- Drby a fámy signalizují nezdravé prostředí firmy
- Za atmosféru v týmu má zodpovědnost šéf
Šíření drbů české pracovní právo příliš netrestá. Jenže klevety otravují atmosféru na pracovišti a odvádějí pozornost od práce. Často je jejich smyslem někoho poškodit, a to by dobrý šéf neměl tolerovat.
Manažeři oslovení HN se ve svém postoji k drbům rozdělili na tři skupiny. Jen zlomek z nich zvolil strategii, která se někdy obětem pomluv doporučuje - dělat "mrtvého brouka". Pasivita asi nepatří mezi obvyklé manažerské vlastnosti.
První skupina, pokud znají původce klepů, volí rozhovor z očí do očí. Druzí sází na humor. Třetí skupina se zamýšlí nad kvalitou komunikace v týmu. A pověří klevetníky dalšími úkoly, aby z nich dostali to nejlepší. "Pokud je člověk pracovně vytížen, nemá čas na drby," sděluje svůj recept Pavel Šimon, výrobní ředitel firmy Inteso. "V naší firmě pracuje 25 lidí, všichni se známe. Intrikaření nikomu nepomůže," dodává.
Konfrontace na "férovku"
"Pomluva je silná zbraň a setkala jsem se s ní mnohokrát. Naštěstí jsem většinou byla v situaci, kdy jsem se jí mohla zasmát," říká Jana Ryšlinková, děkanka US Business School Praha. Měla štěstí, jednala s lidmi, kteří jí důvěřovali.
Ale ne vždy. "V tom případě jsem si promluvila s člověkem, který pomluvu šířil. Prostě jsem se ho zeptala, proč 'to' dělá," vysvětluje Jana Ryšlinková. Prý v protivníkovi do budoucna získala spíš spojence než nepřítele. Osvědčilo se jí zvážit, odkud a proč se pomluva vzala. Má reálný základ? Jde jen o nepochopení? Nebo je za ní čistá zloba a boj o moc? "V prvních dvou případech volím vždy rozhovor. Se zlobou, touhou po moci a závistí se zachází obtížněji," říká Jana Ryšlinková.
"Zpočátku podnikání mě štvala závist a měl jsem snahu to řešit. Brzy jsem zjistil, že je to absolutně neproduktivní," říká Ivo Toman, jednatel firmy Taxus International.
Vsadťe na humor
Druhá skupina manažerů volí jako obranu proti drbům humor. Někdy je totiž lepší protivníkovi ukázat, že si z jeho podrazů nic neděláte. "Většinou mi pomáhá legrace. Záleží na situaci, ale vsázím na osobní kontakt. Na to, abychom situaci zlehčili," říká Oleg Komenda, projektový manager z firmy Tesla. Výhodou humoru je, že jej můžete dávkovat podle okolností.
Nuda podporuje klevetníky
"S pomluvami se setkávám častěji u žen než u mužů. Je to asi dáno pohlavím, ale možná i náplní práce. Ta bývá u žen statičtější. Mají více času na povídání," myslí si Lidija Erlebachová, manažerka komunikace společnosti Henkel. To však rázně vyvrací Jana Ryšlinková. "Pořád se říká, že ženy jsou drbny. Byla jsem překvapená, jak drbou muži. Možná vynechávají témata typu 'co to měla na hlavě', ale drbou neméně," dodává. Podle ní je pomluva hlavně zbraní slabých.
"Pokud se ve firmě daří klevetám, svědčí to o nezdravém prostředí uvnitř. Ryba smrdí od hlavy," vysvětluje Marcela Šebestová, nezávislá lektorka komunikačních dovedností. Když vedení uplatňuje otevřený styl řízení, k drbům nedochází. Důležité je, aby si vedoucí vybudoval tým, ne kolektiv individualit, které si jdou po krku. "Mám zkušenost, že převažuje druhá varianta," říká Marcela Šebestová. Intrikaření je problém zejména u velkých společností nebo korporací.
Německá a anglická firma má jasnější pravidla. Směrem na jih se pravidla rozvolňují. "V německých firmách je vystupování zdrženlivější," vysvětluje Marcela Šebestová.
Pokud se v kultivovaném prostředí objeví člověk, který roznáší pomluvy, je brzy vyštípán. Šéf se pomlouvače zbaví, protože narušuje zbytek týmu. Ostatní jej mezi sebe nechtějí.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist