ft.jpg 

 

Dvě přední evropské letecké společnosti Air France-KLM a Lufthansa ve středu oznámily, že jsou kvůli prohlubující se hospodářské recesi nuceny letos v létě ještě více snížit své přepravní kapacity.

Aerolinky po celém světě totiž čelí propadu poptávky. Stále více jich proto odkládá objednávku nových strojů, což není dobrá zpráva pro velké výrobce letadel, jako jsou Airbus a Boeing, ale také pro menší producenty, mezi něž patří brazilský Embraer a kanadský Bombardier.

Hongkongské aerolinky Cathay Pacific oznámily největší roční ztrátu ve své třiašedesátileté historii. Na vině je prudký pokles počtu pasažérů. Cathay však také doplatily na to, že si kvůli obavám z vysokých cen ropy nasmlouvaly vlastní ceny v době, kdy byla ropa drahá.

Nedaří se ani irské letecké společnosti Aer Lingus, které se podařilo odrazit v pořadí již druhý pokus o nepřátelské převzetí ze strany konkurenčního Ryanairu. Aer Lingus se loni ponořil do ztráty a nyní varuje, že se mu pravděpodobně letos nepodaří vykázat zisk kvůli prudkému poklesu počtu cestujících a propadu nákladní přepravy.

Ryanair vlastní 29 procent Aer Lingusu. Šéf Ryanairu Michael O'Leary obvinil správní radu firmy z toho, že klame akcionáře, a plánuje podat stížnost londýnské a irské burze cenných papírů a finančnímu regulátorovi.

Podle Cathay Pacific bude extrémně obtížný i letošní rok. Finanční krize se totiž podepsala na osobní a nákladní letecké dopravě. Vedení asijských aerolinek varovalo, že pokud ceny ropy zůstanou na současné úrovni, vysoké ztráty plynoucí ze zajišťování proti cenám pohonných hmot narazí na úplné dno.

"Letectví je v krizi," prohlásil předseda správní rady Cathay Christopher Pratt. "Nemůžeme říct, jak a kdy se situace zlepší. V této chvíli předpokládáme, že poptávka a výnos se budou v nadcházejících měsících nadále propadat," dodává.

Cathay Pacific už v reakci na hospodářskou recesi snížila přepravní kapacitu, omezila lety, odložila výstavbu terminálu pro nákladní letadla a nabídla zaměstnancům neplacené volno.

Německé aerolinky Lufthansa oznámily, že omezují vyplácení dividend a snižují přepravní kapacitu. To vše kvůli loňskému 30procentnímu poklesu čistého zisku, na kterém se zčásti podepsaly špatné investice.

Šéf Lufthansy Wolfgang Mayrhuber předpovídá, že letošní pokles prodeje služeb a provozního zisku aerolinek bude v důsledku recese ještě výraznější než v loni.