Celosvětová finanční krize zamíchala i s žebříčkem nejhodnotnějších značek a ukázala, na čem lidé v "těžkých časech" lpí nejvíce - na pohodlí domova, kvalitních technologiích a "rychlém" jídle.
V pravidelném žebříčku nejhodnotnějších světových značek, který od roku 2006 sestavuje společnost Millward Brown Optimor, tak letos bodovaly značky, které jsou tradiční součástí domácností.
Ať už se jedná o "domácí nakupování" přes Ebay, kávu pro domácí přípravu Nespresso či domácí zábavu, kterou reprezentuje herní konzole Nintendo. Ta se mezi světovou elitu probojovala vůbec poprvé a hned se umístila na 32. příčce s odhadovanou cenou vyšší než 18 miliard dolarů.
"Lidé se snaží více šetřit a upřednostňují domácí výrobu tam, kde ještě nedávno raději vyšli ven a zaplatili," vysvětlují oblibu nových značek zástupci společnosti Millward Brown Optimor.
Zatímco do drahých restaurací nyní lidé přestávají téměř chodit, výborně si letos v žebříčku vedla také kategorie rychlého občerstvení. Jejich výhodná a rychlá menu totiž lákají konzumenty i v době hospodářské a ekonomické recese.
Lídr fastfoodového trhu, řetězec McDonald's, letos poskočil o tři místa a s částkou 66,57 miliardy mu patří pátá příčka v hodnocení. Poprvé v historii mezi elitou figuruje i jeho celosvětový konkurent KFC a značka Wendy's pak s nárůstem své hodnoty o více než sedmdesát procent patří mezi ty značky, které během roku nejvíce zvýšily svou cenu.
Propad roku - pojišťovny
Naopak finanční sektor v poslední době zaznamenal náročné časy a některé značky z první stovky dokonce vypadly.
Zřejmě největší propad postihl finanční skupinu AIG, která se do letošní stovky vůbec nedostala a její hodnota se ve srovnání s loňským rokem propadla o 79 procent.
Zatímco loni byla značka oceněná na více než sedm miliard dolarů, dnes je to "pouze" 1,488 miliardy. A pojišťovna, která získala desítky miliard od americké vlády, minulý týden oznámila, že se rozděluje na dvě části.
"Zatímco u firem, které na krizi mohou profitovat, případně na ní nejsou závislé, se nyní hodnota značky zvyšuje, v jiných případech hodnota značky rapidně klesá," říká analytik společnosti Patria Finance David Marek.
Stejně jako AIG letos kvůli finanční krizi ze stovky nejlepších firem zmizela i pojišťovna AXA či americká banka Wachovia.
I tak však v žebříčku stále ještě mnoho značek z finančního oboru zůstává a mezi největší dravce hodnocení patří s nárůstem o 168 procent a hodnotou osm miliard čínská China Merchants Bank, jediná čínská banka, která ve své historii nikdy nebyla ve vlastnictví státu.
Podobný osud jako finanční instituce potkal i některé automobilky. Značky amerických výrobců Ford či Chevrolet dokonce letos z elitní stovky úplně zmizely.
Krize - nekrize: IT jede
Naopak vysoký růst i v době krize zaznamenala kategorie informačních technologií.
Absolutní jedničkou žebříčku je s rekordní hodnotou přes sto miliard dolarů Google, na druhém místě mu s hodnotou 76,2 miliardy sekunduje "dítě Billa Gatese" Microsoft.
Stále více se prosazují také mobilní operátoři. Největší nárůst ve své kategorii zaznamenala AT&T, úspěch slaví i operátoři Vodafone a China Mobile, jehož cena je 61,283 miliardy dolarů. Napomohly tomu i "chytré telefony" iPhone a BlackBerry.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist