Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR připravilo řadu opatření na podporu exportu, ať už se to týká zvýhodnění účasti na veletrzích či rozšíření podpory financování a státních garancí ze strany ČEB a EGAP. Na tato konkrétní opatření v současné době prohlubující se globální krize se magazín Exportér zeptal náměstka ministra průmyslu a obchodu Milana Hovorky.

V dubnu proběhne v Číně česká Národní výstava, naši delegaci povedete vy. Můžete říci, co může přinést pro firmy tato prezentace České republiky?

Jak jistě víte, Čína patří mezi země prioritního zájmu České republiky. Každoročně je v ní proto organizována, kromě společných českých oficiálních účastí na oborových mezinárodních veletrzích a výstavách, i Národní výstava ČR.

V roce 2006 se uskutečnila Národní výstava v Shenyangu, hlavním městě severovýchodní provincie Liaoning, o rok později v Chengdu v provincii Sichuan a vloni v Kunmingu v jižní provincii Yunnan. Letos bude organizována v Xi'anu, hlavním městě provincie Shaanxi ve středozápadní Číně.

Cílem Národních výstav je postupně navštívit rozsáhlé čínské teritorium a pomoci českým exportérům orientovat se v Číně, a to nejen v hlavních městech, ale i v samotných provinciích.

Národní výstava má daleko komplexnější charakter než vystoupení exportérů na oborových veletrzích a výstavách a představuje nejen české subjekty, které chtějí do Číny vyvážet a poskytovat služby či navázat hospodářskou spolupráci, ale i naši vyspělou ekonomiku a možnosti vzájemných investic.

Národní výstavě čínské orgány a organizace věnují mimořádnou pozornost. Obdobně je tomu i v Xi'anu, kde MPO s českým zastupitelským úřadem ve spolupráci s čínskými orgány a organizacemi připravuje nejen společenské, ale zejména odborné programy typu workshopů, kulatých stolů, seminářů a tiskových konferencí pro české vystavovatele a pro jejich čínské partnery.

Tyto aktivity jsou doplněny o Týden české gastronomie, prezentace bižuterie s manekýnami Jablonexu a s vystoupeními českých umělců.

Tato forma prezentace, které se účastní více než dvacet českých firem a na které budou přítomni zástupci agentur CzechTrade, CzechTourismus a CzechInvest, by měla v Xi'anu posloužit českým podnikatelům.

Seznámí se s regionem, s mentalitou partnerů a budou moci prověřit exportní možnosti a zahájit spolupráci s čínskými protějšky na rozsáhlém teritoriu. Nezanedbatelné jsou aktivity CzechTourismu, neboť návštěvnost právě čínských turistů v ČR má vzestupný trend.

Jak v současné době podporuje MPO exportéry na veletrzích a výstavách v zahraničí. Jaké změny byly v této souvislosti schváleny?

V letošním roce naše ministerstvo organizuje oficiální účast na 40 mezinárodních veletrzích a výstavách v zahraničí a tři samostatné národní výstavy, ve zmíněném Xi'anu, dále pak v Mexico City a v Uljanovsku.

Na základě vyhodnocení loňského roku a návrhů podnikatelské sféry byly dosud platné "Zásady pro organizování českých oficiálních účastí na mezinárodních veletrzích a výstavách v roce 2008" změněny na "Zásady pro organizování a financování národních výstav a českých oficiálních účastí na veletrzích a výstavách v roce 2009 a 2010".

Kategorii A a B těchto zásad zabezpečuje MPO ve spolupráci s profesionálními realizačními firmami vybranými v rámci zákona č. 137/2006 o veřejných zakázkách. Důležité je, že v těchto kategoriích celých 9 metrů čtverečních výstavní plochy zůstává vystavovateli zachováno a nemusí přispívat na společné zázemí, jako tomu bylo doposud. Prostory, které vystavovatelé využívají společně s MPO, jako je kuchyňka, skladovací prostory a společné jednací prostory, plně hradí MPO.

U kategorie C, kterou zajišťuje příslušný oborový svaz či asociace ve spolupráci s MPO, došlo k výraznějším změnám. Vystavovatel si sám může rozhodnout, zda mu MPO přes příslušnou asociaci zaplatí 9 čtverečních metrů výstavní plochy nebo dopravu exponátu.

Nadále jsou poskytovány finanční prostředky na dopravu tiskových materiálů a rozšířeny možnosti hrazení doprovodných aktivit na veletrhu. Navíc je hrazeno základní zveřejnění v katalogu veletrhu.

Vystavovatelé na rozdíl od minulosti mohou být rozptýleni po výstavišti podle výrobního zaměření, tedy nemusí být v jedné expozici jako u kategorie A a B. Jejich expozice musí však být označena tak, aby bylo jasné, že je součástí české oficiální účasti.

Aby nedocházelo k diskriminaci vystavovatelů, kteří nevyužívají finančního zvýhodnění poskytovaného MPO, mohou se i oni bezplatně podílet na veškerých propagačních aktivitách na veletrhu, které jsou organizovány MPO, případně příslušným oborovým svazem a asociací. Jedná se o setkání s obchodními partnery, workshopy, semináře, tiskové konference atd.

Pozitivem pro vystavovatele je, že přihlášky k účasti u národních výstav - tedy kategorie A mohou být předkládány namísto 6 měsíců před zahájením akce pouze 3 měsíce a u ostatních kategorií dokonce 2 měsíce.

Tyto změny vycházejí z dosavadních potřeb podnikatelské sféry. Větší podíl MPO na technicko-organizačním zabezpečení českých oficiálních účastí včetně doprovodných aktivit, kterých se mohou zúčastnit i firmy, které nevystavují v rámci oficiální účasti, jsou zárukou nediskriminace a napomáhají firmám bez rozdílu zkvalitnění prezentace.

V souvislosti s krizí se vývozci ptají na výraznější podporu státu na cizích trzích. Z šetření Exportéra mezi firmami s orientací na Rusko vyplynulo, že jim chybí častější otevírání dveří vrcholovými politiky a diplomaty. Jaká opatření plánuje v tomto smyslu "alespoň" MPO?

Toto téma vnímáme velmi silně. Určitě však nesdílím názor, že chybí častější otevírání dveří směrem na Rusko. Kdybych měl dát dohromady seznam oficiálních návštěv na vysoké úrovni a podnikatelských misí zastřešených orgány státu na nejrůznější úrovni v uplynulých několika málo letech, vyšlo by to na několik stránek Exportéra. Už samotný fakt, že v samotném Rusku, avšak třeba také v Číně, máme mimořádně silně zastoupenou ekonomickou diplomacii -měřeno počty zástupců státu věnujících se podpoře exportu a investic, nesrovnatelnou s jakýmikoli jinými zeměmi - svědčí o podpoře, které se otevírání trhu právě tímto směrem dostává. Já jsem však člověk, který je otevřen každému konstruktivnímu názoru na další zlepšení naší práce či odstranění nedostatku, ať už se týká jakéhokoli segmentu ekonomické diplomacie. Proto jsem bezprostředně po zveřejnění vámi citovaného šetření svolal zástupce podnikatelských reprezentací, abychom se společně zamysleli, jak pracovat společně ještě lépe s cílem zlepšit spolupráci v přístupu na východní trhy.

Exportéři volají po navýšení počtu ředitelů zahraničních kanceláří CzechTrade a navrhují rozšíření zastoupení. Jaké jsou plány v tomto směru?

Zájem exportérů společně s agenturou CzechTrade průběžně sledujeme a vyhodnocujeme. Průzkumy za poslední rok ukazují, že exportéři by nejvíce stáli o otevření kanceláří CzechTrade v Kazachstánu a v Jihoafrické republice. O posílení kapacit CzechTrade v Ruské federaci a v dalších mimoevropských destinacích je též velký zájem. V té otázce se budeme řídit doporučením České rady pro obchod a investice.

Hovoří se i o tom, že obchodní radové na zastupitelských úřadech ČR by měli nabízet servisní služby podobné těm, jaké poskytují ředitelé kanceláří CzechTrade?

V rámci projektu chceme nabídnout exportérům, aby pracovníci obchodně ekonomických úseků - obchodní radové - poskytovali na míru šité služby firmám za úplatu. Předpokládáme největší zájem o marketingové studie středního rozsahu, zpracované jako zakázku na konkrétní zboží či služby na konkrétním trhu.

Získané prostředky by měly v systému zůstat a budou použity pro zkvalitnění vybavení, nákup databází, financování spolupráce s místními subjekty na příslušném trhu. Jde o společný projekt MPO a MZV, do jehož gesce a řízení spadají jednotlivé zastupitelské úřady. Je samozřejmostí zapojení CzechTrade, který bude plnit funkci prostředníka mezi státní správou a firemní sférou.

V tuto chvíli řešíme s MZV procesní a technické otázky, které zavedení individualizovaných služeb přináší. Uvažujeme o spuštění systému ve zkušebním režimu na několika pilotních zastupitelských úřadech.

Po dohodě s MZV a vyjasnění otevřených otázek, očekáváme od tohoto systému rozšíření nabídky státních služeb, užší spolupráci s firmami v zahraničí, zvýraznění zemí a teritorií prioritního zájmu firem i realizaci práce "českého týmu" na mezinárodních trzích s hmatatelnými výsledky. Podnikáme všechny kroky, aby byl systém spuštěn během příštích měsíců.

Vývozci oceňují navýšení finančních kapacit u EGAP a ČEB. Přáli by si však rozšíření podpory financování a státních garancí i snížení pojistných sazeb EGAP. Co mohou očekávat?

Připravuje se řada opatření ohledně rozšíření forem státní podpory vývozu i snižování pojistných sazeb. ČEB nyní pracuje na přípravě nového produktu určeného pro malé a střední podniky. Bude jím pokrývat provozní financování těchto podniků, které lze nazvat nepřímými vývozci, tj. výrobci a dodavatelé subdodávek pro větší exportéry. Bude při tom využit synergický efekt součinnosti několika finančních institucí. ČEB a EGAP budou pro komerční banky validovat kvalitu a návratnost exportního případu, který financuje ČEB a pojišťuje EGAP, pro nějž je poskytována subdodávka. A ČMZRB bude validovat důvěryhodnost subdodavatele z kategorie malých a středních podniků. Tím se omezí rizika komerčních bank.

Nová opatření připravil EGAP jednak ke zlevnění pojištění a jednak k administrativnímu zjednodušení dříve nabízených druhů pojištění. Jde o snížení pojistných sazeb u tzv. výrobního rizika o 30 %, případně až o 50 % při souběhu s pojištěním vývozního úvěru, což sníží náklady vývozce. Dále půjde o zlevnění pojištění investic při souběhu pojištění úvěru na financování investice a vlastního vkladu investora, což bude mít pozitivní dopady na náklady investorů. Za účelem snížení spoluúčasti bank nabízí EGAP zvýšení pojistného krytí akreditivů z 80 % na 95 %.

Další zahrnutá významná úprava se týká změny přístupu z podpory vývozu zboží národního původu na podporu vývozu v národním zájmu. To umožní dlouhodobé pronikání na cizí trhy a vytváření potenciálu pro české vývozy. Věřím, že popsaná opatření exportéři přivítají a využijí je k agresivnějšímu pronikání na zahraniční trhy.


Milan Hovorka, náměstek ministra