ft.jpg

Krizí sužovaný německý výrobce automobilových součástek, společnost TMD Friction, byl v pátek odkoupen londýnskou společností Pamplona Capital Management, kterou založila a financuje ruská banka Alfa Bank.

Dohoda je jen dalším příkladem toho, jak se skupiny soukromého kapitálu "vrhají" na celé společnosti nebo jejich části, které kvůli krizi zbankrotovaly, aby tak pomohly zachovat pracovní místa, snižovat dluhy kupovaných společností a nalít do nich čerstvý kapitál.

TMD bude bez dluhů

TMD, která je po americké společnosti Federal-Mogul druhým největším dodavatelem brzdového obložení, vyhlásila bankrot na konci minulého roku poté, co jí postihl celosvětový propad prodejů automobilů.

Generální ředitel TMD Derek Whitworth uvedl, že uzavření dohody s Pamplonou za blíže neuvedenou cenu zachrání 3800 pracovních míst a zbaví společnost veškerých dluhů.

Pro Financial Times Whitworth řekl, že TMD během konkurzního řízení propustila 300 německých pracovníků a zavřela své výrobní linky v Německu a Itálii. Znovu byly projednány všechny smlouvy s dodavateli, například dodavateli energií a poskytovatelů služeb IT, a zbavila se některých úvěrů. "Pomalu se blížíme k tomu, že naše cash-flow skončí v kladných číslech," sdělil FT Whitworth.

Společnost Pamplona byla založena v roce 2005 bývalým šéfem Alpha Bank Alexem Knasterem, který v odkupu TMD sehrál roli klíčového investora.

Londýnská skupina, která rovněž provozuje hedgeový fond a fond soukromého kapitálu, nedávno získala 18procentní podíl ve skotské společnosti Abbot Group, poskytující služby pro těžbu ropy, kterou minulý rok odkoupila americká skupina First Reserve.

TMD, jejíž příjmy za loňský rok dosáhly hodnoty 639 milionů eur, má pobočky v celé Evropě a rovněž ve Spojených státech, Mexiku, Brazílii, Malajsii, Japonsku a Číně. Na rozdíl od mnoha svých konkurentů TMD dvě třetiny příjmů plynou z dodávání náhradních dílů, což ji podle slov vedení činí méně zranitelnou vůči zpomalení světové ekonomiky.

Visteon čeká na záchranu

Společnost sídlící v německém Leverkusenu koupila v roce 2000 za 776 milionů eur britská společnost soukromého kapitálu Montagu, která ale byla v roce 2006 vytlačena hedgeovými fondy.

Na obou stranách Atlantiku se řada výrobců automobilových součástek v posledních měsících ocitla na pokraji krachu kvůli prudkému propadu prodejů automobilů a prosincovému a lednovému uzavírání továren.

Minulý týden se v platební neschopnosti ocitla britská sekce společnosti Visteon, která je hlavním americkým dodavatelem pro automobilku Ford Motor.

Visteon zavřel tři továrny v Anglii a Severním Irsku, které zaměstnávají okolo 600 lidí. Propouštění vyvolalo protesty zaměstnanců, kteří po Fordu požadovali vyšší odstupné.

Správce konkurzní podstaty, společnost KPMG, uvedl, že britský Visteon vykazoval ztráty již od roku 2000, kdy se oddělil od automobilky Ford. Od té doby vykázal ztráty ve výši 729 milionů eur.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist