Sice dnes firmy spíše propouštějí, ale jsou i takové, které nabírají nové lidi. Profitují z krize nejen finančně, ale také personálně. "Nedávno jsme téměř zastavili personální inzerci na fyzickou ostrahu. Lidé se nám hlásí sami, můžeme si tedy dokonce vybírat," říká Vít Bárta, majitel jedné z největších českých bezpečnostních agentur ABL.
HN: Z jakých oborů a pozic přicházejí zájemci o práci u vás ?
Samozřejmě nejvíce nových zájemců máme z řad lidí, kteří nedávno ztratili zaměstnání, a nespoléhají se jen na úřady práce. Už to je pro nás signál, že chtějí pracovat. Takových lidí si vážíme.
HN: Přinesla vám krize, kromě zájemců o práci, ještě něco dalšího?
Přinesla toho víc. Jednak je to nárůst některých druhů kriminality, zejména té zaměstnanecké. Pozorujeme ale také nové trendy v požadavcích našich zákazníků. Dále pak doufám, že přinese i pročištění na trhu bezpečnostních agentur.
HN: Dokážete říct, proč stoupá zaměstnanecká kriminalita?
Nárůst tohoto druhu kriminality je úzce spojen s propouštěním zaměstnanců. Mnoho z nich si na poslední chvíli chce něco odnést, zahojit se na "nespravedlivém" zaměstnavateli, nebo prostě "jen" zdemolují například sociální zařízení. Navíc značně roste poptávka černého trhu prakticky po čemkoliv a mnozí lidé z výroby toho využívají. Klasickým příkladem jsou zaměstnanci v elektrotechnickém průmyslu. Ti otrlejší jsou schopni si postupně z firmy vynést téměř celý počítač či televizi, a to po malých součástkách. Je opravdu neuvěřitelné, jaké věci naši strážci někdy zadrží.
HN: Jaké?
Lampu do televize, chip, malý procesor.
HN: Okrádají zaměstnavatele pouze méně kvalifikovaní zaměstnanci?
Hodně také roste kriminalita "bílých límečků" - patří sem třeba podvody, zpronevěry, únik informací a jiné. Sem tam se na poslední chvíli podepíše kupní smlouva na něco drahého, co firma nepotřebuje.
HN: Vidíte v době krize vzestup jiné než zaměstnanecké kriminality?
Ekonomická krize bude tlačit spotřebitele k nákupu levnějšího zboží, a to vytváří ideální podmínky pro obchod s padělky. Ochranou duševního vlastnictví se zabýváme již několik let a na českém trhu zastupujeme několik majitelů ochranných známek v oblasti sportovního zboží, obuvi, oblečení, ale i tabákových výrobků. Naši specialisté ve spolupráci s Celní správou a Českou obchodní inspekcí monitorují tržnice a podílí se na zabavování plagiátů. V této oblasti dlouhodobě upozorňujeme nejen na možnou nebezpečnost padělků pro uživatele, ale také na související kriminální činnosti - organizovaná trestná činnost, drogy, obchodování s bílým masem.
HN: Říkal jste, že sledujete nové trendy u svých zákazníků - jaké potřeby mají v době krize?
Pro naše zákazníky čím dál častěji prověřujeme obchodní partnery a jejich kredibilitu. A to nejenom v České republice, ale zejména v Německu, Francii, Španělsku a v dalších zemích Evropy. České firmy jsou opatrnější na své odběratele a snaží se minimalizovat rizika spojená s případnou insolvencí obchodních partnerů.
HN: Takže i přes veškeré současné šetření společnosti dávají peníze na prověrky?
Ano, začaly si uvědomovat, že investice do nich je jen zlomkem toho, o co by mohly přijít, kdyby partner například vyhlásil bankrot, a jejich pohledávky se tak staly prakticky nedobytné.
HN: Jak takové prověřování obchodních partnerů probíhá?
Nechtěl bych prozrazovat detaily, přece jenom máme jisté know-how. Můžu ale prozradit, že používáme i ty nejmodernější technologie, které využívají zpravodajské služby některých států.
HN: Přinesla vám krize ještě nějaké další nové příležitosti?
Velký zájem je o mimosoudní vymáhání pohledávek. Dalším příkladem, i když tentokrát to přímo nesouvisí s krizí, je změna legislativy týkající se "nemocenské" a tím i podvodné nemocnosti. Vzhledem k tomu že prvních čtrnáct dní nemoci hradí zaměstnavatel, chce mít jistotu, že zaměstnanec je opravdu nemocný. Další zajímavý nástroj v oblasti personální bezpečnosti, který se v době velké poptávky po zaměstnancích moc nevyužíval, je Pre-Employement Screening, tedy důkladné ověřování minulosti nových uchazečů o zaměstnání - zjištují se třeba i reference ze dvou i tří zaměstnání zpětně.
HN: Co si mám představit pod "pročištěním" na trhu bezpečnostních agentur?
V současné chvíli je na trhu kolem 5600 subjektů s oprávněním podnikat jako bezpečnostní agentura. Mnozí však mají jen několik strážců, které nabízejí - "přeprodávají" dál, nic víc v rejstříku jejich služeb nenajdete. Předpokládám, že většina takových firem nepřežije letošní rok. Navíc od ledna platí novela živnostenského zákona týkající se bezpečnostních služeb, která nám nařizuje vzdělávání bezpečnostních pracovníků. V podstatě je to rekvalifikační kurz, který dává všem zaměstnancům alespoň právní minimum a kodex chování například při zadržování osob nebo chování na místě trestného činu.
HN: Vraťme se ke krizi - zaznamenali jste ve firmě i nějaká negativa?
Určitě. Firmy se snaží šetřit, a tak na prvním místě odbourávají náklady, které přímo nesouvisí s výrobou nebo chodem společnosti. A mezi tyto náklady určitě mohou patřit také ty na bezpečnostní agenturu. I když to má svá úskalí.
HN: Jaká konkrétní máte na mysli?
Uvedl bych jeden příklad, který se v různých obměnách za poslední dva měsíce několikrát opakoval. Jeden z obchodních řetězců nám vypověděl smlouvu v jednom ze svých obchodů. Jenže se stalo to, že během jediného víkendu se v tomto obchodě ztratilo tolik zboží, jako v minulosti za několik měsíců. Po týdnu nás tedy kontaktoval s tím, že chce opět využívat našich služeb.
Autor je spolupracovníkem redakce
Vít BÁRTA (35) V prvním ročníku na medicíně založil bezpečnostní Agenturu Bílý lev. Lékařskou fakultu nedokončil, zběhl ke studiu bezpečnostní problematiky. Absolvoval Policejní akademii ČR i Akadémiu policejného zboru Bratislava. Bezpečnostní agentura má pobočky na Slovensku, v Maďarsku, Británii, Rusku a divizi pro Afghánistán a Irák.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist