katalytickou redukci (SCR). Především nová technologie Euro 5 EGR, kterou Scania představila loni na podzim a která je založena na snižování emisí přímo v místě jejich vzniku, je dalším z trumfů automobilového průmyslu pro nadcházející období. Tímto krokem se Scania dostala do vedoucí pozice v oblasti technologie motorů.
Tahákem expozice Scania bude jistě speciální hasičské vozidlo. V této kategorii patří Scania k nejprodávanějším v Evropě hlavně díky technické vyspělosti, kvalitě zpracování, robustní konstrukci a v neposlední řadě i díky přitažlivému designu kabin. Podvozky Scania jsou s oblibou používány pro dostavbu mnoha typů speciálních, hasičských a záchranářských nástaveb, ať už jde o automobilové vodní a pěnové cisterny až na 10 000 litrů, žebříky a výsuvné plošiny do výšky 88 metrů, speciály pro hašení lesních požárů či letištní záchranné a vyprošťovací speciály.
Schmitz Cargobull
představí další možnosti návěsu Varios a kromě jiného i produkt, který má v dopravních systémech určitě velkou budoucnost. Jedná se o návěs Varios, který je uzpůsoben k přepravě nejen po silnici. Tento návěs je vybaven systémem Huckepack, který umožňuje jeho nakládání na vagony, a tím kombinovanou dopravu z České republiky směrem do západní Evropy. Jedinečností spojení návěsu Schmitz Cargobull Varios a vagonu AAE Twin je, že je možné návěs s vnitřní ložnou výškou 3 000 mm naložit a bezpečně přepravovat po schválených železničních tratích. Návěs je vybaven certifikátem, který připouští rychlost přepravy až do 140 km/h.
SOR
je dalším významným tuzemským výrobcem autobusů. V Brně tentokrát představí model NB 18 - kloubový, plně nízkopodlažní městský autobus využívající max. povolené délky 18 750 mm s přepravní kapacitou 175 cestujících. Má portálovou zadní hnací nápravu VOITH Graziano, která je poháněna motorem IVECO CURSOR 8. Na přání zákazníka mohou být odvozeny i varianty pro příměstský i meziměstský provoz. Dalšími exponáty budou modely SOR BNG 12 - dvanáctimetrový městský low-entry autobus, s celkovou obsaditelností 102 osob, poháněný motorem CUMMINS na plynový pohon (CNG). Autobus lze nabídnout v provedení s 2-4 dveřmi. A novinka - dvanáctimetrový trolejbus TN 12 s asynchronním motorem a dvoustupňovou převodovkou Praga. Trolejbus konstrukčně vychází z karoserie městského low-entry autobusu SOR BN 12.
Suzuki
tento japonský výrobce nabízí v úpravě N1 již svůj nejmenší model Swift, dále modely Ignis, crossover Suzuki SX4 a v kategorii menších terénních vozů modely Jimny a Grand Vitara, jejíž již třetí generace spojuje to nejlepší z předcházejících modelů s nejmodernějšími technologiemi současnosti.
Škoda
je u nás ve statistikách registrací lehkých užitkových vozidel N1 nejprodávanější značkou a jednotlivé modely - Fabia, Roomster a Octavia vévodí pořadí nejprodávanějších typů. Roomster se také stal základem pro dvoumístný užitkový automobil Škoda Praktik, který nabízí nákladový prostor o objemu až 1900 litrů.
Tatra
dosáhla výrazného meziročního zlepšení prodeje na českém trhu a také zakázka na výrobu vojenských speciálů je po všech peripetiích na dobré cestě. Kromě standardního výrobního programu - Tatry T 815-2 v provedení 4x4, 6x6 nebo 8x8 a T163 Jamal - se Tatra v Brně pochlubí také osmiválcovými, vzduchem chlazenými motory T3D - 928 - 30 a T3D - 928 - 20, EURO 5, využívajícími technologii SCR, které již plní požadavky normy Euro 5, tedy normy, která vstoupí v platnost až od 1. října 2009. Poutačem expozice bude také nový vojenský speciál, který má nahradit známé Pragy V3S - Tatra T 810 - 1 ROR 26.
Tedom
výrobce autobusů představí především facelift městského nízkopodlažního autobusu TEDOM C12 G s motorem TEDOM (pohon na stlačený zemní plyn - CNG), dále městský nízkopodlažní autobus TEDOM C12 D s motorem Deutz (zástavba dieselového motoru Deutz místo původního motoru TEDOM) a také příměstský, částečně nízkopodlažní (tzv. low-entry) autobus TEDOM L12 G (pohon na stlačený zemní plyn).
Unimog
nabídne premiéru nového typu nosiče výměnných nástaveb M-B UNIMOG U 20 Croy. Nový typ poprvé vystavený na podzim v roce 2006 na IAA v Hannoveru od té doby dospěl do sériové produkce, která byla započata na jaře letošního roku. Nyní také startuje výroba výměnných účelových nástaveb řady renomovaných výrobců, které jsou určeny pro tento nový typ vozidla. Nový Unimog U 20 nabízí komfort obsluhy a manévrovací vlastnosti na úrovni osobního vozidla ve spojení s užitnými vlastnostmi koncepce Unimog.
Volkswagen
disponuje širokou nabídkou lehkých užitkových vozidel. Začíná u malých vozů Fox a Polo a pokračuje přes Golf, Golf Variant, Golf Plus, Passat Variant, Touran, Sharan až po modely SUV Tiguan, Touareg a konečně pravověrné malé užitkové a nákladní vozy Caddy, Caddy Maxi, Transporter, Multivan, Caravelle a Crafter. Jako novinka se bude v Brně prezentovat VW Caddy Maxi.
Volvo
švédský výrobce s osmdesátiletou historií představí v Brně vozidla od obratných rozvážkových nákladních a komunálních modelů FL až po nejtěžší kamiony. Hmotnostní kategorii v rozmezí 12 až 18 tun s motory s objemem 7,2 l o výkonech 240 nebo 280 koní reprezentuje řada Volvo FE, jejíž podvozky jsou vhodné pro další nástavby. Ve verzích do 26 tun lze použít podvozek k dostavbě sklápěče 6x2 a 6x4, cisterny a dalších. Pro dálkovou přepravu je určena řada FM. Disponuje robustním, ale lehkým podvozkem, trvanlivostí a spolehlivostí. Řada FM nabízí rozvory od 3 do 6,7 m, čtyři pohodlné kabiny a motory s výkony od 300 do 440 koní. Vlajkovou lodí značky Volvo mezi nákladními vozidly je typ FH16, který vyniká velkým výkonem, komfortem, bezpečností, ovladatelností a výdrží. Motor D16E/D16C s objemem 16,1 litru a výkony od 540 do 660 koní.
Společnost Volvo se zabývá také vývojem použití alternativních paliv a hybridních pohonů. Hybridní pohon Volvo pro těžké nákladní vozy, který kombinuje vznětový motor s elektrickým, umožňuje zrychlovat s použitím samotného elektromotoru, což znamená opět nižší spotřebu paliva, nižší emise a nižší hluk. Jeho cílem je dosažení úspory paliva až o 30 procent. Kromě uvedených exponátů čekají na návštěvníky Autotecu další stovky zajímavostí automobilové a servisní techniky, přívěsů, návěsů a dalších výrobků stejně jako bohatý doprovodný program s cílem ukázat a přiblížit současný stav i technickou úroveň všeho, co souvisí s užitkovými vozidly a jejich provozem. Je jen škoda, že se výstavy nezúčastní někteří známí výrobci užitkových vozidel, jako např. Ford či Opel. n
kb
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist