Španělské letiště Barajas včera ovládla bolest. Od madridských atentátů z 11. března před čtyřmi roky nezažila španělská metropole větší tragédii.

Letiště v Barajas i v Las Palmas, kde měl havarovaný stroj společnosti Spanair přistát, byla dějištěm bolestných scén příbuzných obětí. Na obou letištích byly pro šokované příbuzné zřízeny krizové buňky ve spolupráci s psychology.

Záchranáři vyprošťovali oběti z nesouvislé změti trosek.

"Vytahujeme spálená těla," citovala agentura Reuters jednoho ze záchranářů, kteří se prodírali doutnajícím spáleništěm.

Zranění byli rozváženi po madridských nemocnicích. Trpí popáleninami, mnozí po celém těle.

Výbuch, který následoval po havárii, byl vidět z mnoha míst španělského hlavního města. Následky jsou patrné. "Nezůstalo nic, co by připomínalo letadlo," řekl listu El País jiný ze záchranářů.

Teplota ve zbytcích trupu letadla byla ještě tři hodiny po havárii příliš vysoká, aby se záchranáři dostali ke všem obětem. "Je zázrak, že tohle vůbec někdo přežil," citoval El Mundo hasiče.

Záchranáři vytahovali podle serveru španělského deníku ze zbytku trupu letadla těla obětí. "Situace na místě byla srovnatelná s následky války," řekla jedna z ošetřovatelek.

Vedení letiště, které předloni proslavil nový supermoderní Terminál 4, omezilo po včerejší katastrofě letadla společnosti Spanair provoz.

"Odlety byly zastaveny, na přistávacích drahách, s výjimkou té, z níž startoval stroj Spanairu, se ale přistává dál,"uvedla agentura EFE. Na místě zasedal podle televize CNN krizový štáb. Televize opakovaly záběry z místa neštěstí, na které se sjížděla vozidla hasičů a záchranářů.

Na místě se nacházelo podle listu 60 sanitek, 11 hasičských vozů. Oheň pomáhal hasit také vrtulník.

Na místo tragédie, odkud se ještě zdvihal sloup dýmu, přijelo několik členů španělské vlády a madridský starosta. Předseda vlády José Luis Rodríguez Zapatero kvůli neštěstí přerušil dovolenou v jižním Španělsku a vrátil se do Madridu. O příčině i průběhu nehody se včera jen spekulovalo.

Většina španělských deníků se shoduje na tom, že letadlu při startu začal hořet levý motor. Letoun pak při pokusu o přistání sjel z ranveje. Při nárazu vzplál zbytek letadla, které se zároveň rozpůlilo.

Podle nepotvrzených zpráv šlo už o druhý pokus o start. Podle deníků El Mundo se letoun o první start pokusil v jednu hodinu po poledni. První start byl údajně zrušen kvůli technickým závadám.

Mnozí Španělé přitom vzpomínali na největší leteckou katastrofu španělských dějin. Na letišti v Tenerife zahynulo 585 osob, když se při startu srazila dvě letadla typu Boeing 747.

Nehoda se odehrála přibližně jeden kilometr od terminálu 4 na madridském letišti Barajas.

Ranveji 34, z které mělo letadlo odlétat, se kvůli její odlehlosti přezdívá "ostrov" ("la isla"). Supermoderní Barajas bylo až dosud národní chloubou.

V roce 2007 tady přepravili 52 milionů pasažérů, to jej řadí na 10. příčku na světě, na čtvrté místo v Evropě. Symbolem ekonomického vzestupu země je Terminál 4, otevřený předloni. Budova podle návrhu Antonia Lamely a Richarda Rogerse, se rozprostírá na 760 tisících čtverečních meterech. Je tak jedním z největších na světě.

080821_05.jpg
TRAGÉDIE NA BARAJAS. Letoun MD-82 španělské společnosti Spanair včera při startu sjel z runwaye madridského mezinárodního letiště Barajas (uprostřed). Při neštěstí zahynulo přes 140 cestujících a členů posádky, desítky dalších utrpěly zranění (vlevo). Příbuzní pasažérů čekali v Las Palmas na Kanárských ostrovech na přílet svých blízkých pravidelnou linkou marně (vpravo). Foto: reuters