Čím dál více českých podniků vnímá design jako marketingový nástroj nezbytný k tomu, aby se prosadily na trhu a byly konkurenceschopné. Podle designéra Ivana Dlabače, jednoho ze zakladatelů studia Divan Design, je totiž design jedna z posledních měnných veličin, která ještě na trhu je. Technologie, ceny, materiály, to vše je srovnatelné a moc se s tím už nedá hýbat, ale design stále nabízí nové přístupy.
Jak po stránce samotného výrazu designu, tak po stránce kombinace mezi obchodem, marketingem, technologií a financemi se dá hodně věcí měnit a kombinovat, a jestliže je přístup opravdu profesionální, výrobek se dá posunout o příčku výše. "Některé naše firmy již pochopily, že design je kombinací mnoha veličin, ne jen vytvarování věci a ušití estetického kabátu, a proto zaznamenávají se svými výrobky takový úspěch," říká Ivan Dlabač.
Divan Design působí v oblasti průmyslového designu již třináct let a dnes je respektovaným a vyhledávaným subjektem v oboru. Může se pochlubit širokou škálou produktů - od zásuvky přes štětec, tramvaj, PET láhev až k architektuře. Sehraný tým designérů totiž dokáže přijít s inovacemi v každém oboru lidské činnosti. Jejich design je nápaditý, respektuje technologii výroby i produkční náklady.
Přináší miliony
Například jablonecké společnosti ABB, s. r. o., Elektro-Praga promyšlený design ušetřil v případě nového stavebnicového systému nástěnných vypínačů a zásuvek Time až 5 milionů korun. "Osobní zaujetí designéra Ivana Dlabače pro věc se zpočátku někomu mohlo jevit jako přemrštěné, ale s odstupem musím konstatovat, že prohlídka společnosti, seznámení s technologickým zařízením a standardními výrobními postupy, jakož i zájem o výrobkovou historii vedly k úspěchu," uvádí Milan Kozák, vedoucí konstrukce a vývoje ABB, Elektro-Praga. Podle něj pak bylo dalším příjemným překvapením vlastní zpracování a prezentace návrhu, kdy se designér nespokojil jen se strohým splněním požadavků podniku, ale přidal i něco navíc. Výslednou kolekci navrhl ve dvou tvarových typech, přičemž další dezénové řady dosáhl pouze výměnou jednoho pohledového prvku - bočního zakončovacího dílu. Tím zadavateli ušetřil dalších několik desítek milionů korun za vývoj nové výrobkové řady. Design obou typů vypínačů a zásuvek je navržen v široké barevné škále a variantách. Pomohl ABB udržet její pozice na trhu proti aktivně nastupující nadnárodní konkurenci.
Design otevírá cestu na cizí trhy
Lůžko intenzivní péče Multicare, navržené Ivanem Dlabačem, patří mezi špičkové produkty společnosti Linet. Podle slov jejího ředitele marketingu Tomáše Koláře se lůžko stalo vstupenkou mezi světovou elitu výrobců nemocničních lůžek a otevřelo dveře k významným zakázkám. "Naše společnost spolupracuje s Ivanem Dlabačem a studiem Divan již více než osm let," říká Tomáš Kolář. "Za tu dobu jsme si mohli na několika projektech ověřit schopnost Ivana Dlabače přinášet nová originální řešení, která dávají výrobkům hodnotné užitné vlastnosti. Poskytované návrhy jsou vždy prováděny citlivě a s ohledem na efektivitu a dostupnost realizace jednotlivých detailů i celého projektu." Také díky kvalitnímu designu se Linet stal úspěšným exportérem a pojmem na světovém trhu.
Design může pomoci podnik vyvést z krize
"Tajemství našeho úspěchu spočívá asi v tom, že jsme včas pochopili, že navržený design nestačí," říká Ivan Dlabač. "Základem je vytvoření promyšlené strategie spolu se zadavatelem, kdy se namíchají zkušenosti zadavatele a designéra tak, aby vznikl strategický záměr, jak s výrobkem pokračovat dál. Realizace této strategie, podpořená umem designéra a promyšlenou činností marketingu a výroby, musí být designérem supervizovaná až do doby, kdy výrobek bude stát na vlastních nohou. Jedině takový komplexní servis přivede na trh kvalitní výrobek".
Podle Dlabače by měl designér chápat dnešní bouřlivou ekonomickou situaci ve světě jako výzvu. Jen ten, kdo bude rychle reagovat, nakonec získá, protože štěstí přeje připraveným. "Pracujeme pro spoustu exportujících firem, u některých z nich je cítit pokles poptávky po jejich produktech, ale většina z těch, které rozumějí celému procesu, pokračuje ve vývoji nového designu dál," dodává.
V této souvislosti je třeba zdůraznit, že cena designéra je vždy zanedbatelná proti tomu, co stojí proces výroby. A ten stojí stejně, ať už vyrábíte dobrý nebo špatný výrobek. Absolutně mylná je představa, že by design něco prodražoval. Je vždy velkým přínosem, pokud si však podnik vybere kvalitního designéra. A Ivan Dlabač radí, aby se firma při jeho výběru vždy dívala na to, jak design v jeho pojetí obstál na trhu a jaké má reference. Nenechte se zmást vizualizacemi, chtějte vidět již realizované věci.
M. A. Ivan Dlabač
Za dvacet let působení na poli designu vytvořil řadu realizací, odkud získal zkušenosti z průmyslového a produktového designu. Má široké znalosti technologické a technické, které uplatňuje při vedení týmu odborníků z různých odvětví designu a marketingu. Ve studiu Divan Design funguje jako technický a výrobní konzultant i jako štábní specialista. V současnosti vede ateliér průmyslového designu na Vysoké škole umělecko-průmyslové v Praze na katedře designu ve Zlíně. Je prezidentem Unie profesionálních designérů České republiky. Za svůj životní design považuje své děti - dceru a dva syny. Miluje rychlou jízdu a krásné ženy.
Studio DIVAN DESIGN najdete v Adresáři designérů CzechTrade. Je jedním ze subjektů, které poskytují českým firmám v rámci balíčku služeb CzechTrade Design pro export tzv. analýzu stavu designu. Cílem nové služby CzechTrade je poskytovat podporu především malým a středním podnikatelům při začleňování designu do jejich podnikatelské strategie. Analýza daného produktu, kterou designér zpracuje, má hodnotu 50 000 Kč a firma za ni zaplatí pouze 10 000 Kč. Od července, kdy začal CzechTrade tuto službu nabízet, ji využilo na čtyřicet českých firem z nejrůznějších oborů.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist