Jen málo Španělů je ochotných vzdát se své letní dovolené, přestože jejich reálné příjmy klesají. Španělské pláže jsou proto stále plné, avšak obchody a restaurace v resortech zejí prázdnotou a turistický průmysl začíná mít kvůli ekonomické krizi problémy.

"Za 48 let jsem nikdy neviděl takové ztráty jako nyní; podnikatelé v turistickém odvětví, se kterými jsem mluvil, nikdy neměli takové problémy," uvedl prezident španělské Asociace podnikatelů a odborníků v turistickém průmyslu Doménec Biosca.

V některých částech země je podle něj turistika již v hluboké recesi, protože Španělé i zahraniční turisté dávají přednost cestám na kratší vzdálenosti, zůstávají kratší dobu a utrácejí méně peněz. Po 50 letech nepřerušeného růstu přestávají být také relativně drahé španělské resorty přecpané budovami schopné se vyrovnat s rostoucí konkurencí levnějších a méně přeplněných destinací, jako Chorvatsko a Turecko, a ztrácí jak domácí, tak zahraniční turisty.

Největší španělská hotelová skupina Sol Meliá zaznamenala za prvních šest měsíců letošního roku propad zisku o 41 procent. Hotelová skupina NH hlásí pokles o 20 procent. Příjmy na Kanárských a Baleárských ostrovech se podle odhadů propadly o 12 procent, což ukazuje, že zájem o tyto destinace upadá, přestože se snižují ceny.

Turistika se na celkovém růstu hrubého domácí produktu Španělska podílí 15 procenty a jedno ze sedmi pracovních míst v zemi je spojeno s cestovním ruchem. Španělsko je druhou největší turistickou destinací na světě za Francií.

Španělé po celou generaci nemuseli uvažovat o omezování výdajů za dovolené. Jejich příjmy však nyní stagnují, ceny rostou a přístup k úvěrům se zhoršuje. Míra nezaměstnanosti se v srpnu dostala na nejvyšší úroveň za deset let a bez práce je nyní 2,5 milionu lidí. To se samozřejmě promítá i do jejich výdajů za nezbytné věci a služby, včetně dovolených.

Zemi navštíví ročně kolem 60 milionů zahraničních turistů. Téměř polovina z nich přijíždí z Německa a Británie. Obě země se však potácejí na pokraji recese a Britové se odvracejí od zemí, ve kterých se platí eurem, včetně Španělska, protože britská libra za posledních 12 měsíců klesla vůči euru o 15 procent. Britská společnost Thomas Cook, která je druhou největší cestovní kanceláří v Evropě, omezila nabídku do zemí eurozóny, a naopak zvýšila nabídku zájezdů do Egypta a Turecka.

Podle analytiků je největší hrozbou pro turistický průmysl slabý výkon domácí ekonomiky způsobený hlavně koncem desetiletého období rozkvětu stavebnictví. Obsazenost hotelů v některých severních oblastech, které upřednostňují Španělé, se podle šéfa hotelové konfederace CEHAT Ramóna Estalelly snížila přes léto o 15 procentních bodů. V celé zemi se však propadla jen o tři až čtyři procentní body. Jsou sice i zařízení, která měla v srpnu obsazenost kolem 85 procent, podle Estalelly jí však dosáhly speciálními nabídkami a nízkými cenami.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist