To je toho - slovník. Slovníků jsou spousty: věcné a lingvistické, technické, naučné, encyklopedické, etymologické, frazeologické, synonymické, terminologické, frekvenční či diferenční. Jenže žádný z nich mi nepomohl, když jsem nastoupil do reklamní agentury.
Proto jsem vlastní slovník začal psát od prvního briefu v reklamce, jelikož jsem se v té terminologii vůbec nevyznal a admanům ( lidem z reklamy) ani za mák nerozuměl. A taky jsem se chtěl v tom prazvláštním, neskutečném světě etablovat a zasloužit si uznání. Poznámky jsem si ale činil potajmu, nenápadně, protože jsem naštěstí okamžitě pochopil, že admani svou řečí i žijí a že si z toho dělat legraci není pro novice ten úplně nejlepší nápad.
Až časem, kdy jsem se mezi ostatními cítil jak vizuál v layoutu (tj. jako ryba ve vodě), jsem svůj elaborát vypustil do světa, a světe div se! Všichni kolem se rádi stávali hesly, dalšími pojmy a obraty mne dobrovolně zásobovali a nijak se nezlobili, že na jejich zkušenosti roste pomník české malosti. Tak tedy nejprve:
A - account, adman a asistent
Account (it. acconto - závdavek) je pozice, na níž většina protřelých reklamních harcovníků začínala. Stát se ekauntem je snem každého asistenta, jehož hlavní náplní práce je být k ruce každému, kdo nemá chuť udělat to, co udělat má. Ekaunt má už svou zodpovědnost, na stole štos strategických výhledů, před sebou prezentace v powerpointu a za zády polici šanonů se štítky a jmény klientů, s nimiž jedná. Zato takový adman (zkratka z it. ade - záhrobí, a šp. maná - hojnost jídla; dnes zaměstnanec v reklamě) by mohl být heslem do křížovek: praotec reklamy na pět. Pak ovšem chybí v křížovkách stejně preferovaná pramáti (že by Event?). Všimněte si, jak reklamní branže vůbec nebere v potaz ženský element - všechny funkce a pozice, jak uvidíme později, mají pouze mužský tvar. A to jakkoli spousta z nich je často obsazena ženou krásnější než ta nejkreativnější iluze.
S ženou čeština vůbec málo počítá v místních ekvivalentech pracovních pozicí, jako jsou barmanka, grafomanka nebo dokonce nymfomanka, o Mance nemluvě. Adwoman zní ještě hloupěji než adman, stejně jako barwoman, o Womance nemluvě.
Edmeni se (alespoň tehdy, za mého reklamního mlada) dělili mj. na bárnety (z agentury Leo Burnett), marky (Mark/BBDO), mekkeny (McCann-Ericsson) nebo jangy (Young & Rubicam). Nevím, jak jsme byli označováni my - že by bébékáči (BBK)? A nebo později snad drsani (D'Arcy)? Možná si ale jen namlouvám, že o nás někdy někdo vůbec mluvil...
Příště: Director jako nejnižší pozice v reklamní agentuře
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist