Při pohledu na klesající poptávku v evropských zemích je přirozená úvaha diverzifikace vývozu a hledání nových trhů. Při rozhodování hraje úlohu široká škála aspektů, jedním z nich je hloubka dopadů globální recese a ekonomické výhledy dané země.

V případě Brazílie, jak to uvádí studie OECD, se hovoří o relativně menším zasažení krizí. Důvodem je fakt, že Brazílii od ostatních ekonomik odlišuje relativně odolný bankovní systém s vysokým podílem státní účasti, rozsáhlý vnitřní trh a širší zaměření brazilských exportů.

Růst HDP představoval vloni 5,1 procenta; z průmyslových odvětví byl nejvyšší přírůstek ve výrobě dopravních prostředků a zdravotnického zařízení. Pokles naopak vykázal dřevařský a tabákový průmysl. Vzhledem ke snížení vývozů byl pro ekonomický růst klíčový vnitřní trh.

Letošek nebude tak příznivý, MMF výhled upravil na záporných 1,3 procenta, byť dubnové odhady centrální banky uvádějí plus 1,2 procenta.

Z odvětví byl dosud nejvíce postižen automobilový průmysl, který však již v lednu i únoru vykázal díky státní podpoře meziměsíční nárůst výroby. Mimochodem v Brazílii bylo vloni vyrobeno 3,2 milionu vozů, jde zejména o licenční výrobu a montáž světových značek, a z toho bylo 400 tisíc vozů exportováno.

Dopady recese pociťují odvětví s exportní orientací (hlavně letecký průmysl). Ušetřeny jsou naopak odvětví s orientací na domácí trh, zemědělství a služby.

Brazilská vláda přijala v polovině prosince protikrizový balíček, který zahrnoval čtyři základní opatření: snížení daně z příjmu fyzických osob, snížení daně finančních operací v případě spotřebitelských úvěrů, snížení průmyslové daně u automobilů a použití devizových rezerv na poskytnutí úvěrů firmám se závazky do zahraničí.

Po uplynutí čtyř měsíců lze vidět, že opatření měla na ekonomiku pozitivní vliv. Snížení daní bylo v případech daně z příjmu fyzických osob a daně z finančních operací u spotřebitelských úvěrů bez časového omezení; jednorázové snížení průmyslové daně u automobilů mělo vypršet k 31. březnu, vláda je však prodloužila o další tři měsíce. Zdůvodnila to významem automobilového průmyslu pro brazilskou ekonomiku, který se na celkové produkci průmyslu podílí 23 procenty.

V případě ostatních průmyslových odvětví se s podobnými opatřeními nepočítá - částečně i z obavy z jejich zneužití (automobilový sektor je jednotně strukturován s jasnými fiskálními pravidly).

Dalším impulzem pro ekonomiku země je nový vládní program výstavby jednoho milionu příbytků v průběhu následujících dvou let. Odhaduje se, že program by mohl přispět k růstu HDP o dodatečná dvě procenta. V rámci stavebnictví pak vláda rovněž hodlá zrušit průmyslovou daň pro stavební materiály (z dosavadní sazby 4 procent).

Očekávají se i další opatření s cílem snížit úrokovou míru, která je v Brazílii celosvětově nejvyšší a představuje pro právnické osoby 30 procent.

Pokud firmy hledají na brazilském trhu příležitosti, mezi tradiční i přes důsledky recese, patří dodávky motorů, autodílů, ocelových trubek, technologií do cementáren, tvářecích a obráběcích strojů.

V poslední době se jeví jako perspektivní segment obnovitelných zdrojů energií a sanace životního prostředí. Málokterá rozvojová země světa věnuje tolik pozornosti a úsilí ochraně a rekuperaci životního prostředí jako právě Brazílie. Z produktů lze uplatnit technologie pro čištění/zamezení znečišťování vody, vzduchu i půdy, pro zpracování a recyklaci odpadu.

Jisté šance existují v oblasti investic, participace a subdodávek ve výstavbě a rozvoji infrastruktury. Ve zhruba 16 segmentech infrastruktury je plánováno přes 400 projektů v hodnotě přes 100 miliard USD, od výstavby či rekonstrukce silnic, dálnic, železnic, letišť, přístavů, produktovodů, telekomunikací, elektráren, čističek.

Tyto projekty přinesou rozšíření výroby energie o 35 GW (o 30 % více než v současnosti), 60 projektů se bude podílet na výstavbě či zpevnění silnic v délce přes 21 000 km, 31 projektů rozšíření letišť za více než dvě miliardy USD.

Další projekty se plánují za více než jednu miliardu USD na sanaci vody, a to jen ve státě Ceará. Železnice mají být prodlouženy v délce více než 3 000 km včetně projektu rychlovlaku mezi Sao Paulem a Rio de Janeirem a téměř tři miliardy USD bude stát výstavba dalších linek metra v Sao Paulu. V obecné rovině jsou zajímavé: segment dopravy - letiště, železnice, přístavy, silniční síť; segment energetiky - zařízení pro generaci, transmisi a distribuci energie; segment těžby - ropy, zemního plynu a minerálů;

Bez zajímavosti nejsou ani příležitosti v oblasti elektroniky, elektrotechniky, elektroinstalací a telekomunikací: zařízení pro fixní a mobilní telefonii, internet. Dále dodávky strojů a zařízení pro potravinářství, jako jsou klimatizace a vzduchotechnika pro potravinářství, míchací zařízení pro zpracování sypkých i kapalných potravinářských surovin, zařízení pro úpravu vody a zpracování odpadů v potravinářském průmyslu. Možnosti jsou v textilním průmyslu - dodávky textilních strojů a příslušenství; šicí stroje, pletací stroje, barvicí stroje a barvy pro textilní průmysl.

V neposlední řadě bezpečnostní a zabezpečovací technika bude asi patřit v Brazílii k perspektivním oborům, protože bezpečnost je a bude stále problémem. Pravidelně dochází k rozšiřování, vylepšování a obnovování vybavení policejních i armádních složek, investicím do ochrany domů, kanceláří a dalších objektů, tak aby se snížil dopad obrovské kriminality na běžného občana. Uplatnění zde nalezne zabezpečovací technika, ochranné pomůcky, personal defence.

Nelze však nezmínit bariéry vstupu na brazilský trh, které je nutné překonávat, třeba i za pomoci kanceláře CzechTrade. Patří k nim komplikovaná dovozní procedura, vysoká cla a dovozní poplatky. Kaskádovitý systém cel, daní a poplatků může tak navýšit CIF cenu dováženého zboží někdy o více než 70 procent. Průměrná celní incidence je v Brazílii závratných 10,6 procenta, pro srovnání v ČR činí 0,61 procenta.

Složitá je legislativa, byrokracie, rozbujelá korupce, vysoké daňové zatížení a jedna z nejvyšších úrokových měr na světě. Jen založení firmy trvá v Brazílii v průměru 155 dní, uzavření firmy trvá v průměru přes 10 let, pomalost justice dokládá průměrná délka procesu, která přesahuje jeden rok.

Řešením těchto problémů může být úzká spolupráce s místním partnerem, který se v místních poměrech vyzná a nejlépe určí způsob, jak dané nástrahy překonat. Vlivem recese se k negativním faktorům přidala mimořádná volatilita směnného kurzu, reflektující poměrně zbrklé přílivy a odlivy deviz způsobované operacemi převážně zahraničních investorů na přecitlivělém akciovém trhu.

To, co české firmy u kanceláře CzechTrade nejčastěji vyhledávají, je pomoc při vstupu na brazilský trh. Zejména zjišťují situaci v odvětví, o které mají zájem, ale i přítomnost konkurence. Především pak požadují vyhledání a oslovení seriózního partnera. To bývá tím nejobtížnějším krokem, s nímž si české firmy bez znalosti místního prostředí, portugalštiny a fyzické přítomnosti na trhu stěží poradí samy.

Mnoho českých firem žádá o přípravu individuálních jednání s partnery, nebo dokonce vytvoření několikadenních road-trips za klienty do různých regionů a států Brazílie. Součástí takového servisu je asistence při samotných obchodních jednáních, kdy je znalost místních specifik, obchodních praktik a způsobů vedení obchodního jednání důležitým faktorem úspěchu.

Ostatně jedním z příkladů dobré několikaleté spolupráce s kanceláří CzechTrade v Sao Paulu je firma Preciosa a.s. Další poptávanou službou je i příprava účasti na veletrzích, zajištění jednání na stáncích a prezentace českých firem u brazilských partnerů.

V neposlední řadě hraje roli povědomí o naší zemi. Výrobky české provenience se ještě těší dobré pověsti a jsou vnímány jako kvalitní za přijatelnou cenu. Při rozhovoru s místními obyvateli se stále lze setkat s označením Československo. Praha je poměrně známá a je považována za jedno z nejkrásnějších evropských měst.

Nelze podceňovat i znalosti o našem fotbalu a pivu, které si brazilští milovníci zlatého moku mohou ve vybraných provozovnách dopřát i ve své zemi.

Autor je ředitelem kanceláře CzechTrade v Sao Paulu