Přestože se to na první pohled nezdá, i hluboká hospodářská krize má své pozitivní stránky. Jsem si vědom negativních dopadů současné neutěšené ekonomické situace a je mi líto všech malých i velkých podnikatelských tragédií. Doslova na vlastní kůži pociťuji však také plusy tolik skloňované krize.
Na příkladu francouzského trhu jsem si uvědomil, že krize dokáže trh pročistit a odstranit jeho často skryté deformace. Francie byla pro společnost Linet, která exportuje 86 procent všech svých vyrobených nemocničních lůžek, vždy jedním z nejobtížnějších trhů. A to nejen z pohledu Evropy, ale možná i v celosvětovém měřítku. Jedná se o trh se silnou konkurencí, ale také značnou ochranářskou politikou. Typickým příkladem skryté diskriminace zahraničních výrobců byla a je francouzská národní certifikace výrobků NF. Přestože naše lůžka splňují ty nejpřísnější evropské normy a standardy, ve Francii byla v tendrech ještě navíc doporučována i ryze francouzská certifikace NF. Co to v reálu znamená? Minimálně půlroční zpoždění - taková je průměrná doba pro získání značky NF. A samozřejmě je to poměrně velký zásek do financí - zhruba 50 tisíc euro na jednu modelovou řadu - k tomu vývojové náklady spojené se zásahem do konstrukce, peníze na překlady a také plat místního technika pro detailní komunikaci s úřady. To v jiných zemích obvykle nezažijete.
Finanční a hospodářská krize paradoxně učinila konec podobně diskriminačnímu jednání. A nic nezmůže ani Sarkozyho volání po návratu automobilek zpátky do Francie. O úspěchu či neúspěchu teď rozhoduje trh, nikoli prohlášení politiků a zbytečné normy.
Francouzské nemocnice se začaly chovat racionálně. Objednávají společně, tedy ve velkém, zajímá je kvalita, technické parametry a cena. A přes proklamovaná hesla na podporu národních produktů a producentů ztrácí dříve "vyžadovaná" NF certifikace na své důležitosti. Netržní diskriminace se v podmínkách krize stává pro trh překážkou. Pryč s ní.
Hospodářská krize na nás svými chapadly dosáhne i ve Francii, na severoamerickém trhu je pokles znatelný a není důvod si myslet, že se Evropě obloukem vyhne. Přesto jsem přesvědčen o tom, že pozitivním důsledkem je "očistná kúra" trhu, který se zbaví nejen slabších hráčů, ale také řady zbytečných deformací a diskriminací. Šanci tak dostávají kvalitní výrobky za dobrou cenu - vstupují totiž na trh, kde rozhodují právě tato dvě kritéria - kvalita a cena. Prostor a přirozené tržní prostředí je proto šancí pro řadu českých exportérů včetně Linetu.
V mém názoru mě utvrzuje nejen fakt, že naši francouzští obchodníci dokáží ročně prodat pět tisíc českých lůžek do francouzských nemocnic. Kromě toho jezdí v českých škodovkách Octavia a přes prvotní nedůvěru na ně nedají dopustit. Ani na auta, ani na lůžka.
Autor je obchodní ředitel Linet spol. s r.o.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist