Seriál HN
"Proč já byl tenkrát u brandy... a teď je u mě kříž...," zpívávali kdysi na Vánoce ráno moji oblíbení Zelenáči. To jsem ještě netušil, že se jednou budu o brandy zajímat profesionálně, a posléze ještě o nich budu mít možnost poučovat. Správně - řeč je o brand manažerech, kterým by se dalo mnohem mileji říkat brandibáři - leč neříká.
Brand manažer je jedním z mnoha manažerů, kterými se lze stát, aniž o všem, co je náplní jejich práce, cokoli víte. Copak se lze dobrovolně těšit na samostatné řízení BTL (z ang. Below the line, označení pro masovou formu komunikace a ATL (z angl. above-the-line, označení pro nemasové formy komunikace, např. reklama v místě prodeje - pozn. red.), provádění analýz trhu a na spolupráci s trade-marketingovým oddělením?
Aby žhavé želízko nevychladlo
B jako brand- či brief-manager. Brand (něm. Brand - žďár, sněť) manažer (it. mene - rejdy, pletichy, a fr. cher - milý) je v reklamní agentuře správcem legendy a stará se o to, aby žhavé želízko nevychladlo. Má na starosti konkrétní značku a snaží se zvýšit její všeobecně vnímanou hodnotu na úkor jiných značek v její kategorii.
V reklamní agentuře pracuje spousta brand manažerů, a aby si navzájem nelezli do zelí, zakládají divize a stávají se tak divizionáři.
(V souvislosti s brandem není od věci zamyslet se, co skutečně znamenají jména města Brandýs či jihočeské vesničky Brandlín.)
Brand manažer má většinou tolik práce, že musí čas od času brand zakončit ypsilonem a trochu se posilnit. Brand je naopak posilňován takzvanými benefity (fr. benne - popelnice, a angl. fit - vrtoch), což jsou - ve zkratce řečeno - důvody, proč bychom měli reklamám vůbec věřit. Benefit má pro mě to kouzlo, že se v něm mohu vidět. Jeho fit zaměním za své "š" a jsem jím.
Ovšem být benefitem je mnohem větším důvodem k těšení se, co nás čeká, než být v téže situaci Benešem.
Nejen abecedně, ale tak nějak vůbec stojí v zákrytu za brand manažerem brief manager, člověk, který interpretuje klientovy myšlenky kreativcům formou brýfu (z fr. brifer - hltavě jíst, hltat).
To je veskrze neformální potlachání si nad zakázkou, kdy se všelijak povídá a žertuje, a kreativci mají o zážitek víc, protože byli obrýfováni (pozor - neplést s potlachem, váženou indiánskou slavností).
C jako kopáč. Copy-writer (z čes. copy - pletence, a něm. reiter - posuvné měřítko) se pozná podle spousty nápadů a mizerné češtiny.
Snad i proto se mu přezdívá kopáč a jako takový se kolem sebe bezhlavě ohání lopatou, přehazujíc blbosti z jedné hromady na druhou.
Když textař musí stoprocentně věřit lži
Kopyrajtr je autorem všech textů, které si v reklamě čteme nebo které - deklamované herci různé kvality - slyšíme z rádia či televize. Reklamní textař to má těžké - často musí vědomě lhát a své lži stoprocentně věřit. Už proto, že reklama (z angl. reclaim - ochočit), jak sám název napovídá, má klamat, a klam a lež jsou proto hlavními benefity každé reklamy a textař to musí věrohodně sdělit.
S lidským zdrojem v reklamním byznysu hodně souvisí casting (lat. castitas - cudnost). To je oblíbená akce k setkání mimo jiné ambiciózních maminek, kalkulujících v rodinném rozpočtu s miliony za desetivteřinový záběr na prdelku jejich robátka. Ve skutečnosti je to většinou defilé zamindrákovaných exhibicionistů, kterým skrze něj kyne úspěšná kariéra.
Příště: Deputy manager aneb deputy deputy dup!
Své tipy na "čenglišské" výrazy zasílejte na e-mailovou adresu pavel@benes.cz.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist