Obchodníci se krize nebojí. Naopak chytají se šance posílit a budují nové obchody. Letos by jich podle propočtů HN mělo přibýt více než sto padesát.

"V Česku vidíme velký potenciál pro diskonty. Letos tu proto postavíme pětadvacet nových prodejen. Do tří až pěti let pak přibude rovná stovka našich diskontů," řekl v rozhovoru s HN Armin Rehberg z vedení společnosti Rewe, která v Česku provozuje diskonty Penny Market a supermarkety Billa. Podle něj nyní expanzi nahrává i to, že některé pozemky jsou dostupnější a ubylo lidí, kteří s nimi spekulovali.

Třicítku nových obchodů chystá také Tesco, 70 prodejen plánuje nováček trhu Žabka. Pozadu však nechtějí zůstat ani ostatní. Posilování slibují také Ahold či Kaufland, většinou jsou však řetězce na čísla opatrné. "V expanzi určitě budeme pokračovat, čísla chystaných prodejen však nesdělíme," řekla mluvčí diskontů Lidl Sandra Kipeťová.

Už loni v Česku stálo 1325 prodejen a u deseti největších obchodníků Češi utratili 312 miliard korun.

Nyní velcí obchodníci míří i do měst, která mají méně než 10 tisíc obyvatel. "V Česku neuvěřitelně vyrostla kupní síla. Dokládá to pohled do podzemních garáží, kde stojí stejná auta jako ve Frankfurtu. Díky tomu si můžeme dovolit jít i do menších měst a obcí. I pod deset tisíc obyvatel," říká Rehberg.

Do malých měst jdou i hypermarkety. Například Kaufland otevřel prodejnu v Domažlicích.

Tuzemský trh však obchodníci považují za jeden z nejtěžších na světě. I proto ho v posledních čtyřech letech opustili hráči jako Carrefour, Edeka či Delvita, kterým se přitom v jiných zemích daří.

Působení řetězců v Česku by nově mohl znepříjemnit také zákon, který minulý týden schválili poslanci. Ten má regulovat chování obchodních řetězců a firmám s výraznou tržní silou, které ji budou zneužívat, dávat až desetimilionové pokuty.

To se obchodníkům nelíbí. "Regulace tohoto druhu považuji za nesprávné. Myslím, že regulace by měla pocházet od samotných obchodníků. Princip partnerského vztahu skrývá mnohem větší potenciál. Rozhodně nesouhlasím s tím, že by obchod někoho vykořisťoval," řekl Rehberg.

Zákon by navíc odnesli hlavně malí a střední tuzemští dodavatelé. Jen v Penny Marketu přitom 70 procent sortimentu pochází z Česka. "Každý obchodník, který bude vystaven hrozbě postihu, udělá cokoliv, aby se mu vyhnul. Protože nejmenší riziko postihu mu hrozí od dodavatelů z Evropy, může omezit malé a střední dodavatele z Česka, kteří pak celou regulaci odnesou nejvíce," říká šéf Globusu Petr Vyhnálek.

Rozhovor s A. Rehbergem na www.iHNed.cz