když se v krizi daří



Byznys vzdělávací společnosti Learn2grow od doby jejího založení v roce 2002 pozvolna roste. Poslední rok však zvoní telefony ještě častěji. Může za to krize. "Trochu paradoxní je, že pokud má náš klient problémy, daří se nám lépe," říká Lucie Melicharová, spolumajitelka a zakladatelka firmy, jejíž hlavním zaměřením je výuka manažerských dovedností prostřednictvím internetových technologií, tedy e-learning.

Takhle černobílé to ale zdaleka není. "S řadou klientů pracujeme dlouhodobě a každý náš úspěch je vyvážen usilovnou prací," míní Lucie Melicharová, spolumajitelka a zakladatelka společnosti.

Služby Learn2grow jsou nyní vyhledávané, protože firmy si více hlídají peníze vydávané na vzdělávání. A tak raději místo "živých kurzů", které někdy zaměstnanci berou spíše jako vítané zpestření pracovní doby, zaplatí lidem vzdělávání formou e-learningu. Úspory na vzdělání dnes nahrávají i jiným vzdělávacím agenturám poskytujícím e-learning. Learn2grow však klientům, kteří se na ni obrací, vyhovuje kvalitou za přijatelnou cenu. Proto je úspěšná. Své podnikání postavila na "třech nohách".

1. Multimédia ve výuce

Když firmě nastanou problémy, rozpočet na firemní vzdělávání je často tím prvním místem, kam se pozornost vedení obrátí. Ukončit sérii školení je snadné a úspora se na "firemní kapse" projeví rychle. To je však velmi krátkozraké řešení. "Efektivnější je zkusit dosáhnout stejného cíle jinými prostředky," říká Lucie Melicharová.

"Zatímco u běžných vzdělávacích programů je cílem absolvování několikadenního školení, my umíme školení zkrátit a doplnit tradiční přednášky živými lektory v kombinaci s multimediálním provedením," vysvětluje Lucie Melicharová.

"Takto je možné předávat firemní know-how s nižšími náklady a v čase, který si do určité míry zaměstnanec zvolí sám," upozorňuje na základní princip e-learningové metody.

Výhodou Learn2grow také je, že většina jejich klientů není z výrobní sféry, ale z bankovního sektoru. Krize se jich tak přímo nedotýká. Procesům vzdělávání se věnují cílevědomě a dlouhodobě. "Ze strany vedení firem zřetelně pociťujeme větší poptávku po levnějším způsobu výuky zaměstnanců. Důvodem je buď ušetření peněz z rozpočtu na vzdělávání, nebo získání více služeb za stejné peníze," říká Lucie Melicharová.

2. Personální poradenství

V době krize se mnoho firem snaží osekat personální náklady, a tak si objednává personální audit v oblasti lidských zdrojů. "I my jsme na něj v poslední době dostali víc zakázek než dříve," říká Lucie Melicharová.

Když už není zbytí a firma musí propouštět, může to udělat různě. Často je jediným cílem zbavit se lidí co nejrychleji. "My však takovým klientům doporučujeme, aby si od nás nechali poradit a propouštění prováděli citlivě a důstojně. Ze zkušeností z Anglie vím, že se to v dlouhodobém měřítku firmě určitě vyplatí, až bude v konjunktuře zase zaměstnance nabírat," říká Lucie Melicharová.

Podle ní však mnozí personalisté s hromadným propouštěním nemají vůbec žádnou zkušenost. "Když jsem pracovala v jedné firmě s cyklickým byznysem, tak tam hromadně propouštěli každých pět let," říká Lucie Melicharová. "Jak důstojně lidi přijímali, tak je ale také stejně důstojně propouštěli," dodává.

3. Nová kariéra

Ještě před rokem nemělo mnoho lidí potřebu měnit svůj kariérní život. Jak ale firmy propouštějí, situace na trhu práce se rychle mění. "Zkušených, schopných a motivovaných lidí se nám tak do databáze hlásí dost," říká Lucie Melicharová. A to prospívá byznysu Learn2grow. "Práci spíše zprostředkujeme těm, kteří jsou ochotni se přizpůsobit trhu a jít se svými požadavky na mzdu dolů," dodává.

Za praxí za moře a zpět

Vlastní firmu se rozhodla Lucie Melicharová založit po mateřské, kdy cítila, že potřebuje radikální změnu. Předtím pracovala v HR oddělení ropného koncernu Dupont Conoco ve Spojených státech i Evropě.

"I když jsem byla loajální zaměstnanec, touhu zkusit si vlastní firmu jsem měla vždy. Zkušeností jsem ve světě posbírala dost a nechtěla jsem někdy v padesáti litovat, že jsem to alespoň nezkusila," vzpomíná dnes Lucie Melicharová.