Tuzemský logistický trh čeká největší fúze v historii. Společnost OKD, Doprava, která patří do skupiny firem kolem finančníka Zdeňka Bakaly, kupuje skupinu Čechofracht, největšího poskytovatele logistických služeb v Česku. Celkový obrat obou firem za rok 2008 přesáhl devět miliard korun. Investor Bakala vlastní mimo jiné i většinový podíl ve společnosti Economia, která vydává Hospodářské noviny.

"Koupí posílíme na železnici, na silnicích i na moři a dokážeme lépe optimalizovat přepravní kapacity," řekl Attila Boros, generální ředitel OKD, Doprava. Firma, kterou zcela vlastní NWR Transportation, je po Českých drahách druhým největším železničním přepravcem v tuzemsku. Její hlavní činností je přeprava uhlí a komodit. Těžba uhlí také stále zůstává klíčovým byznysem Bakaly a jeho partnerů.

Obří fúzi však ještě musí schválit antimonopolní úřad (ÚOHS). Podle mluvčí OKD Petry Mašínové by k tomu mělo dojít na začátku léta.

Předseda ÚOHS Martin Pecina přitom považuje za nepravděpodobné, že by prodej neschválil. "I když fúze sníží počet konkurentů na trhu, nikdo se nestane vysloveně dominantním," vyjádřil se pro HN Pecina.

Cenu halí tajemství

OKD, Doprava koupí stoprocentní podíl v Čechofrachtu, který podle předběžných výsledků dosáhl loni 5,1 miliardy tržeb a 200 milionového hrubého zisku, od kyperské společnosti Hattisburg Enterprises. Kypřané přitom plně ovládli Čechofracht teprve loni.

Cenu za nynější transakci nechtějí firmy zveřejnit. Odborníci odhadují, že se pohybovala kolem sedmi miliard korun.

"Současná hospodářská situace ceny snížila. Majitelé Čechofrachtu však podle mě nemuseli firmu prodávat kvůli špatným výsledkům. Vypadá to, že o ni měli akcionáři OKD, Doprava eminentní zájem. Může to souviset s přípravou půdy na privatizaci Českých drah," zaspekuloval si Jan Procházka, analytik společnosti Cyrrus. OKD, Doprava už loni posílila své aktivity v oblasti železniční dopravy akvizicí ústecké společnosti Viamont Cargo.

Podle Františka Kyncla ze Svazu spedice a logistiky mohl výši ceny ovlivnit fakt, že Čechofracht musel loni kvůli poklesu poptávky redukovat část skladů. "Jeho hodnota je letos určitě nižší než před rokem," míní Kyncl.

Trend velí rozšířit služby

Rozhodnutí OKD, Doprava pohltit svého konkurenta, přichází v době významného propadu logistického trhu. Krize zasáhla nejvíce dopravu po silnici, která klesla oproti loňsku o pětinu. Podle sdružení Česmad skončila s podnikáním zhruba desetina dopravců.

Včera zveřejněná fúze znamená potvrzení trendu, který podnikatelům v logistice velí poskytovat svým zákazníkům stále širší nabídku služeb. I to se totiž může stát účinnou zbraní proti recesi. Stejnou cestou jde například další tuzemský logistický obr CS Cargo, který letos koupil českou společnost Air-Sea specializující se na poskytování služeb v oblasti zámořské přepravy.

OKD, Doprava se přitom dosud soustředila na posílení své pozice v železniční dopravě. Kromě již zmíněného Viamont Cargo získala loni 90procentní podíl ve společnosti Belterminal provozující železniční překladiště v běloruském Brestu.

Skupina Čechofracht, jejíž součástí je železniční cargo operátor Spedi-Trans Praha, silniční nákladní dopravce Blue Trucks a firma pro pronájem a údržbu cisteren VADS, by se po koupi měla stát jednou ze dceřiných firem skupiny OKD, Doprava. Vzhledem k přeměně struktury skupiny dojde nejspíš k nahrazení názvu společnosti OKD, Doprava a všech jejích dcer. "O změně či ponechání značky Čechofracht není ještě rozhodnuto," řekla Mašínová.