Když se vedení podniku Tesla Karlín rozhodovalo před několika lety, že své podnikatelské aktivity zaměří na St. Petěrburg, klasický marketing jim měl otevřít dveře. Vycházelo se z předpokladu, že značka tohoto tradičního výrobce telekomunikačních zařízení je v Rusku známá. Podnik nabízel i reference při řešení projektů telekomunikačních a datových sítí v řadě zemí ve střední a východní Evropě. Přesto od začátku neprobíhalo vše zcela hladce.

"Nedostali jsme se na patřičná místa, kde se rozhoduje. V Rusku je třeba brát v potaz podnikovou hierarchii, a to, že obchod se dělá s generálními řediteli a s jejich zástupci. My jsme však tloukli na zadní dveře," dělí se o zkušenost Miloslav Čábela, obchodní ředitel společnosti Tesla Karlín.

Problém byl v nedostatečných kontaktech, zejména když firma neměla v místě vlastní zastoupení. Proto se manažeři Tesly obrátili na zástupce agentury CzechTrade v Praze. Od té chvíle se začala rozvíjet úspěšná spolupráce. Podstatné bylo, že společně byl vypracován plán vstupu na ruský trh, který poté pomohl vstupu podniku na sever Ruska.

"Díky CzechTrade jsme se dostali do těch správných dveří. Ředitel tamního zastoupení zná důležité osoby a má tam kontakty. K tomu podpora vládní organizace je ze strany ruských obchodníků vnímána jako seriozní. Už jen dopis s hlavičkou vládní agentury a s českým znakem dělá na Rusy dojem," říká Miloslav Čábela.

Bez znalosti místního prostředí to v Rusku prostě nejde. Stejně jako bez trpělivosti, uchycení na trhu trvá obvykle rok až dva. Nezbytné je totiž navazování úzkých kontaktů s ruskými podnikateli, což není jen o byznysu, ale o osobních vztazích.

Kdo chce podnikat v Rusku, měl by si také uvědomit různá specifika, týkající se legislativy. "Na rozdíl od České republiky jsou v Rusku v účinnosti mimo federálních zákonů ještě místní zákony, které se často od federálních zákonů liší," upozorňuje Štěpán Jílek, ředitel kanceláře CzechTrade v St. Petěrburgu.

Při deklarování zboží celní orgány v současné době přísně kontrolují plnění většiny zahraničních kontraktů. Běžně se tak stává, že celníci prověřují deklarované zboží podle celních kódů se skutečně dováženými výrobky. Stejná je situace v případě deklarované ceny zboží. Dodávané zboží musí být také vybaveno popisy a návody v ruském jazyce. Zboží bez ruskojazyčných popisů nemusí být propuštěno do volného oběhu zboží na teritoriu Ruské federace. Importované zboží musí být také před vstupem do Ruska opatřeno potřebnými certifikáty GOST. České ani mezinárodní certifikáty se v zemi neuznávají.

To jsou některé aspekty toho, co by měl exportér znát před tím, než se pustí do podnikání na ruském trhu. Dalších k oslovení nutných poznatků je celá řada, týká se to například založení firmy v místě. "Je vhodnější obrátit se na specializovanou agenturu, což je časově i finančně výhodnější," radí Štěpán Jílek.

Mnohé podobné překážky museli překonat i obchodníci z Tesly, kteří si nakonec našli partnery na doporučení CzechTrade.

Zástupci tohoto podniku se přitom shodují ve výhodnosti využití této agentury. "Týdenní cesta do Ruska je mnohem nákladnější než cena služeb CzechTrade. Spolupráce nám ušetřila hodně času a peněz. S její pomocí jsme se dostali na ruský trh hned a s malými náklady," doplňuje Miloslav Čábela.

 

Užitečné webové adresy

www.szfo.ru - Severozápadní federální okruh

Ruské federace

www.gov.spb.ru - Sankt Petěrburg

www.lenobl.ru - Leningradská oblast

www.rkomi.ru - Republika Komi

www.vologda-oblast.ru - Vologodská oblast

www.dvinaland.ru - Archangelská oblast

www.gov-murman.ru - Murmanská oblast

www.gov.karelia.ru - Republika Karélie

www.gov.kaliningrad.ru - Kaliningradská oblast

www.niac.natm.ru - Novgorodská oblast

www.adm-nao.ru - Něněcký autonomní okruh

www.pskov.ru - Pskovská oblast

Zdroj: OEÚ GK Sankt Petěrburg

 

09021906_ex_rusko3.gif

09021906_ex_rusko4.gif