- Česká města se nedokážou prodat ve světě nových technologií
- Místo oficiálních záběrů je prezentují opilecké klipy a parodie
Trutnov je krásné město, má krásnou přírodu (sdělení ilustruje obrázek mladíka s lahví piva, leží pod stromem), krásné interiéry (dokládá opilec na podlaze veřejných záchodků) a je v něm spoustu krásných lidí (důkazem je série snímků alkoholem posílených mladíků). Video sestavené z opileckých fotografií je prvním odkazem, který vyskočí při zadání slova Trutnov do vyhledávače na serveru YouTube. Hned za ním představuje toto východočeské město video o skateboardu a černobílé záběry z punkového koncertu. Podobně "reprezentativní" obrázek nabízí celosvětově populární YouTube o většině českých měst.
Hlavní město gymnastek
"Jako první se na YouTube objevují příspěvky, které si lidé hodně pouští a dobře je hodnotí," vysvětluje Aleš Miklík, šéfredaktor serveru lupa.cz. K lepšímu umístění oficiálních prezentací by městům podle něj pomohlo vtipnější představení města než obvyklé sterilní záběry památek. Ty totiž příliš nebodují.
Praha tak na prvních pár kliknutí vypadá jako město potulných rapperů a gymnastek metajících přemety. Klíčové slovo Praha nabízí klip rapperské kapely Peneři strýčka homeboye, pokračuje záznamem house party a záběry z tréninku gymnastek dejvického Sokola. "Státní správa je ve využívání moderních technologií celkem pozadu. Možná i proto radši dají klip o Praze na televizní kanál o módě," usmívá se Miklík, narážeje na nedávný počin pražského magistrátu - vedení hlavního města nechalo za víc než osm milionů natočit reklamu určenou pro propagaci Prahy na televizním kanálu Fashion TV. Klip cílený na módní svět se objevil i na YouTube a díky diskusi, kterou rozvířil v médiích, si jej vyhledalo víc než pět tisíc zvědavců. Na nejpopulárnější pražské video ovšem stále výrazně ztrácí: Penery strýčka homeboye vidělo přes tři sta tisíc uživatelů YouTube.
Za parodií na Bezruče
Statisíce zhlédnutí se nepodařilo dosáhnout žádné oficiální prezentaci českého města. Některé ale v žebříčcích popularity klipů přesto bodují. Video nazvané "Ostrava in motion" vyrobené na zakázku magistrátu města je třetím nejpopulárnějším ostravským klipem.
Předběhla ho jen parodická recitace Bezručovy básně Ostrava a nahrávka happeningu, při němž mladíci svého kamaráda přilepili botami ke stropu ostravské tramvaje. Ještě lépe si vede krátký film vyrobený pro americkou výstavu "Zlín in New York". Po zadání jména baťovského města se objeví jako první. Efektní koláž záběrů obuvnické výroby, zlínských věžáků a industriálních motivů je ukázkou dokonalého pochopení ducha města. K návštěvě Zlína jednoznačně láká a jeho nenuceným půvabem se nechalo unést už skoro osmnáct tisíc uživatelů.
PŘIJĎTE POBEJT! Kdo při výběru míst pro svůj prázdninový pobyt spoléhá i na videa ze serveru YouTube, může být velmi překvapen. Místo oficiální prezentace na uživatele internetu často na prvních místech vyskočí spíše soukromá videa, která jednotlivá česká města prezentují opravdu svérázně.
Více na www.iHNed.cz/ceskamesta
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist