Stále častěji ji můžete spatřit na řídítkách cyklistů, batozích turistů v přírodě, a dokonce i v rukou lidí procházejících se po městě. Největší skupinou uživatelů navigace GPS však zůstávají řidiči, a tak právě v této oblasti můžeme v budoucnu očekávat nejvýraznější změny.

Až donedávna se výrobci u automobilových navigací předháněli v tom, který přístroj má lepší displej, větší paměť nebo přijatelnější rozměry. Dnes už je jasné, že budoucnost navigací není v parametrech jednotlivých krabiček, ale především ve službách, které budou s navigacemi spojeny.

Žádné omalovánky, jsou tu reálné pohledy

Velmi výrazným trendem je snaha o co nejrealističtější zobrazení mapy. Řidič tak už nebude sledovat jen šipku pohybující se na barevném podkladu. V budoucnu totiž na navigaci uvidíme to samé jako při pohledu před automobil.

Například navigace portugalského výrobce Ndrive zobrazují navigační symboly v trojrozměrném režimu složeném ze skutečných fotografií daného místa. Jde o tak realistický pohled, že by mohl v mnohém předčit i města modelovaná v počítači, která se v současných navigacích postupně také objevují.

Za několik let bychom se mohli dočkat ještě výraznější změny, výrobci totiž pracují také na systémech založených na kameře v přední části vozidla. Pomocí malé kamery umístěné v předním nárazníku nebo přímo na zadní straně přístroje budou potom navigace snímat obraz před autem a navigační informace bude přístroj vkládat do reálného prostředí. Díky tomu bude v navigaci okamžitě vidět, do jaké ulice zahnout nebo do kterého pruhu přejet.

Budou myslet za vás

Nizozemský výrobce navigací TomTom se v poslední době soustředí především na přidané služby spojené s GPS zařízeními, které v budoucnu najdeme jistě i u jiných výrobců. Tyto služby jsou založené na spojení s uživateli, kteří jsou vybaveni navigacemi této značky a pomocí mobilních sítí si předávají informace o své cestě.

Jednou z hlavních výhod jsou například přesnější dopravní informace. Ty se získávají z pohybu mobilních telefonů, které mají řidiči v automobilech. Tam, kde se mobily pohybují plynule, žádný problém nebude. Naopak pokud se v jednom místě začnou shlukovat, je možné očekávat dopravní zácpu.

Zajímavou funkcí jsou také inteligentní trasy, které vycházejí z údajů z přístrojů uživatelů, kteří konkrétní cestu projíždějí. Systém je schopen velmi přesně odhadnout, jaká je průměrná rychlost v daném úseku a v daném čase, a podle toho vypočítat trasu. Navigace vám tak doporučí jinou cestu v sobotu odpoledne, kdy se na většině komunikací předpokládá klidný provoz, naopak v pondělí ráno vás povede po méně vytížených silnicích.

Kde mají dobré sushi či nejlevnější benzin?

Další výhodou spojení navigace se sítí mobilního operátora jsou informace o cenách pohonných hmot a také lokální informace o místě, kde se právě nacházíte. V navigaci tak v budoucnu najdete pravidelně aktualizovanou databázi informací o cenách na čerpacích stanicích.

Díky integrovanému vyhledávání navíc navigace umožní získat přes internet i lokální informace. Pokud například zadáte do vyhledávače slovo "sushi", nabídne vám všechny restaurace s touto kuchyní v okolí. Kromě adresy získáte i krátkou charakteristiku či telefonní číslo pro rezervaci místa. Na místo se pak můžete nechat navigovat.

081007_hx_14.jpg

081007_hx_15.jpg

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist