- Krize vrátila zahraniční obchod o 14 let zpět
- Každá čtvrtá firma bude omezovat výrobu
- Agentura Moody's Investors Service snížila rating Česka
Vladimír Kaláb, Roman Šitner
Krize udeřila naplno. Odhady o míře hospodářského útlumu přebila data Českého statistického úřadu. Zahraniční obchod skončil v říjnu čtyřmiliardovou ztrátou, byť analytici očekávali přebytek 7,7 miliardy korun. Meziročně se výsledek zhoršil o 12,1 miliardy korun, což je nejhlubší propad od roku 1994.
Nejde o virtuální čísla. Dva ze tří zaměstnaných Čechů pracují v exportních firmách. Kvůli ztrátám zakázek firmy propouští. V listopadu se počet nezaměstnaných zvýšil o sto tisíc na 300 tisíc lidí.
"Dopad krize na Česko je silnější, než se soudilo. Jde o první evidentní známku obratu," řekl David Marek, ekonom Patria Finance.
Česká republika je exportně orientovaná. Tři čtvrtiny letošního růstu o 4,7 procenta táhl vývoz.
"Nyní bude mít zahraniční obchod na ekonomiku negativní dopad. Odhaduji, že za čtvrté čtvrtletí poroste české hospodářství tempem 3,4 procenta. Nebýt poklesu vývozu, mohl by růst dosáhnout 5,4 procenta," dodal Marek.
Podle průzkumu Hospodářské komory se čtvrtina ze 1600 dotázaných firem chystá zredukovat počet směn, čtvrtina firem přišla o více než 25 procent zakázek a téměř 750 firem pocítilo ekonomickou krizi ve svém podnikání výrazně.
Nejvíce padly automobilky
Nejhůře skončil vývoz osobních aut. Podle ČSÚ je o 40 procent, o 7,4 miliardy korun nižší než loni.
Škoda Auto a řada dodavatelů komponentů již ohlásily několikatýdenní odstávky a propouštění. V prvé řadě se bude týkat dočasně zaměstnaných agenturních pracovníků. Do konce příštího roku, kdy má podle analytiků krize v automobilovém průmyslu vrcholit, opustí tento sektor v Česku až 15 tisíc z celkových 125 tisíc lidí.
Automobilkám už nabídl pomoc ministr financí Miroslav Kalousek. Podle jeho návrhu by si podnikatelé od dubna při nákupu vozidla mohli odečíst DPH. Automobilky považují návrh za krok správným směrem, ale nedostatečný.
"Trh s novými vozy by rozhýbaly dotace na likvidaci starých, neekologických aut. Tak, jak to již proběhlo třeba ve Francii, v Německu, Itálii nebo ve Španělsku," řekl Jiří Černý, viceprezident pro výrobu kolínské automobilky TPCA.
Objem exportních zakázek se snížil o osm procent. Nižší hodnoty vývozu se tak budou opakovat.
Exportéry dusila koruna
Pokles exportní výkonnosti je podle Jaroslava Míla, prezidenta Svazu průmyslu a dopravy, důsledkem toho, že Česko vyrábí málo produktů s vyšší přidanou hodnotou.
"Propad je tak veliký i proto, že se dlouho nereagovalo na stížnosti exportérů na silnou korunu a ceny energií. Každé téma, od zlepšení podmínek pro podnikání po tlak na efektivnost státních institucí, je předmětem lobbistických tlaků, nechci říci vydírání," řekl Míl.
"Více než 80 procent české HDP tvoří vývoz. Ochlazení v západní Evropě do určité míry můžeme kompenzovat tím, že najdeme nové trhy, ale musíme očekávat velké zpomalení," připomněl ekonom Jan Švejnar.
Celkem klesl dovoz v říjnu meziročně o 10,7 % a vývoz o 5,9 procenta. Přebytek za tři čtvrtletí činí 85,6 miliardy a do konce roku klesne na 75 miliard korun.
Mezinárodní ratingová agentura Moody's Investors Service včera snížila výhled ratingu Česka z pozitivního na stabilní. Česko bude podle analytického týmu v New Yorku ale i tak zřejmě schopné krizi přečkat v lepším stavu než jiné země střední a východní Evropy.
Více na www.iHNed.cz/ekonomickakrize
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist