Stále častěji ji můžete spatřit na řídítkách cyklistů, batozích turistů v přírodě, a dokonce i v rukou lidí procházejících se po městě. Největší skupinou uživatelů navigace GPS však zůstávají řidiči, a tak právě v této oblasti můžeme v budoucnu očekávat nejvýraznější změny.
Až donedávna se výrobci u automobilových navigací předháněli v tom, který přístroj má lepší displej, větší paměť nebo přijatelnější rozměry. Dnes už je jasné, že budoucnost navigací není v parametrech jednotlivých krabiček, ale především ve službách, které budou s navigacemi spojeny.
Žádné omalovánky, jsou tu reálné pohledy
Velmi výrazným trendem je snaha o co nejrealističtější zobrazení mapy. Řidič tak už nebude sledovat jen šipku pohybující se na barevném podkladu. V budoucnu totiž na navigaci uvidíme to samé jako při pohledu před automobil.
Například navigace portugalského výrobce Ndrive zobrazují navigační symboly v trojrozměrném režimu složeném ze skutečných fotografií daného místa. Jde o tak realistický pohled, že by mohl v mnohém předčit i města modelovaná v počítači, která se v současných navigacích postupně také objevují.
Za několik let bychom se mohli dočkat ještě výraznější změny, výrobci totiž pracují také na systémech založených na kameře v přední části vozidla. Pomocí malé kamery umístěné v předním nárazníku nebo přímo na zadní straně přístroje budou potom navigace snímat obraz před autem a navigační informace bude přístroj vkládat do reálného prostředí. Díky tomu bude v navigaci okamžitě vidět, do jaké ulice zahnout nebo do kterého pruhu přejet.
Budou myslet za vás
Nizozemský výrobce navigací TomTom se v poslední době soustředí především na přidané služby spojené s GPS zařízeními, které v budoucnu najdeme jistě i u jiných výrobců. Tyto služby jsou založené na spojení s uživateli, kteří jsou vybaveni navigacemi této značky a pomocí mobilních sítí si předávají informace o své cestě.
Jednou z hlavních výhod jsou například přesnější dopravní informace. Ty se získávají z pohybu mobilních telefonů, které mají řidiči v automobilech. Tam, kde se mobily pohybují plynule, žádný problém nebude. Naopak pokud se v jednom místě začnou shlukovat, je možné očekávat dopravní zácpu.
Zajímavou funkcí jsou také inteligentní trasy, které vycházejí z údajů z přístrojů uživatelů, kteří konkrétní cestu projíždějí. Systém je schopen velmi přesně odhadnout, jaká je průměrná rychlost v daném úseku a v daném čase, a podle toho vypočítat trasu. Navigace vám tak doporučí jinou cestu v sobotu odpoledne, kdy se na většině komunikací předpokládá klidný provoz, naopak v pondělí ráno vás povede po méně vytížených silnicích.
Kde mají dobré sushi či nejlevnější benzin?
Další výhodou spojení navigace se sítí mobilního operátora jsou informace o cenách pohonných hmot a také lokální informace o místě, kde se právě nacházíte. V navigaci tak v budoucnu najdete pravidelně aktualizovanou databázi informací o cenách na čerpacích stanicích.
Díky integrovanému vyhledávání navíc navigace umožní získat přes internet i lokální informace. Pokud například zadáte do vyhledávače slovo "sushi", nabídne vám všechny restaurace s touto kuchyní v okolí. Kromě adresy získáte i krátkou charakteristiku či telefonní číslo pro rezervaci místa. Na místo se pak můžete nechat navigovat.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist