- Českým automobilkám nepomůže změna zákona o DPH, ale export

- Většina současných slev na nová auta končí v březnu


Zlevnění podnikových aut, které přinese změna zákona o DPH v dubnu, uleví firmám.

Pro tuzemské automobilky ale změna zákona žádnou významnou pomoc nepřináší. Jednak na českém trhu prodávají jen jedno auto z dvaceti, které se v Česku vyrobí, jednak odpočet DPH bude platit i pro vozy zahraniční provenience.

Ceny ovlivňuje kurz koruny

Pro firmy budou auta levnější nejen díky odpočtu DPH, ale i proto, že nebudou muset platit za instalaci mřížky, oddělující zavazadlový prostor. Pokud si chtěl podnik odečíst DPH u osobního auta, musel z něj udělat nákladní, takzvanou kategorii N1. Instalace mřížky a další úpravy stály od deseti do dvaceti tisíc korun.

Ani po změně zákona nebude možné mřížky z aut vymontovat.

"Vozy, které již mřížku mají, ji musí ponechat. Úlevy lze uplatňovat až od doby platnosti zákona," připomněl tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl.

Podle odhadu Sdružení automobilového průmyslu se prodej osobních aut firmám zvýší, nikoli však výrazně. Podniky budou nahrazovat starší auta, jejichž obměnu v posledních třech měsících odložily kvůli čekání na novelu zákona o DPH, na druhé straně ale kvůli krizi nebudou obměňovat plné počty vozů.

Možnost odpočtu DPH pomůže firmám, ale privátní zákazníci díky změně zákona levnější auta mít nebudou. Soukromníci zatím využívají současných razantních slev. Dealeři značek Škoda Auto, Ford, Hyundai, Kia, Renault a Peugeot ale tvrdí, že slevy jsou omezené a že se na jaře vrátí k vyšším ceníkovým cenám. Zdražily už značky Audi a BMW, které ceny počítají podle kurzu eura.

"Ceny aut ovlivňuje hlavně kurz koruny, změna zákona s tím nic nenadělá, a to i u ojetin. Tisíce vozů, které podniky prodají, ke slevám nepovedou, vždyť ročně se do Česka dováží více než dvě stě tisíc ojetých aut," uvedl Tunkl.

Odpočet DPH bude platit i při pořízení auta na leasing a poskytovatelé leasingu již pro firmy připravují speciální produkty.

Automobilky musí vyvážet

Tuzemským automobilkám však změna zákona o DPH příliš nepomůže. Ročně podniky kupují zhruba 60 tisíc osobních aut. V posledních měsících ale firemní nákupy klesly a to způsobilo propad celého českého trhu o desetinu.

Za prvé dva měsíce letošního roku firmy koupily 6346 osobních vozů, což je o třetinu, tedy zhruba o tři tisíce aut méně než před rokem. I kdyby tento trend trval, za celý rok by si podniky pořídily o dvacet tisíc aut méně než loni.

Dvacet tisíc aut představuje čtrnáctidenní výrobu Škody Auto - nebo dvě procenta z celkové roční výroby aut v zemi. Loni dosáhla výše 939 600 vozů. Letos má produkce převýšit jeden milion, protože pokles výroby škodovek nahradí továrna Hyundai. Ta chce zvýšit výrobu z loňských 12 tisíc na letošních 180 tisíc aut.

Jediné, co českým automobilkám pomůže, je zvýšený export.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist