Jen málo Španělů je ochotných vzdát se své letní dovolené, přestože jejich reálné příjmy klesají. Španělské pláže jsou proto stále plné, avšak obchody a restaurace v resortech zejí prázdnotou a turistický průmysl začíná mít kvůli ekonomické krizi problémy.
"Za 48 let jsem nikdy neviděl takové ztráty jako nyní; podnikatelé v turistickém odvětví, se kterými jsem mluvil, nikdy neměli takové problémy," uvedl prezident španělské Asociace podnikatelů a odborníků v turistickém průmyslu Doménec Biosca.
V některých částech země je podle něj turistika již v hluboké recesi, protože Španělé i zahraniční turisté dávají přednost cestám na kratší vzdálenosti, zůstávají kratší dobu a utrácejí méně peněz. Po 50 letech nepřerušeného růstu přestávají být také relativně drahé španělské resorty přecpané budovami schopné se vyrovnat s rostoucí konkurencí levnějších a méně přeplněných destinací, jako Chorvatsko a Turecko, a ztrácí jak domácí, tak zahraniční turisty.
Největší španělská hotelová skupina Sol Meliá zaznamenala za prvních šest měsíců letošního roku propad zisku o 41 procent. Hotelová skupina NH hlásí pokles o 20 procent. Příjmy na Kanárských a Baleárských ostrovech se podle odhadů propadly o 12 procent, což ukazuje, že zájem o tyto destinace upadá, přestože se snižují ceny.
Turistika se na celkovém růstu hrubého domácí produktu Španělska podílí 15 procenty a jedno ze sedmi pracovních míst v zemi je spojeno s cestovním ruchem. Španělsko je druhou největší turistickou destinací na světě za Francií.
Španělé po celou generaci nemuseli uvažovat o omezování výdajů za dovolené. Jejich příjmy však nyní stagnují, ceny rostou a přístup k úvěrům se zhoršuje. Míra nezaměstnanosti se v srpnu dostala na nejvyšší úroveň za deset let a bez práce je nyní 2,5 milionu lidí. To se samozřejmě promítá i do jejich výdajů za nezbytné věci a služby, včetně dovolených.
Zemi navštíví ročně kolem 60 milionů zahraničních turistů. Téměř polovina z nich přijíždí z Německa a Británie. Obě země se však potácejí na pokraji recese a Britové se odvracejí od zemí, ve kterých se platí eurem, včetně Španělska, protože britská libra za posledních 12 měsíců klesla vůči euru o 15 procent. Britská společnost Thomas Cook, která je druhou největší cestovní kanceláří v Evropě, omezila nabídku do zemí eurozóny, a naopak zvýšila nabídku zájezdů do Egypta a Turecka.
Podle analytiků je největší hrozbou pro turistický průmysl slabý výkon domácí ekonomiky způsobený hlavně koncem desetiletého období rozkvětu stavebnictví. Obsazenost hotelů v některých severních oblastech, které upřednostňují Španělé, se podle šéfa hotelové konfederace CEHAT Ramóna Estalelly snížila přes léto o 15 procentních bodů. V celé zemi se však propadla jen o tři až čtyři procentní body. Jsou sice i zařízení, která měla v srpnu obsazenost kolem 85 procent, podle Estalelly jí však dosáhly speciálními nabídkami a nízkými cenami.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist