Česko se od příštího roku zařadí k prvním zemím Evropy, kde budou moci doplnit palivo řidiči vodíkových vozů. Ústav jaderného výzkumu v Řeži u Prahy (ÚJV) a největší dodavatel technických plynů - koncern Linde Gas - otevřou společně první tuzemskou vodíkovou čerpací stanici, a to na dálnici D8 u Klíčan severně od Prahy.
Její příprava přešla v těchto dnech z projektové fáze do přípravy samotné stavby. Tuzemské silnice tak budou moci brázdit první vozy, které používají vodíkové palivo jako náhradu za klasický benzin, naftu nebo plyn. Jedinou emisí této technologie je vodní pára.
První vodíkový autobus
Zároveň s první vodíkovou pumpou spatří od příštího roku světlo světa i první český autobus, který bude používat jako palivo výhradně vodík. Projekt, který s podporou Evropské unie, ministerstva dopravy a vlastních finančních zdrojů zaštiťuje ÚJV, přijde na 83 milionů korun. Výrobcem bude Škoda Electric, dcera plzeňské Škody Holding. Speciálně vybavený autobus s nádržemi na vodík bude jezdit na linkách městské dopravy v Neratovicích.
U nás zatím žádný vůz s vodíkovým pohonem nejezdí, výjimkou je prototyp z dílny ostravské Vysoké školy báňské.
Lidé z ÚJV a Linde ale počítají s tím, že po otevření čerpací stanice se budou u nás prezentovat se svými vodíkovými modely světové automobilky, které na vývoji těchto vozů pracují. A nemusí se jednat pouze o prototypy.
Už od července například automobilka Honda přechází k sériové výrobě těchto vozů.
"Vodík se v průmyslu používá už desítky let. Námi připravovaná aplikace pro dopravu je ale u nás novinkou," říká Luděk Janík ze čtyřčlenného týmu, který se v rámci divize jaderné bezpečnosti a energetiky v ÚJV projektem už víc než dva roky zabývá.
Napojení na evropskou síť
Česko by se tak v budoucnu mělo stát součástí evropské "vodíkové dálnice", tedy klasické sítě dálnic, podél nichž mají řidiči vozů s vodíkovým palivem možnost tankovat.
Vodíková dálnice v současné době funguje zatím na jihozápadě Německa, především na trase mezi Mnichovem a Stuttgartem.
"Výroba naší vodíkové čerpací stanice už probíhá v Rakousku, jakmile shromáždíme potřebná povolení, ihned začneme s její montáží," uvedl manažer Linde Gas Zbyněk Brada.
Linde jako největší světový dodavatel technických plynů čerpací stanici staví a zároveň ji bude zásobovat vodíkem. Vlastníkem bude ÚJV.
Německý příklad
V Evropě jde příkladem v rozšíření tohoto alternativního paliva Německo, kde dnes fungují na tři desítky vodíkových stanic. Toto palivo využívají zejména autobusy v Mnichově nebo Berlíně.
Další vodíkové čerpací stanice dnes už fungují například ve Francii, v Belgii, Itálii, Dánsku nebo ve Španělsku.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist