Nejen bankovní domy, ale také splátkové společnosti, dodavatelé plynu, vody a elektřiny si za pozdní platby účtují penále.

Například pokud dluží zákazník za elektřinu, zasílá mu firma E.ON nejprve 1. upomínku. Jestliže nereaguje, bude mít ve schránce po 14 dnech 2. upomínku. Ta upozorňuje na to, že v případě nezaplacení do 10 dnů může být dlužník odpojen od elektřiny. Menší pohledávky jsou nejprve vymáhány externími inkasními agenturami, větší pohledávky rovnou předány k soudnímu vymáhání. "V tom případě se pohledávka navyšuje o advokátské poplatky a soudní výlohy. Od letoška jsou účtovány úroky z prodlení od data splatnosti do data zaplacení, v příštím roce bude účtován poplatek za 2. upomínku," upozorňuje Vladimír Vácha. Úrok z prodlení se podle zákona pohybuje ve výši 10,5 procenta ročně.

"Například neuhrazená faktura 1500 korun může u nás klienta vyjít za několik měsíců skoro na 10 000 tisíc," říká Lenka Kozlová ze Středočeských vodáren.

Po zaplacení dluhu je možné se u dodavatelů energií nově připojit. U společnosti E.ON je to zpoplatněno 3283 korunami, u RWE tisícovkou.

Leasingová společnost Leasing ČS se dokonce snaží riziko spojené s prodlením splátek eliminovat. "Preventivně 10 dní před první splátkou klienta telefonicky informujeme o blížící se splatnosti," uvádí mluvčí firmy Kateřina Halatová.

Lidem, kteří dluží na nájemném, hrozí penále 2,5 promile denně, minimálně 25 korun za každý i načatý měsíc. "Již po dvouletém dluhu na nájemném převyšují poplatky z prodlení samotný dluh na nájemném. Za rok pak dosahují poplatky z prodlení téměř 50 procent dlužné částky," říká právník Pavel Veselý.

Také dluhy na daních jsou trestány úrokem z prodlení. "Jejich výše odpovídá výši repo sazby ČNB zvýšené o 14 procent. Třeba úrok z prodlení na dlužné dani ve výši 100 000 korun za období od 1. 1. 2008 do 30. 6. 2008 by činil 8726 Kč," uvádí Miroslava Bardonková z Finančního ředitelství pro hlavní město Prahu. Repo sazba je nyní 3,5 procenta.

Neukáznění klienti mobilních operátorů jsou brzy potrestáni zablokováním telefonu. "K blokování služeb u zákazníků, kteří dosud řádně platili, dochází v řádu týdnů po vzniku pohledávky. Pokud zákazník ani po všech upozorněních a odpojení služeb pohledávky nezaplatí, přistoupíme k vymáhání dluhu například ve správním řízení," informuje Miroslav Čepický z Vodafonu.