Radek Odstrčil,
Head of Country Operations, DHL Express

Neexistuje univerzální řešení pro všechny kategorie zaměstnanců. Všechny naše manažerské nebo specializované pozice musí být zastupitelné. U nejrozšířenějších pozic, jako jsou kurýři nebo pracovníci ve skladech, řešíme výkyvy spoluprací s brigádníky nebo zaměstnanci na částečný úvazek. V ojedinělých případech jsme schopni přesouvat zaměstnance mezi jednotlivými filiálkami navzájem, neboť disponujeme hustou sítí pracovišť a terminálů od Karlových Varů až po Ostravu. Musíme být vždy připraveni na situace poddimenzování stavu zaměstnanců, ať již z důvodu zvýšené nemocnosti, či jiných vlivů. Snažíme se být připraveni na nárůsty nebo poklesy objemů přepravovaných zásilek. A podle toho pružně reagovat. Vzhledem k povaze naší činnosti, tedy expresní přepravě zásilek, nelze jejich zpracování posunout. Všechny dílčí činnosti musí proběhnout v určených časových intervalech.

 

Renata Kloubek,
personální ředitelka pražské pobočky Commerzbank

Na epidemie není možné se připravit. Proti nebezpečí normální sezónní zvýšené nemocnosti bojujeme vysíláním zaměstnanců na preventivní prohlídky, nabídkou očkování proti chřipce, vhodnou regulací topení i pravidelnou výměnou filtrů ve vzduchotechnickém zařízení. Umožňujeme zaměstnancům v případě, že se necítí dobře, zůstat až dva pracovní dny doma bez lékařského potvrzení, takzvané sick days. Ty jim umožní překonat už v zárodku nemoc a rychleji se vrátit do práce, aniž by museli k lékaři. Zbavíme je dilematu, zda trávit hodiny v čekárně ordinace, jít nemocný do práce a ohrožovat tak zdraví kolegů, či si vzít dovolenou.

 

Ondřej Tomas,
generální ředitel GfK

Anketu trochu odlehčím. Jako šéf nejsem na zvýšenou nemocnost vůbec připraven. Neakceptuji svou nemoc, ani u svých podřízených. Kdyby ale přece jen někdo nemocný byl, pak očekávám, že bude v rámci odpovědností zaměstnance nemocný v souladu s hospodářskou recesí tak, aby úbytek personálního obsazení korespondoval s reálným úbytkem práce.

 

Michal Martoch,
konzultant pro práci a komunikaci online a práci z domova portálu Workline

Doporučuji tam, kde je to možné, práci z domova. Přináší zaměstnavateli řadu výhod. Mimo jiné snižuje nemocnost zaměstnanců. Pro plné využití této výhody je důležité mít práci z domova ve firmě zavedenou jako trvalou alternativu pro zaměstnance. Nepovažují ji pak za něco zvláštního, ale vnímají ji jako součást běžného pracovního procesu. Vlastní přínosy pro snižování nemocnosti existují hned z několika stran a jejich vzájemnou kombinací lze dosáhnout maximálního výsledku. V období chřipkových epidemií práce v otevřených kancelářích není z hlediska zdraví pracovníků nejlepší alternativou. Stačí jeden pracovník, který se odmítá doma vyléčit a rázem je nemocná půlka kanceláře.