- HN pro vás připravily ve spolupráci s psychology exkluzivní test

- Skvělá prezentace a výsledky vám pomohou udržet si místo


Nový rok 2009 bude s největší pravděpodobností ve firemní sféře ve znamení hospodářské krize. Některé společnosti přistoupí k nutné restrukturalizaci, která může znamenat i riziko propouštění zaměstnanců.

O to více každému bude záležet na tom, jak je hodnocená jeho práce, jakou pozici má ve společnosti, ve které pracuje, a jak je vnímán jednak svým nadřízeným a také svými kolegy. Co však určuje to, jak nás druzí lidé vlastně vnímají, a jak to lze ovlivnit?

Nejdůležitějším podkladem pro hodnocení je dobře odvedená práce v termínu, podle zadání a bez chyby. Kromě toho však existuje několik dalších oblastí, které naše renomé ve firmě ovlivňují a mohou v rámci celkového hodnocení hrát významnou roli.

Jednou z nich je také velmi důležitá schopnost sebeprezentace umožňující dát o sobě a o své práci vědět tak, aby tomu ostatní rozuměli a považovali naši činnost za žádoucí a užitečnou pro firmu. Člověk, který se umí vhodně prezentovat na veřejnosti a v pracovním kolektivu a přitom dokáže dobře odvádět svou práci, je nejen příjemným společníkem, ale také vyhledávaným kolegou, o kterém se ví, co umí a zná.

Jeho nadřízený si zpravidla dokáže snadno udělat obrázek o jeho práci a výsledcích. Považuje jej za aktivního. A pokud tomu nasvědčují výsledky, i za schopného pracovníka.

Konzultanti poradenské společnosti Assessment Systems pro čtenáře Hospodářských novin exkluzivně připravili orientační zábavní test, ve kterém si tyto schopnosti můžete ověřit na sobě a zároveň si udělat obrázek o tom, jak si na tom se schopností sebeprezentace stojíte.

Jde o test, který vytvoří hrubou představu o sledované oblasti, pro vypovídající diagnostiku lze využít některý z etablovaných psychodiagnostických nástrojů.

Návod, jak vyplnit test, naleznete níže.

 

Jak vyplnit test

- Vyplnění testu trvá přibližně pět minut.

- Přečtěte si pečlivě otázky testu.

- U každé z nich si zakroužkujte vámi vybranou odpověď.

- Aby vyhodnocení testu bylo spolehlivé, odpovězte na všechny otázky.

- Všimněte si, že od otázky 21 je obrácené bodové hodnocení.

- Body od všech odpovědí správně sečtěte.

- Vyhodnocení testu naleznete níže.


090105_01b_ka.jpg

090105_01c_ka.jpg

 

Vyhodnocení testu Umíte se dobře "prodat"?

121 - 150 bodů

Daří se vám dobře se "prodat"

Jste člověk, který dokáže sám sebe dobře "prodat". Daří se vám dávat najevo své úspěchy, říkat si o nové úkoly a nemáte obavu ani z náročnějších projektů. Víte dobře o svých silných a slabých stránkách a jste schopný/á podle nich přizpůsobit i své veřejné vystupování a komunikaci s nadřízeným. Jste příjemným společníkem. Dokážete ostatní pobavit i zaujmout, během komunikace jste schopný/á se přizpůsobit druhému a snažíte se, aby se ostatní s vámi cítili dobře. Váš šéf je pravděpodobně o vaší práci informován a může s vámi počítat i pro obtížné úkoly. Neváhá vás poslat i na jednání s nejnáročnějšími klienty. Pokud svou práci děláte dobře, nemusíte mít starost o to, zda se to dozví i ostatní.

Mějte však na paměti, že vaše charizma za vás práci neudělá. Občas se hodí - sem tam se vám podaří z nějaké situace "vybruslit" nebo někoho přesvědčit. K tomu, abyste se mohli prezentovat, ale potřebujete mít především výsledky a poctivě odvedenou práci. Nepodléhejte tedy dojmu, že vždy dokážete své okolí oslnit a z nedostatků se "vylhat".

 

91 - 120 bodů

Sebeprezentace jako součást vaší práce

Schopnost sebeprezentace vám rozhodně není cizí. Nejspíše ji považujete za součást své pracovní náplně. Umíte se prosadit v kolektivu, když na to přijde, a jen čekáte na vhodnou příležitost, abyste o sobě dal/a vědět. Jsou sice období, kdy nemáte chuť se příliš zapojovat do společného dění, ale nikdy to netrvá dlouho. Vaši kolegové vědí, co od vás mohou očekávat, znají vaše silné a slabé stránky a rádi s vámi spolupracují. Váš šéf nejspíš zná vaše pracovní schopnosti a je o vaši práci dobře informován.

Přesto vám doporučujeme nebrat schopnost sebeprezentace na lehkou váhu. Pro ostatní je důležité, aby věděli, co od vás mohou očekávat, aby byli informovaní o vaší práci a aby se jim s vámi dobře spolupracovalo. Být aktivní a společenský není nikdy na škodu.

 

61 - 90 bodů

Sebeprezentace - k čemu mi to je?

Věnujete se zřejmě spíše své práci a příliš vám nezáleží na tom, jak ji vnímají ostatní. S ostatními pravděpodobně komunikujete, pokud si to vyžaduje úkol, na kterém pracujete. Společenské chování považujete spíše za zbytečné a musíte se do něj nutit.

Práce, která vyžaduje aktivitu a společenské vystupování, vám není příliš vlastní. Na své kolegy můžete působit nevyzpytatelně nebo uzavřeně. Pro vašeho šéfa je obtížné hodnotit vaši práci, pokud se s ní sám aktivně neseznámí.

Doporučujeme vám podívat se na sebe a svou práci očima druhého. Jak asi na své okolí působíte? Jste předvídatelný/á, zajímáte se o druhé, dáváte najevo výsledky své práce? Záleží vám na tom, co si o vás ostatní myslí? Záleží vám na tom, abyste byl/a užitečný/á a ostatním se s vámi dobře pracovalo? Získané informace sepište pod sebe a identifikujte jednu až dvě oblasti, ve kterých by bylo dobré se zlepšit. V těchto oblastech se začněte více pozorovat a dávejte si drobné úkoly, kterými své projevy vylepšíte. Snažte se na sobě pracovat, ať dokážete obstát i v tvrdé konkurenci.

 

60 a méně bodů

Je to se mnou zlé?

Nemusí být. Možná děláte práci, která schopnost sebeprezentace nevyžaduje. Nebo jste tak respektovaný odborník, že vaše výsledky hovoří za vše. Pokud tomu tak není a nebo pokud si nejste jistý/á a rád/a byste věděl/a, jak na lidi působíte, jsou vám určeny následující řádky.

Asi se snažíte dělat dobře svou práci, ale vaše okolí o tom nejspíš neví. Možná jste přesvědčen/a o tom, že dobrá práce se prezentuje sama. Jste zaměřen/a spíše na úkol než na to, jak jeho řešení ostatní přijímají. Nemáte rád/a společenské vystupování, jste spíše spontánní, a pokud promluvíte, tak vždy tak, jak to cítíte. Je možné, že si neříkáte o náročné úkoly, protože znamenají jen vyšší zátěž a riziko, že se nepodaří naplnit očekávání. Můžete být pro ostatní trochu nevyzpytatelný/á a jen málokdo ví, na čem zrovna pracujete.

Buď jste pro svou firmu nepostradatelný/á tím, co děláte, nebo začněte co nejdříve dávat o sobě vědět! Vaši kolegové vám mohou být tvrdou konkurencí, zejména v období organizačních změn. Začněte tedy pracovat na svém vystupování, abyste si uhájil/a svou pozici.

 

David Heider, Milan Černý Assessment Systems