vlak-koleje-zelen-ilu__192x128_.jpgZ Prahy do Brna rychleji po kolejích než autem? Nejdříve po roce 2016. Ani nové železniční koridory totiž do té doby nezrychlí železnici natolik, aby dokázala konkurovat automobilové dopravě.

Vyplývá to z analýzy ministerstva dopravy.

Několika set miliardová investice do cirka osmi set kilometrů vysokorychlostních kolejí přijde nejdříve za osm let. Do té doby vláda dopravní revoluci nechystá. Naopak, náskok cestování po silnici se někde ještě zvýší. Například do Karlových Varů o čtyřicet minut.

Na některých tratích sice modernizace jízdní dobu zkrátí, jiných spojení se však nedotkne vůbec. Do Plzně se tak cestující z Prahy dostanou o půlhodinu dříve než dnes, do Českých Budějovic až o tři čtvrtě hodiny. Na tratích do Liberce, Karlových Varů, Jihlavy či Zlína se ale žádného zrychlení nedočkají.

Nahlédněte do plánů ministerstva dopravy

V boji o cestující mezi krajskými městy dráhy silnicím v rychlosti dopravy konkurovat nemohou. Tam je většina tratí v kategorii "zcela nezajímavé".

Ještě hůře vychází železnice ze srovnání takzvané cestovní doby. To je doba, kterou potřebuje cestující pro dopravu "ode dveří ke dveřím". V případě železnice je k jízdní době připočítána i cesta městskou dopravou, zatímco u automobilů se jízdní a cestovní doba shodují.

Odhadovat vzdálenost mezi krajskými městy v hodinách umožňuje harmonogram investic do infrastruktury, který vláda schválila loni v září. Na dopravní stavby, které nezačnou později než v roce 2016, plánuje vynaložit přes 800 miliard korun.

NOVĚ! Video.iHNed.cz

Nové koleje a dálnice

Nejdůležitějšími projekty jsou dokončení dálnice D8 přes České středohoří a D3 do jižních Čech, prodloužení D1 směrem na severní Moravu a obchvat Prahy.

Na železnici je největší pozornost věnována koridorům do Českých Budějovic a Plzně a modernizaci nádraží v Praze a Brně.

Plán výstavby se nelíbí hlavně ekologům. Podle nich by měl stát dávat na železnici alespoň tolik peněz jako na výstavbu silnic a dálnic. Pokud poměr mezi investicemi do železnice a investicemi do silnic a dálnic zůstane i nadále 1:2, vlaky se rychlou a pohodlnou alternativou nikdy nestanou.

080828_04b.jpg