(c) Franklin Covey

Jako začínající zadák předního univerzitního mužstva amerického fotbalu můj syn Sean před lety ohromně zlepšil svůj výkon, když se přestal dívat na protihráče jako na soky, ale začal je brát jako někoho, od koho se může učit. Studoval hru ostatních zadáků, přehrával si záznamy zápasů, a to s obdivem a pozitivní energií to nejlepší napodobit. Jakmile nevnímal soupeře jako nepřátele, ale jako své "učitele", doznala jeho hra značného posunu.

V podnikání až příliš často pohlížíme na konkurenci jako na někoho, koho je třeba porazit a zlikvidovat. Ale co kdybychom se zkusili dívat na naši nejostřejší konkurenci pozitivně a snažili se co nejvíc od ní učit? Koneckonců v podnikání vám nejde o to nad někým vyhrát, ale lépe sloužit svým zákazníkům. Vy a vaše konkurence máte vlastně stejný cíl. Pohled na konkurenty jako na své vzory vám umožní ujistit se, zda vaše strategie, sladěnost, systémy a postupy, výsledky a kvalifikovanost jsou ty nejlepší. Poznat nejlepší praktiky vaší konkurence a zjistit, jak slouží svým zákazníkům, může podstatně změnit způsob vaší práce. Namísto toho, abyste vynakládali úsilí na porážku a zničení svého soupeře.

Zamyslete se nad svým nejsilnějším konkurentem. Neudržuje vás tento rival v činorodosti? Nestimuluje vás, abyste na sobě pracovali, zlepšovali své normy, vynikali a přinášeli výsledky? Od tohoto konkurenta se můžete učit, co dělá dobře a co můžete udělat vy pro své zlepšení a růst.

Jak ale své uvažování o konkurenci změnit? Doporučuji následujících pět kroků:

1. Jiný pohled na konkurenci. Ačkoli automobilový průmysl ovládli američtí a němečtí výrobci, je třeba upřímně přiznat, že to, co jim vůbec nejvíc pomohlo, bylo Japonsko. Jen uvažte, jaké výhody zákazníkům přinesla větší inovace výrobků a služeb. Jakmile svou mysl zaměříte na službu zákazníkům a na učení se od těch, kteří jim slouží výjimečně dobře, staré paradigma vnímající konkurenci jako nepřítele se přirozeně změní. Dokud tomu ale nebudete upřímně věřit, bude vaše firma vynakládat energii na uplatňování obranné strategie a negativního reaktivního chování.

2. Vyrovnejte se konkurenci. Nesledujte jen místní nebo nejbližší konkurenci. Celý svět je konkurenční pole. Snažte se vyrovnat komukoli, jenž vykonává činnosti jako vy bez ohledu na to, ve kterém odvětví působí.

3. Ex-konkurent je partner.

Vytvářejte partnerské vztahy s dřívějšími konkurenty. Vím o jedné stavební firmě, která po získání konkurzní zakázky zcela otočí a s konkurenčním podnikem podepíše dílčí smlouvu na vypracování projektu. A například společnosti v ropném průmyslu jsou známy tím, že své odborné poznatky a prostředky dávají do společného průzkumu a vývoje. Taková vzájemnost v myšlení vám umožňuje těžit ze spolupráce a strategických partnerství.

4. Dejte své organizaci vizi, poslání a smysl. Dejte si závazek, že ve svém oboru nebo odvětví vyniknete. Sou-střeďte se, abyste dosahovali podstatného zlepšení a prohlubovali smysl své organizace, který s pracovníky sdílíte. Pokud půjde vaší firmě pouze o to vydělat peníze, asi se vám nepodaří plně využít schopností svých lidí a probudit v nich vyšší motivovanost. Pak se od nich dá stěží očekávat, že budou dokonale sloužit zákazníkům, a to vás možná připraví o vzácné budoucí příležitosti.

5. Zaměřte se na příležitosti.

Soustřeďte svou mysl víc na příležitosti než na problémy. Jsme-li zachváceni obavami, ztrácíme nadhled. Je třeba, abychom v sobě rozvíjeli mentalitu hojnosti a uvědomovali si, že naše možnosti jsou neomezené.

Když budete uvažovat s velkorysým vědomím, začnete vidět své konkurenty jako někoho, kdo vám může pomoci lépe sloužit zákazníkům. Na jejich podnikatelské praktiky se budete dívat jako na učební vzory a objevíte, jak výhodné je mít je jako stimulující výzvu.

Váš konkurent pro vás přestane být nepřítelem a stane se vaším nejlepším učitelem. Buďte tedy vděční za tvrdou konkurenci.