- Nejpočetnější síť čerpacích stanic dokončila nákladnou modernizaci
- Místo akvizice sází firma spíš na franšízing
Do čtyř let zvýšit o třetinu, tedy na 440, počet čerpacích stanic. Získat dvacet procent tržního podílu v prodaném množství paliv. Další zvýšení příjmů z provozu shopů, restaurací a bister. Takové jsou plány chystané expanze, které včera představila společnost Benzina, dcera petrochemického holdingu Unipetrol. Nejpočetnější pumpařská síť v Česku chce tak co nejvíc využít dva roky trvající a letos končící nákladnou modernizaci svých čerpacích stanic.
Od roku 2006 vysál rozsáhlý investiční plán Benziny jednu miliardu na totální rebranding zastaralých pump plus tři sta milionů padlo na stavbu nových pump. "Benzina je teď plně konkurenceschopná s nejmodernějšími stanicemi na trhu. Nevýkonné a šedivé pumpy jsou minulostí," vyjádřil se včera generální ředitel společnosti Martin Durčák.
Klíčové dálnice
Benzina kompletně zrenovovala 260 pump, z toho 102 do barev prémiové značky Benzina plus. Na devadesáti z nich vyrostly restaurace a bistra, jejichž obraty rostou ročně u velkých petrolejářských značek o desítky procent. Hendikepem pro nejpočetnější tuzemskou síť je ale poměrně velký počet jejich pump, které leží mimo lukrativní lokality u dálnic a ve velkých městech.
Plánovaný nárůst počtu červených pump z nynějších 333 o více než stovku chce Benzina, ovládaná od roku 2005 přes Unipetrol polským koncernem PKN Orlen, dosáhnout zčásti stavbou nových stanic u dálnic, zčásti jejich pronájmem od jiných vlastníků či jejich franšízingovým přemalováním do svých barev. Nebo akvizicí jiné sítě.
Ukazuje se ale, že někdejší úvahy o koupi sítí, jako je třeba Pap Oil nebo Robin Oil, už pro Benzinu nejsou aktuální. Durčák připouští, že pro Benzinu by byla z hlediska poměru ceny a kvality spíš lákavější možnost se ucházet o pumpy EuroOil, které jsou součástí státem ovládaného velkoobchodníka a distributora Čepro.
"V případě, že by se rozhodlo o privatizaci Čepra nebo aspoň jeho maloobchodu, tak bychom o jejich pumpy usilovali," říká Durčák.
Podle mluvčího Ministerstva financí Ondřeje Jakoba ale taková varianta zatím nepřichází v úvahu. "Prodej Čepra ani jeho části není na pořadu dne," tvrdí.
K rozšíření sítě o stovku za nějaké čtyři roky by ale Benzina podle lidí z oboru ani žádnou akvizici nepotřebovala.
Hustota ještě poroste
Místa na nové stavby u dálnic ještě jsou. A stále rozšířenější je právě franšízing, tedy provozování jiné pumpy ve vlastních barvách. "S tím má už velké zkušenosti Shell, Benzina už také začala. Je to úspěšný model," říká šéf Společenství čerpacích stanic Ivan Indráček.
Benzina nynějším tržním podílem kolem 13,4 procenta soutěží o první místo v prodaném množství paliv s rakouským OMV, které má u nás 217 čerpacích stanic. Rakušané ale v plánech na rozvoj s franšízou příliš nepočítají. Míří spíš na kamiony a rozšíření prodeje stále žádanější nafty.
Letos se OMV dohodlo na spolupráci při provozu pump ve třech velkých truck centrech, které u Prahy, Chebu a v Rozvadově vybudovala společnost WAG minerální paliva. Nárůst prodeje a tržního podílu Rakušanů mají zařídit tisíce velkoobjemových nádrží kamionů.
Zvyšování počtu čerpacích stanic má ale podle expertů v Česku své limity.
Už nyní je podle statistiky Ministerstva průmyslu a obchodu u nás přes šest tisíc pump, z toho 3600 veřejných. V přepočtu na 10 tisíc obyvatel vychází u nás 3,5 stanice. To je víc než v Německu, Rakousku, Francii či Velké Británii. V přepočtu na obyvatele ale jezdí u nás stále méně automobilů než v těchto zemích.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist