Seriál HN
(c) Franklin Covey
Mám zkušenost, že mnoho sporů a zklamání, která zažíváme s druhými, má společnou příčinu - odlišná očekávání. Všichni je máme, ale často nebývají jasně nebo výslovně vyjádřena.
Například manažer očekává, že jeho lidé budou iniciativní a nebudou za ním chodit s problémy, ale řešením. Ti však mohou očekávat, že on problémy vyřeší, aniž by je jim pouze přihrával. V důsledku této neshody očekávání manažer začne uplatňovat mikrořízení, aby k problémům vůbec nedocházelo. A jeho podřízení naopak začnou vnímat ztrátu pravomocí a cítit nespokojenost s direktivním šéfem. Vidíte, jak jsou jejich očekávání v rozporu? A jak narušují pracovní vztahy a oslabují potenciál úspěchu? Zažili jste zklamání z protichůdných očekávání?
Klíčem k odstranění nejasností v očekáváních může být to, co nazývám spolupráce typu "výhra-výhra" nebo dohoda "výhra-výhra o výkonu".
V knize Gándhí člověk se popisuje, v čem Mahátma Gándhí spatřoval tajemství úspěchu. V podstatě říká, že spočívá v myšlení způsobem výhra-výhra: "Vždy hledejte společný zájem všech zúčastněných."
Jak docílíte spolupráce typu výhra-výhra? Vypracujte dohodu, která je základem pro posílení pravomocí zaměstnanců. Vyjadřuje jasnou vzájemnou shodu a závazek ohledně požadovaných výsledků, vodítek, zdrojů, zodpovědnosti a důsledků. Na základě dohody by měl být každý pracovník organizace schopen odpovědět na šest otázek: Proč tu jsem? Co se ode mě čeká? Jaké jsou moje cíle? Jak zvládám svou práci? Kam se mohu obrátit o pomoc? Co mi to přináší?
Při sestavování dohody výhra-výhra postupujte podle pěti kroků:
1. Určete požadované výsledky. Uveďte konkrétní údaje ohledně kvantity i kvality. Stanovte rozpočet, časový plán a termíny. Určete výsledky, které od pracovníka požadujete. Ale nechte ho, ať si sám zvolí nejlepší způsob a prostředky jejich dosažení.
2. Stanovte vodítka. Prodiskutujte normy, zásady, metody a postupy nezbytné k dosažení požadovaných výsledků. Klaďte důraz na pokyny a neurčujte pracovní metody a postupy, aby pracovník měl pravomoc jednat iniciativně a byl schopen přizpůsobovat se okolnostem.
3. Určete zdroje. Určete finanční, lidské, materiální a organizační zdroje potřebné ke splnění úkolu, a to jak interní, tak externí. Uveďte konkrétní pracovníky firmy včetně toho, jak by mohli posloužit jako zdroj.
4. Vymezte odpovědnost. Společně s pracovníkem stanovte normy nebo kritéria přijatelného a vynikajícího výkonu. Není-li jasně daný závazek, pracovníci ztrácejí smysl pro odpovědnost a svůj špatný výkon mohou začít svádět na druhé či okolnosti.
5. Určete důsledky. Dohodněte se na důsledcích plynoucích z dosažení nebo nedosažení výsledků. Odměny by měly uspokojovat čtyři základní lidské potřeby: (1) fyzické a finanční (materiální výhody a peníze); (2) společenské a emocionální (uznání a vztahy); (3) mentální (možnost vzdělávání a růstu) a (4) duchovní (vyšší postavení, odpovědnost, vliv, svoboda, volnost, přínos a trvalý odkaz).
Dohoda výhra-výhra je víc než pouhý popis práce. Je to úmluva, která dává nevysloveným očekáváním jednoznačně formulovanou podobu. Oba, manažer i pracovník, jsou odpovědní za její plnění. Jasně definuje potřeby, přání, očekávání, výsledky a odpovědnost každého z nich. Aby byla dohoda maximálně účinná, je potřeba ji podepřít strukturou, systémy a přirozenými logickými důsledky.
Ve vztahu výhra-výhra ne vždy dosáhne každý svého - a může jím být i generální ředitel. Lídři, kteří uplatňují spolupráci výhra-výhra, jsou efektivní, protože úspěch podniku se odvíjí ze vzájemně prospěšné závislosti mezi nimi a ostatními zúčastněnými. Z toho ovšem vyplývá, že v organizaci není žádná privilegovaná skupina. Převládá mezi nimi vzájemný respekt.
Koneckonců celé podnikání je stavěné na vztazích mezi dodavateli a zákazníky. I zaměstnanci jsou dodavatelé - přinášejí své schopnosti a práci. Nejlepší podniky neváhají vkládat do vybudování a udržování vztahů výhra-výhra s interními i externími dodavateli významné časové i finanční investice.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist