Lancia 
Snímek: Fiat

Podle nich si za prvních pět měsíců odvezlo domů novou lancii pouze šest motoristů. Útěchou může být jen fakt, že premiéra skutečné novinky, kterou bude koncem léta typ Delta, automobilku teprve čeká.
České zastoupení Lancie zatím stále jen dohání náskok, který má značka na zavedených trzích. Po malém třídveřovém modelu Ypsilon, který přišel na náš trh loni v létě, nyní přichází minivan Musa. A jak to u Lancie často bývá, i tentokrát jde o auto odvozené od jednoho z modelů mateřského Fiatu. Lancia si od modelu Idea vypůjčila nejen techniku, ale i karosérii. Příbuznost obou aut je však jen relativní.


Čtyři metry, spousta místa
Čistě teoreticky nachází musa své konkurenty v Opelu Meriva nebo Renaultu Grand Modus. Čtyřmetrové MPV má ale vyšší ambice než ostatní masová produkce. Do tmy svítí jeho koncová světla z LED diod a ve dne zase lahodí oku dvoubarevný lak sladěný jako od Rolls-Royce. Aby toho nebylo málo, nejvyšší výbava Platino nabízí kožené čalounění nebo prosklenou střechu.
Jenže musa není jen pozlátko, které se navenek blyští spoustou chromových ozdob. Dokáže nabídnout i věci, které by většina výrobců považovala za zbytečný přepych. Tak třeba sedadla - ta v lancii jsou bytelná, s nezvykle dlouhými sedáky a na malé auto velmi pohodlná. Složení těch zadních je otázkou několika sekund a musa se rázem promění v kompaktní stěhovák s absolutně rovnou podlahou.
Lancia skvěle hospodaří s obestavěným prostorem, a tak je na pohled drobné auto uvnitř velmi prostorné. Žádný cestující netrpí nedostatkem prostoru a kufr, díky posuvné zadní lavici s variabilní velikostí, pojme zavazadla s objemem v rozmezí od 320 do 390 litrů. Pro srovnání: o dva centimetry kratší Škoda Fabia má kufr třísetlitrový.
Je téměř jisté, že kdyby musa vznikala dnes a ne před čtyřmi lety, bylo by mnohé jinak. Například "kaplička“ se všemi informacemi o jízdě, umístěná uprostřed přístrojové desky, je dnes už dávno překonanou módní vlnou. Zrovna tak tvrdé materiály, ze kterých je vyrobena přístrojová deska, jsou na poměry luxusního vozu poněkud nepatřičné.


Dobrý motor, průměrné řízení
Sedadla v muse jsou umístěna o poznání výš, než tomu u malých aut obvykle bývá. A tak když se řidič "vyšvihne“ za volant, teprve zjistí, jak dobrý výhled z lancie ve skutečnosti je. První kilometry s musou jsou poněkud rozpačité: celý vůz se zdá být jakoby vratký. Nakonec ale řidič s překvapením zjišťuje, že podvozek lancie se chová naprosto normálně. Onu pocitovou "vratkost“ způsobuje příliš účinný posilovač řízení, s jehož horlivostí je nutné se smířit.
Dobrou práci odvádí nová šestnáctiventilová čtrnáctistovka s výkonem 95 koní, která je patrně z nabídky agregátů pro musu tou nejlepší volbou. Ochotně se vytáčí, je docela tichá, a přitom si vystačí s necelými sedmi litry benzinu na sto kilometrů.
Skutečnou kuriozitou je možnost připlatit si za šestistupňovou převodovku. Standardem v muse je převodovka pětistupňová, stupeň navíc vyjde na 5000 korun. V testovaném autě byla ta dražší - obecně lze konstatovat, že více stupňů snižuje otáčky motoru při vysokých rychlostech a ruku v ruce s tím klesá i hluk.
Je otázka, zda střední výbava Oro, kterou byl vybaven testovaný vůz, je pro lancii tou nejvýhodnější. Jen 39 tisíc korun navíc už znamená špičkovou výbavu Platino a s ní kožený interiér, hliníková kola, prosklenou střechu nebo elektricky ovládaná okna pro zadní sedadla. Kdo by si chtěl jednotlivé prvky výbavy přikoupit k lacinějším verzím, zaplatí zhruba dvojnásobek.
U všech provedení se připlácí i za dvoubarevný lak, a to 25 tisíc korun. Standardem není ani stabilizační systém podvozku ESP. Za ten automobilka požaduje, v dnešní době už poněkud nadsazených, 20 tisíc korun.
Cena za dobře vybavenou musu se tak bez uzardění vyšplhá až k půlmilionové hranici. Trochu dost za malé auto, mohlo by se zdát. Na obhajobu Lancie je však nutné uvést, že žádná jiná automobilka nedokáže městské MPV tak pěkně nazdobit. Bude se ale líbit jen tomu, kdo pochopí jeho náladu: snovou, nostalgickou, trochu dekadentní. Bude se tohle Čechům, tolik obdivujícím německý realismus, vůbec někdy zamlouvat?

JAKUB STEHLÍK
Foto: autor, Fiat

Technické údaje

data 


Co ještě vyrábí Lancia
Lancia Ypsilon: Nejmenší třídveřový model Ypsilon vychází technicky z předchozí generace Fiatu Punto. Vůz, dlouhý 3,8 metru, jezdí s motory o výkonu 60 až 105 koní. Základní model se čtyřválcem 1,2 se v Česku prodává za 299 000 korun.
Lancia Phedra: Až osmimístné MPV má své přímé sourozence ve Fiatu Ulysée, Citro¨enu C8 a Peugeotu 807. Vůz, dlouhý 4,75 metru, se vyrábí jen s dieselovými motory o výkonu 120 až 170 koní. V Česku se začíná prodávat v těchto dnech, cena začíná na 824 000 korunách.
Lancia Delta: Nový model sdílející společnou platformu s Fiatem Bravo. Na český trh dorazí během léta, ceny dosud nejsou známy (v Německu stojí nejlevnější verze 19 990 eur).
Lancia Thesis: Pozoruhodný sedan vyšší střední třídy je vlajkovou lodí automobilky, zájem o něj je ale velmi slabý. O jeho nástupci proto Lancia neuvažuje a vůz se do Česka vůbec nedováží.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist