HN_080630_ka_08.jpgHN: Máte ročního syna. Do práce jste se vrátila poměrně brzy. Musela jste se vyrovnat s tlakem okolí?

Nepopírám, že někdy určitý tlak okolí cítím. Někteří lidé to sice neřeknou, ale dívají se na mě jako na krkavčí matku. Důležité je srovnat se sama se sebou. Když vidím, že můj syn Vojtěch nijak netrpí, tak se tím dále nezabývám.


HN: Patříte jako personální ředitelka do nejužšího manažerského týmu. Co vám pomohlo k úspěchu?

To, co mě baví, dělám naplno. Neplánovala jsem si kariéru. V GE Capital Bank mě oslovil headhunter, zda bych nešla dělat personální ředitelku do slovenského T-Mobilu. Nabídku jsem tehdy přijala.


HN: Firma T-Mobile získala ocenění Zaměstnavatel roku 2008. V poslední době se roztrhl pytel s cenami. Jaký má pro vás význam?

Pro personalistu představuje získání takové ceny určitou zpětnou vazbu, potvrzení toho, že jako firma jdeme v trendech práce s lidmi správným směrem. Toho prestižního ocenění si velmi vážíme.


HN: Co všechno se vlastně hodnotilo?

Museli jsme vyplnit poměrně rozsáhlý dotazník, co v oblasti personální politiky konkrétně děláme. Nešlo pouze o pocitové rozhodování, protože odborná porota byla velmi různorodá. Soutěž se letos konala pošesté a přihlásit se do ní mohly společnosti se sídlem v Česku, které mají více než 25 zaměstnanců.


HN: Vyjadřovali svou spokojenost také zaměstnanci?

V tomto průzkumu ne. Naše společnost si jejich spokojenost měří interně. Sami si pak vyhodnocujeme výsledky.


HN: Změnilo se nějak postavení oddělení lidských zdrojů, které je často podceňováno?

Myslím, že se situace skutečně změnila. Není to jen můj pocit, ale potvrzují to i výsledky průzkumu, které ve firmě sledují takzvanou spokojenost interního zákazníka. Pro oddělení lidských zdrojů je zákazníkem v podstatě každý zaměstnanec. Takže jsme pod celkem "přísným drobnohledem". Jeden průzkum je náš lokální. Ten nás srovnává s ostatními podpůrnými funkcemi ve firmě a druhý je mezinárodní. V něm jsme srovnáváni s ostatními zeměmi v rámci T-Mobilu.


HN: Jak se bráníte tomu, abyste neupadla do pasti personalistů, zbytečných dotazníků a tabulek?

Důležitější je pro mne to, co mi říkají klienti osobně. Jsem pro otevřenost, když se jim něco líbí, ale i naopak. Jen tak se totiž můžeme posouvat dále. Klíčem k úspěchu je v rámci naší strategie pokračování rozvoje týmu, takzvaného "business partneringu". To je tým lidí, kteří jsou v rámci našeho oddělení v přímém každodenním kontaktu s našimi zákazníky.


HN: Jaké možnosti ke svému profesionálnímu růstu mají vaši talentovaní zaměstnanci?

Snažíme se, abychom našemu zákazníkovi, což jsou opravdu všichni zaměstnanci, jak manažeři, tak nejrůznější specialisté "ušili" vzdělávání podle jejich požadavků přesně na míru. Aby se nepodívali pouze do nějakého katalogu s kurzy a nevybrali si své vzdělávání formálně.


HN: Co všechno si mohou zvolit?

Aby se zaměstnanci posunuli ve své kariéře někam dál, mohou si vybírat nejrůznější odborné kurzy nebo školení na rozvoj svých osobnostních rysů. K tomu slouží development centra. Zaměstnanci absolvují školení, které je zacíleno na jejich konkrétní potřebu. Mohou se třeba účastnit různých konferencí, využít odborné workshopy nebo semináře. Používaným a oblíbeným nástrojem je třeba také koučink.


HN: Nedávno jste jako kouče přizvali nestora koučinku, sira Johna Whitmora. Jistě nešlo o levnou záležitost...

Naskytla se nám unikátní příležitost, aby některé naše zaměstnance koučoval. Manažeři, které jsme vybrali, se nám museli zavázat, že pokud s ním absolvují půlroční trénink, musí učit další zaměstnance. Nyní máme skupinu patnácti certifikovaných manažerů, kteří budou školit talenty, tedy lidi, ve kterých vidíme největší potenciál pro naši společnost.


HN: Jaké další benefity, které poskytujete zaměstnancům, jsou nejoblíbenější?

Mezi nejoblíbenější zaměstnanecké výhody patří například penzijní připojištění a také systém flexibilních benefitů, takzvaná Cafeteria. V ní si zaměstnanci mohou vybírat z několika set benefitů. Například permanetky do sportovních klubů nebo poukázky na nákup nejrůznějšího zboží či příspěvky na zdravotní péči nebo svoje další vzdělávání.


HN: Vyhledávaným benefitem je práce z domova, která zaměstnancům šetří čas. Využíváte ji?

Práce z domova využívám často i já sama. Pro zaměstnance je velkou pomocí například možnost využití flexibilního posunutí začátku a konce pracovní doby a již zmíněná nově zavedená částečná práce z domova.



HN: Jak zůstáváte ve firmě s matkami v kontaktu?

Maminkám z T-Mobilu zůstávají třeba zaměstnanecké výhody jako telefon a hovorné. Zveme je také na firemní party. Zasíláme jim interní časopis o dění v naší společnosti. To se velice osvědčuje, protože tak zůstávají v kontaktu s životem naší firmy.


HN: Vracejí se pak ochotněji dříve do zaměstnání?

Jejich návrat je pak mnohem jednodušší. Navíc jsme rozšířili nabídku o službu, kdy poskytujeme našim zaměstnancům příspěvek například na hlídání dětí, úklid nebo příspěvek na školku.


HN: Navštěvují matky i na mateřské nebo rodičovské dovolené svůj podnik?

Výzkum ukázal, že asi čtyřicet procent z nich navštíví budovu v Roztylech jednou měsíčně. Při návštěvě firmy své dítě berou většinou s sebou. Proto by uvítaly například mateřské centrum nebo nějaký koutek, kde by měly přístup na intranet a mohly zde dítě nakrmit a přebalit.


HN: Vybudovat třeba školku je nákladné a svázané poměrně přísnými hygienickými pravidly...

V březnu jsme podali žádost o dotaci z Evropské unie na vytvoření mateřského centra s rozšířenými službami. O tom, co se nám podaří zrealizovat, rozhodne legislativa a také výše poskytnuté dotace.


HN: Co byste doporučila lidem, aby uspěli ve své kariéře, ale třeba i ve svém osobním životě?

Každý člověk by měl sám vyhledávat příležitosti ke svému osobnímu i profesnímu růstu. Nikdo by neměl čekat, že jej někdo druhý někam posune.

 

Barbora Stejskalová (37 let) je výkonná ředitelka úseku lidských zdrojů T-Mobilu v Česku. V letech 2003 - 2005 působila na obdobné pozici na Slovensku. Předtím získala pracovní zkušenosti na manažerských pozicích v GE Capital a ve firmě Johnson & Johnson. Vystudovala Pedagogickou fakultu na Masarykově univerzitě v Brně a MBA na Nottingham Trent University.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist