/Od našeho zpravodaje z Berlína/

Plzeňský výrobce kolejových vozidel Škoda Transportation chystá expanzi v zahraničí. Aby měl lepší pozici na zajímavých trzích, chystá akvizice některého z výrobců v Polsku a Maďarsku. "Trh se dnes koncentruje, pokud někoho nekoupíme my, udělá to někdo jiný, navíc v Polsku se firmy už kupují i navzájem," uvedl pro HN obchodní ředitel Škody Transportation Jaromír Jelínek na právě probíhajícím železničním veletrhu Innotrans v Berlíně.

Zde se plzeňská firma prezentovala novým typem tramvaje ForCity. Podnik nechce promeškat šanci, kterou na trhu díky nové tramvaji nyní má, a proto plánuje i další investice do výroby kolejových vozidel.

"Tramvaj ForCity je první svého typu na světě a ostatní výrobci nás budou brzy následovat, takže máme tak rok dva, abychom to dokázali prodat," míní Jelínek.

Díky zakázkám pro Prahu a Rigu se Škoda brzy dostane v Evropě ve výrobě tramvají, s dvacetiprocentním podílem na trhu, do závěsu za velkou trojku Alstom, Bombardier a Siemens.

"Jednáme také s dopravními podniky v další asi desítce evropských měst," popisuje Jelínek. Hodně si slibují i od tendru v Torontu, kde má Škoda společně s pražskou firmou Inekon stále svou šanci i díky koncepci nové škodovácké tramvaje.

V akvizicích pokračuje Škoda i v Česku. Po nedávném převzetí pražské společnosti Poll, která se zabývá elektronickými systémy, kupuje Škoda i společnost Movo. Tato plzeňská firma je pokračovatelem zprivatizovaných Železničních opraven a strojíren a zaměřuje se na opravy a modernizace vagonů. Pokud antimonopolní úřad transakci schválí, Škoda dál rozšíří své pole působnosti v oblasti kolejových vozidel.

Teď navíc získali i řadu odborníků ze zličínského závodu společnosti Siemens, který má v září příštího roku skončit.

Kapitál potřebný na další expanzi by vlastník mateřské Škody Holding - investiční společnost Appian - mohl získat i vstupem strategického partnera do další firmy holdingu - Škody Power. Podle šéfa holdingu Jiřího Zapletala jde zejména o to, najít partnera, který firmě pomůže na nové trhy.

I když v západní Evropě ekonomika zpomaluje a dotýká se to i investic do nákupu kolejových vozidel, Česko v tomto oboru zažívá nebývalý růst. Členové asociace českého železničního průmyslu vykázali v loňském roce s 22 tisíci zaměstnanci tržby za více než 70 miliard korun. To je o šestinu více než před rokem. I tehdy ovšem tržby vzrostly téměř o čtvrtinu. Již zhruba polovinu z této částky tvoří export, a Česko tak opět získává ve světě pozici, kterou začátkem devadesátých let ztratilo.

"Máme tu spoustu odborníků, kteří se těch 18 let dál vzdělávali, to se ukazuje i tady na veletrhu, kde mají Češi dvě nové lokomotivy a jednu tramvaj," míní ředitel společnosti CZ Loko Josef Bárta. CZ Loko se zaměřuje na rekonstrukce lokomotiv a ve svém stánku na berlínském veletrhu prezentuje zejména fakt, že je jedním z mála odborníků na modernizace československých lokomotiv, které brázdí koleje prakticky celé východní Evropy. O zakázky tak nouzi nemají.

V Česku výrobci čekají zejména na nové tendry Českých drah, jež by i díky 12 miliardám, které získaly za převod části svého majetku na Správu železniční dopravní cesty, měly brzy více nakupovat.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist