jachty 

Týden na potápěčské jachtě brázdící Středozemní moře na jih od francouzského Marseille s akčním rádiem dosahujícím na skalnaté ostrovní přízraky Korsiky a Sardinie vyjde v plné sezoně na stejně nebo méně než v hotelu tentýž týden u téhož moře. Tím je řečeno vše. Co byste raději? Předbíhat se každé ráno s "rezervačním“ ručníkem při rvačce o lehátka na pláži, nebo se prostě jen tak položit na vyhřátou palubu? Koukat každý den na stejný Beach Club s limonádami, místním lahvovým pivem a osychajícími sendviči nebo pozorovat skály na obzoru a kotevní řetěz vystupující z modré hloubky, kde jste před tím obdivovali vrak letounu? Koho láká spíš pocit dobrodružství než péče cestovkových delegátů, ten vyrazí na
jachtu. Stačí mít s sebou potápěčskou licenci. A i tu lze během plavby získat.


jachty_mCharter, nebo vlastní jachtu?
Jedu si odpočinout na svou jachtu. Tuhle větu nemůže vyslovit pravdivě kdekdo. V českém rozvinutém kapitalismu už sice není vůbec žádný problém si jakoukoliv loď koupit, ale i tento akt signalizující povýšení do horních deseti tisíc má svá proti. Vedle dost brutálního byrokratického papírování především u chorvatských úřadů je potřeba si při koupi jachty být vědom i následujících nákladů na provoz, údržbu a pojištění. Zkušený majitel lodi jedenáctimetrové Sun Fast 37 pro maximálně osmičlennou posádku, která v roce 2003 přišla na 100 tisíc eur, sáhne ročně do kapsy pro zhruba dalších 200 tisíc korun. K tomu je třeba připočíst další desítky tisíc na pojištění, mimořádné opravy a jiné poplatky. "Ale i to je pro leckoho přijatelná cena za vědomí, že má vlastní jachtu,“ konstatuje zkušený prodejce lodí Libor Záruba ze společnosti F.A.S. yachting.
Pronájem lodi třeba jen na týden, tzv. charter, je tedy pohodlnější, pokud jde o starosti, a především nežádá žádné investiční rozhodnutí. "Po podpisu objednávky a zaplacení ceny pronájmu pak už můžete prostě jenom přijet do přístavu a loď si vyzvednout,“ slibuje komplexnost obstarání všech povinností za klienta Zbyněk Liška ze společnosti Yachting4U specializované právě na pronájmy jachet a motorových člunů po celém světě. Jachtu si samozřejmě může najmout kdokoliv s platnou kapitánskou licencí, ale i bez! "K nájmu lodi lze přiobjednat i služby kapitána, takže loď si může najmout opravdu kdokoliv a pozor - vyjde levněji pronajmout pro čtyřčlennou rodinu na týden loď v Chorvatsku než zaplatit v plné sezoně letecký zájezd do hotelu,“ konstatuje Zbyněk Liška.


jachty_m2Kapitánem snadno a rychle
Nosit na tričku kapitánské štráfky, moci si s přáteli nebo s partnerkou pronajmout jachtu a vyplout na moře. Nespoutaný, svobodný, volný, sám mezi živly... K tomu stačí překvapivě málo, a sice stát se koncesovaným kapitánem. Se získáním pomůže česká společnost. A jde to pak rychle, příjemně a ani ne moc draze.
Nejžádanější procedura školení na "skipera“ skupiny B, tedy lodního kapitána pro chorvatské teritoriální vody, je její absolvování v samotném Chorvatsku. "Kurz probíhá přímo na jachtě se zkušeným kapitánem-instruktorem a po návratu do maríny jdeme rovnou skládat zkoušky na místním kapitanátu. Vyjde to zhruba na deset tisíc korun. Nemohu odolat a pochválím se: žádný náš absolvent kurzu u zkoušek za posledních osm let nepropadl!“ shrnuje zkušenosti Zbyněk Liška ze společnosti Yachting4U. A ihned nabízí pronájem nejvhodnější lodi na Jadranu každému novopečenému kapitánovi i těm, na jejichž kapitánské licenci už inkoust na slaném vzduchu notně vybledl.
Mírnou nevýhodou chorvatského kapitánského průkazu je právě jeho "omezenost“ na Jaderské moře. Pro mezinárodní licenci skupiny C, platnou prakticky už celosvětově na všechny moře a oceány, je pak třeba skládat další zkoušky. Ale i s tím Liška z Yachting4U prý ochotně pomůže.


Splynout s živly
Pro suchozemce z kotliny uprostřed starého kontinentu bude vždy pobyt na moři spojen s výjimečným zážitkem. Vašek Pajer, kapitán katamaránu Valhalla, plujícího pod českou vlajkou ve Středomoří i v Atlantiku, vykresluje obrázek dovolené na moři jako adrenalinovou záležitost s nádechem romantiky: "Zkuste si představit jinou lidskou činnost, při které zažíváte každý den tolik dobrodružství a napětí jako při plavbě na jachtě - odkázaný docela jenom na sebe, svou loď a dobrou vůli Poseidóna. Přitom se vám po každém přestálém nebezpečí odvděčí příroda nezapomenutelnými západy či východy slunce, setkáním s delfíny či velrybami a potýkání s nepřízní osudu třeba i posílením přátelství mezi členy posádky. Moře prostě miluju.“ Plavba ale může mít i své po čertech dramatické momenty. "Představte si že plujete na moři dva dny proti větru na pětimetrových vlnách. Padáte únavou, oči zalepené solí, v promočených hadrech. Vaše mysl se už nedokáže soustředit na nic jiného než na odpočinek a přístav. Ale ten pořád není vidět. Pak se otočí vítr a začne dout tím správným směrem. A z černých mraků vystřelí sluneční paprsek přímo na tvář...“ popisuje Vašek Pajer, který Česko vymění každý rok na deset měsíců za domov na vlnách.


jídlo_mNestrádat víc, než je nutné
Z toho, co bylo řečeno, je patrné, že dobrodružnou dovolenou na lodi si lze buď parádně užít, nebo parádně protrpět. Kromě počasí mnohé ovlivní výběr posádky, a především výběr plavidla. Jak to má tedy vypadat na správně vybrané lodi? Třeba jako na zmiňovaném Valhalle, což je takřka nový katamarán se čtyřmi pohodlnými kajutami. Každá má vlastní toaletu a koupelničku. Ze sprchy přitom teče sladká teplá voda. Loď s dvojitým trupem - což oceníme právě, když je moře méně klidné - nabízí v úrovni paluby překvapivě prostorný salon s funkčně zařízenou kuchyní s "námořnicky kývavým“ sporákem a dvěma (!) lednicemi. I jiné důležité doplňky jsou na katamaránu zdvojeny, například silné diesely. To pro případ, že by přestalo foukat a plachty, vytahované i stahované servomotory, by posun po hladině nezajistily.
Potápěčský provoz na katamaránu je komfortní: veškeré vybavení se během plavby buď suší na lanovém zábradlí, nebo je složené v boxech na přídi. Běžící kompresor na plnění tlakových lahví neruší víc než hlasitější rádio. Mezi oběma plováky je natažena silná síť a ležet tady, opalovat se, číst nebo koukat po ostatních lodích je prostě skvělý způsob trávení plavby.


Chorvatsko_mChorvatsko? Blízké, krásné, ale drahé
Nejbližší a tím i nejoblíbenější teplé moře je jednoznačně chorvatský Jadran. Sem také míří drtivá většina českých jachtařů a milovníků vodních sportů. Není to špatná volba, protože tenhle cíp Středomoří je malebný počtem i divokostí ostrůvků a ostrovů, a navíc disponuje infrastrukturou dokonale adaptovanou na turisty. Jenže to je právě věc, která leckterého mořského výletníka trochu otráví. A jachtaře dvojnásob, protože se tu řídí heslem: "Na Jadranu je krásně, tak za to plaťte!“
Všechny lodě pohybující se v chorvatských vodách musí mít na každý rok novou vinětu potvrzující uhrazený poplatek za povolení k plavbě. Pak je ještě potřeba za každého člena posádky uhradit pobytovou taxu. Obzvlášť "mastné“ bývají vstupy do četných mořských národních parků. Mezi nejznámější patří Brijuni, Kornati, Krka a Mljet. Nejdražší budou i letos podle všeho Kornati, kde lodní "vstupenka“ snadno vyjde i na 400 kun pro plavidlo do 18 metrů délky.
Ale ještě nejsme s poplatky zdaleka u konce. Za potápění se platí hned několikrát - nejprve je potřeba mít roční stokunovou "iskaznicu“, a pak se musí platit služby koncesovaného potápěčského centra. Za povolení individuálního potápění se platí 2400 kun. Ani rybolov tu není zdarma. Pro cizince přijde rybářský lístek na den na 60 kun a za měsíční dáte 700 kun.
Je na místě zároveň uvést, že chorvatská policie a námořní úřady jsou velmi aktivní při kontrolách předepsaných povolení, nálepek a poplatků. Nelze spoléhat nejen na shovívavost nebo dokonce velkorysost orgánů, ale ani na toleranci místních - jakmile pojmou podezření, že něco nemáte v pořádku, bezostyšně zalarmují úřady.
Na cizácké peněženky nečíhá jen sofistikovaný systém státního "dojení“, ale i pěkně vykutálení neseriózní majitelé charterových plavidel, kteří si předem brousí zuby na většinou tisícieurovou kauci vyžadované při zapůjčení lodě. Při vracení plavidla obcházejí loď s lupou a snaží se strhnout z kauce co nejvíc za každý nalezený "šrám“. Ti největší koumáci se dokonce snaží ušetřit na detailech a loď vydají například s prázdnou plynovou lahví pod vařičem.
Abychom ale nenasazovali psí hlavu jen úřadům a majitelům jachet na Jadranu. "V Chorvatsku je ohromný přetlak lodí, v sezoně je tu plachta na plachtě. Tomu odpovídají samozřejmě i ceny. Podobně to ale chodí i v nejžádanějších marínách na Korsice nebo Sardinii. Nejlepší ukázkou je korsické Bonifacio,“ komentuje situaci Zbyněk Liška z Yachting4U a dává pár tipů na levnější lokality: "Ve Středomoří západně od Itálie najdete mnoho míst, kde sice nebudou maríny tak moderně zařízené, ale také se sotva polovičními cenami. Já osobně bych jako hodně zajímavou, ne až tak přelidněnou a bez extrémních cen doporučil oblast kolem Liparských a Pontinských ostrovů.“


Korsika_mKorsika, Sardinie nebo jižní Francie?
Pokud se ale přesto vypravíte k pevnině korsické, sardinské nebo jihofrancouzské, máte se na co těšit. Korsika je s průměrnou výškou 568 metrů nejhornatějším ostrovem Středozemního moře. Více než tisíc kilometrů dlouhé korsické pobřeží přitahuje malebnými přímořskými lázeňskými letovisky a městy se stále živou historickou tradicí, jako je Ajaccio, Bastia, Bonifacio, Calvi, Corte či Sertene. Naleznete tu i drobné zálivy západokorsického pobřeží v okolí města Piana, nad nímž se tyčí purpurově červené granitové příkré svahy. Korsika, to jsou ale také zelené břidlice severního mysu a strmé bílé útesy nejjižnější části ostrova.
Na blízké Sardinii je jednou z nejznámějších lokalit Smaragdové pobřeží na severovýchodě ostrova, i když desetikilometrový pás je dovolenkovou lokalitou hlavně pro horních deset tisíc. To dokládají kromě luxusních restaurací, nočních klubů a butiků i honosné jachty v přístavu Porto Cervo. Za prozkoumání ovšem stojí i další části nedotčeného pobřeží regionu Gallura. Navštívit můžete také některý z šedesáti místních ostrůvků nebo větší kusy pevniny, jako jsou ostrovy La Maddalena a Caprera. Pokud dojedete podél pobřeží až do nejsevernějšího sardinského přístavu Santa Teresa di Gallura, nabízí se výlet směrem do vnitrozemí do města Tempio Pausania. Zhruba dva kilometry před ním narazíte na naleziště (Nuraghe Majori) pevnostních kamenných staveb z let 1500 - 500 př. n. l., které se nazývají nuraghy a jsou rozptýleny po celé Sardinii. Další shluk těchto útvarů (Nuraghe Izzana) naleznete i mezi Tempiem a městečkem Aggius, ležícím ve výšce 514 metrů na svazích hor s žulovými masivy roztodivných tvarů.
Efektní červené skalní stěny vystupující přímo z vody můžete obdivovat o něco níže na východním pobřeží u města Arbatax.
Jižní pobřeží Francie v okolí Marseille je nazýváno Azurové pobřeží. Město samotné jako historické centrum zámořského obchodu je dnes domovem téměř všech národů žijících okolo Středozemního moře včetně Arabů. Je tu známý hrad d'If ze začátku 16. století, který dlouho sloužil jako věznice. Mezi její vězně patřil i hrabě Monte Christo. Na východ i západ lemují pobřeží vysoké skály prošité stezkami pro turisty a vynikající terén tu najdou i horští cyklisté.


Na poslední chvíli
Mnoho lodí už má sice kompletní posádky jasné do konce léta, často i na teplejší část podzimu, ale nic není ještě definitivně ztraceno. Stále existuje možnost poptat se například společností, které z ČR organizují pronájem charterových lodí na Jadranu. Každoročně vyrážejí z chorvatských přístavů stovky plachetnic s českou posádkou a leckterá loď může nabídnout volnou kajutu s vidinou podílnictví na úhradě mastného nájmu za loď. Většinou půjde ale jen a jen o romantiku plachtění, na potápění běžný chorvatský oplachtěný charter vybavený není. Zato na pobřežích nabízí služby spousta potápěčských center.
Kdo ovšem bude i tak tvrdošíjně trvat na kombinovaných zážitcích, má pro něj řešení Petr Vonka z potápěčského klubu Divers.cz: "Začali jsme organizovat podzimní a jarní výpravy na jachtě s potápěním v oblasti Kanárských ostrovů. Stálé počasí, teplé moře, úžasně členitý život pod hladinou, instruktor na palubě, šance zahlédnout velryby a navíc možnost vyšlápnout si jen tak na sopku se staly hodně oblíbeným způsobem, jak na týden vypadnout z práce.“

Jan Rýdl
Foto: Jan Třeštík
www.catamarane.eu 
F.A.S. yachting

Na jachtě nemusíte strávit celý den, vydat se můžete na pobřeží

Informace

Kolik za týden na moři?
Týden na potápěčské jachtě ve Středomoří v letní sezoně vyjde na osobu 13 - 16 tisíc Kč. Za sedmidenní pobyt na potápěčské jachtě u Kanárských ostrovů zaplatíte v zimní sezoně kolem osmi tisíc Kč. Cena zahrnuje ubytování v dvojlůžkových kajutách s vlastním sociálním zázemím, WC a sprchou, lůžkoviny, službu kapitána a divemastera, spotřebovanou elektřinu, neomezené potápění - 15 l lahve a zátěže, plnění lahví vzduchem a využití motorového člunu.
(Zdroj: www.catamarane.eu)


Příklad pronájmu

Bavaria 32
Jednotrupá plachetnice r. v. 2000
Kajuty/cestující: 2/4+2
Motor: Diesel
Marina: Sukošan, Chorvatsko
Týdenní nájem: 1240 eur
Další poplatky: 80 eur - ložní prádlo, GPS, autopilot, plyn; kauce 1000 eur
Výbava: záchranné vesty a kruh, vysílačka, zábleskové bóje, světelné rakety, lékárna, GPS, autopilot, echolot, log, kompas, mapy, barometr, dalekohled, náměrový kompas, CD, člun, elektrická kotva, teplá voda, kuchyně, plynový vařič s troubou, lednice, rozvod 220 V, dobíječka baterií, koupací žebřík, sprcha a WC v kokpitu

Glastron GS 219
Motorová jachta r. v. 2006
Cestující: 4
Motor: Volvo Penta 5.0 220 HP
Marina: Sukošan, Chorvatsko
Týdenní nájem: 1615 eur
Další poplatky: konečný úklid 75 eur, kauce 1000 eur
Výbava: záchranné vesty, vysílačka, lékárnička, navigační světla, echolot, lyže
Nocování na větším, komfortnějším motorovém člunu je spíše výjimečné. Pronájem těchto lodí je obecně dražší.


Mořská nemoc - Jak se bránit
Stačí jen trochu zvlněná hladina a nevolnost zvaná mořská nemoc je na světě. Odborná literatura praví, že mořská nemoc je "hovorové označení pro kinetózu, vznikající při cestování lodí na neklidném moři, kdy se loď dostane do kývavého pohybu ve dvou směrech.“ Mezi lidmi totéž znamená zblednutí, malátnost, nechutenství, pocit žaludeční nevolnosti až zvracení. Pro pestrost zážitku dokonce v těžších případech opakované. Tento stav je vyvolaný podrážděním aparátu středního ucha. Naše oči totiž vidí něco, co neodpovídá signálům, které zaznamenává náš orgán pro rovnováhu ve vnitřním uchu. Zatímco na lodi se nic nepohybuje, okolo je v pohybu vše. Mozek je zmatený, dochází k dezorientaci a k podráždění nervů, poklesu krevního tlaku a nucení na zvracení. Kinetózou dnes trpí každý dvacátý "lodník“. Špatně bývá častěji ženám, dětem a starším lidem, ale běžně se s ní potýkají třeba i kosmonauti.
Kinetóze se však dá úspěšně čelit. Pokud zrovna nebojujeme s běsnícími živly v Drake Passage mezi Ohňovou zemí a Antarktidou, nevolnost při dodržování určitých zásad nebo po požití farmak obvykle vůbec nevznikne nebo ustoupí už po pár hodinách. "Během cesty je třeba jen lehce dýchat nosem, pohled upírat na pevný bod v kurzu plavby a vyvarovat se nadbytečným pohybům hlavy. Nečtěte si během plavby, protože zatímco oči vidí stabilní řádky knihy, vnitřní ucho registruje neustálý pohyb. Tento vnitřní konflikt pocity nevolnosti jen umocňuje,“ nabádá zkušený potápěčský instruktor s klubu Divers.cz Petr Vonka. Doporučuje se také usadit se co nejblíže těžiště lodi nebo ještě lépe se plavit ve vodorovné poloze s podpěrou nohou. Pomoci může i akupresura, "protiblicí“ bod má prý každý na dlani kdesi mezi palcem a ukazováčkem.
Z klasických léčiv je běžně k dostání Kinedril nebo Nokinal. Na trhu je i homeopatický lék Cocculine, který se bere večer před cestou a pak v případě obtíží dvě tablety každou hodinu. Z přírodních léčiv je nejsilnější zbraní proti kinetóze zázvor.


Katamarán Valhalla
* Délka: 12,37 m
* Šířka: 7,09 m
* Ponor: 1,2 m
* Plocha oplachtění: 94 m2
* Motor: 2x40 HP
* Nádrž na vodu: 840 l
* Nádrž na naftu: 260 l
* Lůžka/kabiny: 8+2/4
(www.catamarane.eu)

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist