Všechny automobily s hmotností nad 3,5 tuny budou od ledna v Česku platit mýtné. Dosud ho platila jen vozidla nad dvanáct tun. Příslušný zákon včera schválila Poslanecká sněmovna. Množství automobilů, které budou na placené úseky silnic a dálnic potřebovat registraci a palubní jednotku, se tak zdvojnásobuje. Mýtné se dotkne takzvaných malých nákladních aut - například avií.

"Určitě se nás to dotkne a zvýšení nákladů promítneme do ceny zákazníkům," říká šéf DHL Express Jiří Stojar. Podobně hovoří i další firmy, jako v případě kamionů se tak mýtné odrazí v ceně převáženého zboží.

"I vozidla od tří do dvanácti tun slouží pro komerční účely, takže je spravedlivé, aby se podílela na infrastruktuře," říká mluvčí sdružení dopravců Česmad Bohemia Martin Felix. Diví se ale, že chybí analýza dokazující, že se státu přechod z časových známek na mýtné vyplatí.

"Sazba za ujetý kilometr ještě nebyla stanovena. Očekáváme ale, že by se mohlo vybrat o zhruba 200 milionů více než nyní," říká mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzel#173#ka. Podle prvních úvah by se sazba mohla pohybovat kolem 1,90 koruny za kilometr.

Jednání se společností Kapsch, která mýtný systém provozuje, ale ještě neproběhla. Právě výše plateb za provoz mohou ovlivnit, zda se rozšíření mýtného vůbec vyplatí. Ke schůzce má dojít v nejbližších dnech.

Loni se na mýtném vybralo přes šest miliard korun, přes polovinu této částky šlo firmě Kapsch, z toho 1,3 miliardy stál provoz, 1,9 miliardy šlo do dalšího rozšiřování infrastruktury.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist