V rámci školské reformy se chystají pro střední odborné školy podstatné změny, díky nimž se sníží počet vyučovaných oborů i způsob výuky. Demografický pokles zřejmě urychlí slučování škol do větších komplexů, které budou vzdělávat nejen své žáky, ale také dospělé a budou muset zapracovat na své kvalitě i atraktivitě, aby obstály v konkurenci.

Mnohé podniky si už delší dobu stěžují, že nemohou sehnat odborně vzdělané pracovníky, přitom ale odborným vzděláváním v České republice prochází více než tři čtvrtiny každého populačního ročníku. Problém je v tom, že se stále pomalu snižuje podíl žáků v učebních oborech a přitom právě po jejich absolventech byla v minulých letech velká poptávka. Naopak stoupá zájem mladých lidí získat maturitní vzdělání, které jim zároveň otvírá cestu k dalšímu studiu. Přesto ale podniky mohou situaci ovlivnit. Například v řadě strojírenských oborů se podařilo zastavit odliv žáků díky tomu, že jim poskytují stipendia a další výhody.

Žáků bude ubývat

Přesun žáků směrem k maturitním oborům se v příštím období pravděpodobně ještě urychlí kvůli demografickému poklesu. Počet žáků opouštějících základní školy totiž během několika málo let klesne víc než o čtvrtinu a při zachování současné kapacity škol se tedy zvýší šance dostat se na některý z maturitních oborů. Bude se to týkat i gymnázií, což je v současné době jediný typ školy, kde je stále ještě část žáků odmítána kvůli nedostatečné kapacitě.

V tomto období by se mělo ukázat, jak velký je ve skutečnosti zájem o studium na gymnáziu a jak velká část mladých lidí bude i nadále dávat přednost vzdělání odbornému. V každém případě se v příštích letech usnadní přechod žáků na střední školy a přispět k tomu má od tohoto školního roku také možnost podávat v prvním kole přihlášky na tři školy.

Jak se projeví předpokládané hospodářské zpomalení, zatím nelze předvídat. Jasné ale je, že stoupne-li nezaměstnanost, budou právě absolventi škol jednou z nejvíc postižených skupin. Při propouštění zaměstnanců z některých průmyslových provozů mohou být dělnické profese postiženy hůř než lidi s vyšším vzděláním. Ti jsou totiž už ze školy lépe připraveni na uplatnění v moderních podmínkách, jsou flexibilnější a znají cizí jazyky.

Školy zlepší svou kvalitu

Během několika příštích let budou střední školy přecházet na výuku podle nových vzdělávacích programů. Jejich žáci by se pak už neměli učit kvanta různých jednotlivostí, ale logicky provázaná témata a při výuce by měli být aktivnější, což pro ně bude zajímavější než pasivní přijímání informací. Obsah výuky budou více než dnes ovlivňovat zaměstnavatelé a absolventi škol by pak měli snáze najít uplatnění.

Méně oborů - větší spojení s praxí

Změny ve výuce odborných škol budou probíhat postupně, protože napřed musejí být v Národním ústavu odborného vzdělávání připraveny rámcové vzdělávací programy pro všechny obory. Teprve podle nich si školy mohou napsat své vlastní osnovy. Asi polovina SOŠ začne podle nich učit od září 2009, ostatní na ně přejdou během následujících dvou let.

Dosud se vyučuje cca 600 oborů, všeobecně ale převládá názor, že mnohé z nich jsou příliš úzce zaměřeny. Proto byly sloučeny do širších celků, které dají absolventům možnost uplatnit se ve více oblastech. Například obory zedník a obkladač jsou nově spojeny do oboru zedník, obor kuchař - číšník obsahuje dřívější obory kuchař, číšník, kuchař - číšník pro pohostinství a hostinský. U maturitních oborů je to podobné, třeba nový obor stavebnictví zahrnuje pozemní i dopravní stavitelství, vodohospodářské stavby i inženýrské stavitelství.

V některých případech bylo ale potřeba změnit i názvy oborů. Například dřívější silniční doprava má nyní název dopravní prostředky a zahrnuje tři užší obory, místo zámečníka je nově obor strojní mechanik, který ovšem vznikl sloučením pěti původně samostatných oborů.

Jak si vybrat obor

Současně se zaváděním nových vzdělávacích programů bude dobíhat výuka podle dosavadních osnov. Proto bude výběr oborů po několik dalších let poněkud komplikovanější. Žáci základních škol by tedy neměli nechat rozhodování až na poslední chvíli a poradit by jim přitom měli jejich učitelé a výchovní poradci. Důležité budou také informace přímo z jednotlivých škol a jejich návštěva.

Autorka pracuje v Národním ústavu odborného vzdělávání

Kde najít další informace

www.infoabsolvent.cz

Nabízí přehled všech oborů a informace o jejich slučování, v nabídce jednotlivých škol lze nalézt i jejich konkrétní zaměření.

www.nuov.cz

Podává informace o nových vzdělávacích programech.

 

Příklady nejvýznamnějších změn v oborech

Obory s vyučením

- Zámečník je přejmenován na Strojní mechanik

- Obory Zedník a Obkladač jsou sloučeny do oboru Zedník

- Automechanik je přejmenován na Mechanik opravář motorových vozidel

- Elektrikář - slaboproud je začleněn do oboru Elektrikář

- Mechanik elektronických zařízení je začleněn do oboru Elektromechanik pro zařízení a přístroje

- Obory Kuchař, Číšník - servírka, Kuchař - číšník pro pohostinství jsou zahrnuty pod jeden obor Kuchař - číšník

- 17 oborů prodavač se specializací (např. drogistické zboží, elektrotechnické zboží atd.) je sloučeno do jednoho oboru s názvem Prodavač

Maturitní obory

- Obor Silniční doprava je přejmenován na Dopravní prostředky

- Obory pro počítačovou techniku a informační technologie jsou začleněny v nové skupině oborů Informační technologie (mají nově kód začínající 18-)

- Slaboproudá i silnoproudá elektrotechnika jsou zařazeny v oboru Elektrotechnika

- Obory Pozemní stavitelství, Dopravní stavitelství, Vodohospodářské stavby i Inženýrské stavitelství jsou sloučeny do oboru Stavebnictví

- Obory Kuchař, Číšník (s maturitou) jsou zahrnuty v oboru Gastronomie