Přestože se to na první pohled nezdá, i hluboká hospodářská krize má své pozitivní stránky. Jsem si vědom negativních dopadů současné neutěšené ekonomické situace a je mi líto všech malých i velkých podnikatelských tragédií. Doslova na vlastní kůži pociťuji však také plusy tolik skloňované krize.

Na příkladu francouzského trhu jsem si uvědomil, že krize dokáže trh pročistit a odstranit jeho často skryté deformace. Francie byla pro společnost Linet, která exportuje 86 procent všech svých vyrobených nemocničních lůžek, vždy jedním z nejobtížnějších trhů. A to nejen z pohledu Evropy, ale možná i v celosvětovém měřítku. Jedná se o trh se silnou konkurencí, ale také značnou ochranářskou politikou. Typickým příkladem skryté diskriminace zahraničních výrobců byla a je francouzská národní certifikace výrobků NF. Přestože naše lůžka splňují ty nejpřísnější evropské normy a standardy, ve Francii byla v tendrech ještě navíc doporučována i ryze francouzská certifikace NF. Co to v reálu znamená? Minimálně půlroční zpoždění - taková je průměrná doba pro získání značky NF. A samozřejmě je to poměrně velký zásek do financí - zhruba 50 tisíc euro na jednu modelovou řadu - k tomu vývojové náklady spojené se zásahem do konstrukce, peníze na překlady a také plat místního technika pro detailní komunikaci s úřady. To v jiných zemích obvykle nezažijete.

Finanční a hospodářská krize paradoxně učinila konec podobně diskriminačnímu jednání. A nic nezmůže ani Sarkozyho volání po návratu automobilek zpátky do Francie. O úspěchu či neúspěchu teď rozhoduje trh, nikoli prohlášení politiků a zbytečné normy.

Francouzské nemocnice se začaly chovat racionálně. Objednávají společně, tedy ve velkém, zajímá je kvalita, technické parametry a cena. A přes proklamovaná hesla na podporu národních produktů a producentů ztrácí dříve "vyžadovaná" NF certifikace na své důležitosti. Netržní diskriminace se v podmínkách krize stává pro trh překážkou. Pryč s ní.

Hospodářská krize na nás svými chapadly dosáhne i ve Francii, na severoamerickém trhu je pokles znatelný a není důvod si myslet, že se Evropě obloukem vyhne. Přesto jsem přesvědčen o tom, že pozitivním důsledkem je "očistná kúra" trhu, který se zbaví nejen slabších hráčů, ale také řady zbytečných deformací a diskriminací. Šanci tak dostávají kvalitní výrobky za dobrou cenu - vstupují totiž na trh, kde rozhodují právě tato dvě kritéria - kvalita a cena. Prostor a přirozené tržní prostředí je proto šancí pro řadu českých exportérů včetně Linetu.

V mém názoru mě utvrzuje nejen fakt, že naši francouzští obchodníci dokáží ročně prodat pět tisíc českých lůžek do francouzských nemocnic. Kromě toho jezdí v českých škodovkách Octavia a přes prvotní nedůvěru na ně nedají dopustit. Ani na auta, ani na lůžka.

Autor je obchodní ředitel Linet spol. s r.o.