Projekt na pořízení turniketů v pražském metru počítá s náklady 2,16 miliardy korun, další stovky milionů si vyžádá jejich provoz. Náklady by se však mohly Dopravnímu podniku hlavního města Prahy (DPP) vrátit už za pět let od jejich spuštění.

Vyplývá to ze studie, kterou na včerejším výboru dopravy magistrátu představil ředitel DPP Martin Dvořák.

Podnik předpokládá, že turnikety začne instalovat v příštím roce, v roce 2012 by měly být spuštěny ve všech stanicích.

Na zavedení turniketů si bude muset půjčit, ze svých zdrojů není schopen projekt zaplatit. Vedení podniku uvažuje o úvěru od hlavního města, zatím ale neví, zda s tím bude město souhlasit.

DPP plánuje dvoukřídlé prosklené turnikety vysoké 170 centimetrů. Projekt počítá s dvěma typy turniketů - standardními o šířce 60 centimetrů a rozšířenými o šířce 90 nebo 100 centimetrů pro odbavení cestujících na vozíku, matek s kočárky a podobně. Turnikety podle Dvořáka rozpoznají jak klasickou papírovou jízdenku, tak kartu opencard a SMS jízdenku v mobilu. Zařízením podle studie projde 40 až 60 cestujících za minutu.

Při hledání nejvhodnějšího systému se pražský dopravní podnik podle Dvořáka inspiroval ve francouzském Toulouse. "Návratnost investice se tam ukázala jako velmi zajímavá," uvedl Dvořák. Podle studie by měl být systém ziskový v roce 2012, celkové splacení očekává podnik už v roce 2015. Od zavedení turniketů si slibuje, že se sníží počet černých pasažérů a díky tomu se zvýší výnosy z jízdného. "Budeme moci také přesunout revizory do autobusů a tramvají," poznamenal Dvořák.

Představenstvo DPP už záměr zavést turnikety schválilo. V současné době je téměř hotová dokumentace. Se záměrem souhlasí i většina členů dopravního výboru.

Původně bylo pražské metro budováno s turnikety, ty byly ale v roce 1985 odstraněny a nahrazeny označovači lístků.

VYPLATÍ SE. Martin Dvořák věří, že se zavedením turniketů zvýší výnos z jízdného.