Kromě dopadů finanční krize pociťují logistické společnosti (a nejen ty) škodlivé vlivy současných obrovských výkyvů kurzu koruny.

Pro exportní firmy je to v kombinaci s dopady krize naprosto smrtelné. V tomto turbulentním ekonomickém prostředí, kdy je těžké jakkoli předpovídat další vývoj, se firmám jen těžko plánuje. Dnešní situace vyloženě nepřeje snahám o stabilní rozvoj.

Dalším problémem je ochromený mezibankovní trh, který nyní negativně ovlivňuje dostupnost provozního kapitálu firem. Banky, které významně přispěly ke spuštění krize, jsou najednou opatrné. Například dokonce i pohledávky u významných zákazníků se stávají prakticky nepojistitelnými.

Neustále také přibývají další a další regulační opatření, nejrůznější zákazy, příkazy, omezení, předpisy, normy a vyhlášky, které současnou situaci tuzemských podnikatelů stále zhoršují. Logistické firmy samozřejmě nevyjímaje.

Dále se potýkáme s nevyhovující infrastrukturou. Nedostatečná je síť dálnic, u kterých navíc chybí odstavná parkoviště. Na železnici je možno operovat pouze v několika hlavních koridorech, kde však schází infrastruktura pro překládku zboží.

Řekl bych tedy, že krize některé již existující problémy umocnila a odhalila spoustu problémů, které se do jejího příchodu daly s vypětím všech sil zvládnout.

Stejně jako pro logistický trh, existují i pro ostatní segmenty ekonomiky oblasti, ve kterých může hodně pomoci vláda. Právě nyní, v době ekonomické krize, by proto měla udělat hlubokou inventuru a zvážit existenci nejrůznějších regulačních nástrojů, které českým firmám svazují ruce.

Taková opatření nic nestojí, kromě kuráže a odvahy samozřejmě. Na prvním místě si dovolím zmínit urychlené přijetí eura, respektive stanovení přesného data, kdy by k jeho zavedení mělo dojít.

Tomáš Holomoucký, ředitel DB SCHENKER