Ve hře jsou další projekty, o prostředky na ně kraj nyní žádá z páté výzvy ROP NUTS II jihozápad, hlavními akcemi budou obchvat Všerub a severozápadní obchvat Klatov. Evropská unie poskytne na tyto stavby 85 procent prostředků.

Dotace pro plzeňské silnice

Pátá výzva ROP byla vyhlášena koncem letošního března. Plzeňský kraj má v rámci této výzvy šanci získat prostředky na rekonstrukci průtahu Spáleným Poříčím (24 mil. Kč), třetí etapu rekonstrukce silnice Pětidomí - Přísednice (45 mil. Kč), obchvat Všerub (156 mil. Kč), tři mosty na trase Kozolupy - Touškov (20 mil. Kč), rekonstrukci silnice v Dýšině (30 mil. Kč), silnici ze Skapců na hranici okresu Tachov (44 mil. Kč), přeložku silnice v Černovicích (25 mil. Kč), přeložku silnice Pod Borem - Tajanov v Klatovech (220 mil. Kč) a most přes Úhlavu za Úborskem s přeložkou (40 mil. Kč).

Obchvatové kilometry

"V Klatovech půjde o 2,5 kilometru dlouhou silnici, která naváže na první část obchvatu v délce 1,2 kilometru, dokončenou v prosinci 2007. Řidiči se po dokončení severozápadního obchvatu dostanou na silnici I/22, po které mohou jet dále na Nýrsko a Železnou Rudu nebo na Domažlice," říká náměstek hejtmana pro oblast dopravy Jaroslav Bauer s tím, že stavba začne na jaře příštího roku a potrvá asi 18 měsíců.

Další významnou akcí bude 3,5 kilometru dlouhý obchvat Všerub na Plzeňsku. Povede z Kunějovic na Novou Hospodu ke křižovatce se silnicí první třídy Plzeň - Karlovy Vary I/20. Na tuto výpadovku bude mít komunikace nové napojení, které vyústí poblíž restaurace U Krystlů. Obchvat uleví obci Všeruby zejména od těžké nákladní dopravy, která míří do blízkého kamenolomu. Se zahájením stavby počítá kraj počátkem příštího roku, první motoristé projedou po novém obchvatu závěrem roku 2011.

Plzeňský kraj nyní staví z prostředků ROP tři silnice za celkem 340 milionů korun. Před rokem odstartovala výstavba 5,5 kilometru dlouhé silnice z Oselců do Chanovic za 135 milionů korun, dokončena bude v listopadu 2009. Chanovicím a okolním obcím se pak vyhnou stovky kamionů se dřevem, které obsluhují největší firmu v oblasti Haas Fertigbau. V květnu loňského roku začla stavba silnice Špičák - Železná Ruda za 95 milionů korun, která skončí v červenci 2009. Na dvoukilometrové přeložce komunikace II/196 v Poběžovicích na Domažlicku za 113 milionů korun začali stavbaři pracovat loni na podzim. Zajistí rozvoj osmnáctihektarové průmyslové zóny i celého města s 1 800 obyvateli. Z centra Poběžovic odvede nákladní dopravu, cestu si tudy denně zkracují stovky kamionů mířící na dálnici D5.

Zlepšení údržby

Ke zlepšení údržby silnic by měl přispět záměr sloučit Správy a údržby silnic (SÚS). "Po odsouhlasení Radou Plzeňského kraje proběhne poptávkové řízení na instituci, která navrhne optimální systém reorganizace a zajistí jeho realizaci. V současné době provádí správu a údržbu silnic v kraji šest SÚS, cílem je vytvořit pravděpodobně jednu celokrajskou SÚS se sídlem v Plzni. Zřízení nové organizace se předpokládá v říjnu letošního roku. Tato změna povede ke zlevnění provozu, lepší kontrole, úsporám při nákupu materiálu a také zvýšení dohledu nad správností provádění výběrových řízení a podobně. Současné SÚS (Domažlice, Klatovy, Kralovice, Rokycany, Starý Plzenec, Stříbro) nemají územní rozsah podle hranic příslušných okresů. Plzeňský kraj je jediným regionem v celé České republice, kde po převzetí zřizovatelské funkce kraje od státu nedošlo ke změnám v systému uspořádání SÚS," vysvětluje Bauer.

Pro oblast dopravy v letošním roce vyčlenil Plzeňský kraj více než 1,7 miliardy korun, z toho 270 milionů představují investiční prostředky. Meziročně je to o téměř 222 milionů více, investiční prostředky loni dosáhly 227,6 milionu korun.