Nejbližší dva roky budou pro výrobce civilních letadel extrémně složité, varoval evropský letecký koncern EADS v předvečer aerosalonu v Paříži. Přičítá to zejména tomu, že aerolinie čelí rostoucím ztrátám a klesající letecké dopravě.
Šéf EADS Louis Gallois sdělil, že výrobce letadel Airbus (jedna z divizí koncernu) se již připravuje zkrátit plánovanou výrobu o 15 až 20 procent.
Snaha o úspory se přitom projevila i na samotném 48. ročníku Mezinárodního leteckého a vesmírného veletrhu, který byl včera záhájen. Kanadská firma Bombardier uvedla, že svůj personál zde zmenšila o 40 procent a americký Boeing o 25 procent.
Airbus si na týden veletrhu připravil intenzivní jednání s klíčovými dodavateli. "Je obtížné, jestliže si dodavatelé dělají své vlastní prognózy a všichni jsou napjatí a nervózní. Je proto velmi důležité zůstat ve stejné koloně a vytvořit si důvěru ve vztahu s dodavateli...v době ekonomické krize," uvedl šéf Airbusu Tom Enders. Podle něj by mohla výroba firmy klesnout během let 2010 až 2011 o 15 až 25 procent.
Od října přitom Airbus zmenšil produkci svého letounu na krátké vzdálenosti A 320 z 36 kusů na 34 měsíčně. Toto snížení přitom následovalo po předchozích plánech na měsíční výrobu 40 těchto letadel od začátku letošního roku.
U strojů na dlouhé vzdálenosti A330 a A340 výroba "zamrzla" na 8,5 kusu za měsíc oproti dříve plánovanému zvýšení na 10 až 11.
I přes tyto kroky se zdá, že dodávky Airbusu a Boeingu - v celkovém součtu - by se letos mohly dostat na rekordní úroveň. Částečně i kvůli tomu, že Boeing se vzpamatovává z osmitýdenní stávky na podzim loňského roku.
U nových objednávek však došlo ke kolapsu, protože mnohé aerolinie čelí již druhému roku ztrát za sebou. Další a další dopravci proto odkládají, případně ruší své dřívější zakázky.
Gallois uvedl, že Airbus směřuje k tomu, aby letos dodal kolem 480 letadel, a přiblížil se tak loňskému rekordu 483 strojů. Podotkl však, že rok 2010 a možná zejména rok 2011 budou kritičtější. "V roce 2010 uvidíme, jak je tato krize hluboká".
Airbus se také musí vypořádat s tím, že podle Galloise "banky nepracují, jak by měly". Nejméně 40 procent dodávek proto Airbus financuje s podporou francouzských, německých a anglických exportně úvěrových agentur. To je zhruba dvojnásobek oproti běžnému stavu. Airbus rovněž nadále počítá s významnými akvizicemi v USA, dodal Gallois.
V Paříži by se také měli setkat ministři Francie, Německa, Británie a Španělska, aby posoudili žádost Airbusu o půjčku 3,5 miliardy eur pro letoun A350, který má začít sloužit koncem roku 2013.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist