Autor je předsedou Společnosti pro strategické řízení, inovace a podnikatelství a vedoucím partnerem firmy Inventa
Ne, nemusí jít o podnikatelskou sebevraždu! Pravda, čínští obchodní partneři a průmysloví výrobci mají zcela odlišnou představu o respektování duševního a průmyslového vlastnictví než evropští či američtí podnikatelé.
Četné příběhy zcizeného know-how jsou mementem pro ty, kdo hledají levné výrobní kapacity na východě a tvrdě narazí na realitu čínských poměrů.
Martin Liška, zakladatel společností AICTA a Aicta Design Work, patří k oněm inovátorům, kteří se neváhají pustit do podnikání tam, kde jiní obezřetně couvají. Aicta má za sebou úspěšný design a vývoj čtyř dvou- až čtyřapůllitrových motorů pro automobilky Laidong Engine, HoBao a další. Jako jediná východoevropská designérská firma spolupracuje s předními světovými výrobci při vývoji a ladění jízdních vlastností, zejména řídící elektroniky motorů a automobilů.
Příbramské firmě Ravak Aicta pomohla se založením výrobního závodu v Šanghaji a ujala se jeho řízení.
Své svébytné podnikatelské zkušenosti Martin Liška shrnuje do řady pregnantních postřehů a originálních podnětů :
* Neznalost pomáhá - když člověk ví, do čeho všeho jde - tak často couvne.
* Hledejte ve světě lidi, kteří to umějí, jsou nejlepší a pravidelně s nimi hovořte o svých problémech a nápadech.
* Najděte nejlepšího člověka na světě, kterému možná rozumí jen pět dalších lidí, a s ním začněte.
* I ve velkých firmách se nové ideje rodí zdola a jen zázrakem se v nich prosadí - nabízí se velká příležitost, jak zneuznané inovátory odhalit a spojit se s nimi, a tak účinně velkým firmám odčerpávat jejich zdroje.
* Nebojte se vstoupit do soutěže s lídry trhu.
* Člověk, který má jenom ideu, ale není ochoten pro ni vykrvácet, není pro mě.
* Nevěřím v korporátní rozhodování. Vždy musí být konkrétní člověk, který věc má na starost a je ochoten pro ni vykrvácet... Já mám možnost jeho pojetí odmítnout. Když neodmítnu, pak už nezasahuji.
* Čím je složitější obor, tím je menší konkurence - v jednoduchých oborech je spousta lidí.
* Inovace v hromadných výrobách jsou problematické - počáteční investice jsou pro soukromého podnikatele příliš velké; šanci máme ve specializovaných výrobách pro náročné zákazníky, kteří jsou připraveni platit vyšší cenu.
* Neúspěšní podnikatelé mají problém - jsou moc pilní; měli by být línější a najmout odborníky na to, co neumějí.
Investičně-obchodní inspirace z čínského trhu:
* Čínskému zákazníkovi musíte přidat něco navíc - nabídku, resp. garanci toho, že se od vás něco naučí.
* V Číně je třeba s koncovým zákazníkem komunikovat denně, projevovat osobní zájem o něj i jeho rodinu...
* Chcete-li uspět v Číně, musíte dokonale zvládnout procesy doma. Číňané požadují jen nejvyšší kvalitu a spolehlivost - i když ji sami neumí.
* Musíte si vychovat své vlastní Číňany. Nikdy nespoléhejte na loajalitu najatých čínských zaměstnanců - ti slouží sami sobě, ne vám.
* Řízení výkonu v Číně: když skuhrají, že mají moc práce, tak jim naložím dvakrát tolik, a pak se uvidí.
* Na závěr inspirace, kterou najdeme jen u výrazných podnikatelských osobností a opravdových lídrů - průkopníků inovací: Nemějte strach z Číňanů - utíkejte rychleji, než vás honí! Oni vás tlačí ke zlepšením. Buďte vděčni těm, kdo vás nutí k inovacím! Za peníze partnera, který se vás pokouší okopírovat, vás napadnou další myšlenky!
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist