ft.jpg 

Nejbližší dva roky budou pro výrobce civilních letadel extrémně složité, varoval evropský letecký koncern EADS v předvečer aerosalonu v Paříži. Přičítá to zejména tomu, že aerolinie čelí rostoucím ztrátám a klesající letecké dopravě.

Šéf EADS Louis Gallois sdělil, že výrobce letadel Airbus (jedna z divizí koncernu) se již připravuje zkrátit plánovanou výrobu o 15 až 20 procent.

Snaha o úspory se přitom projevila i na samotném 48. ročníku Mezinárodního leteckého a vesmírného veletrhu, který byl včera záhájen. Kanadská firma Bombardier uvedla, že svůj personál zde zmenšila o 40 procent a americký Boeing o 25 procent.

Airbus si na týden veletrhu připravil intenzivní jednání s klíčovými dodavateli. "Je obtížné, jestliže si dodavatelé dělají své vlastní prognózy a všichni jsou napjatí a nervózní. Je proto velmi důležité zůstat ve stejné koloně a vytvořit si důvěru ve vztahu s dodavateli...v době ekonomické krize," uvedl šéf Airbusu Tom Enders. Podle něj by mohla výroba firmy klesnout během let 2010 až 2011 o 15 až 25 procent.

Od října přitom Airbus zmenšil produkci svého letounu na krátké vzdálenosti A 320 z 36 kusů na 34 měsíčně. Toto snížení přitom následovalo po předchozích plánech na měsíční výrobu 40 těchto letadel od začátku letošního roku.

U strojů na dlouhé vzdálenosti A330 a A340 výroba "zamrzla" na 8,5 kusu za měsíc oproti dříve plánovanému zvýšení na 10 až 11.

I přes tyto kroky se zdá, že dodávky Airbusu a Boeingu - v celkovém součtu - by se letos mohly dostat na rekordní úroveň. Částečně i kvůli tomu, že Boeing se vzpamatovává z osmitýdenní stávky na podzim loňského roku.

U nových objednávek však došlo ke kolapsu, protože mnohé aerolinie čelí již druhému roku ztrát za sebou. Další a další dopravci proto odkládají, případně ruší své dřívější zakázky.

Gallois uvedl, že Airbus směřuje k tomu, aby letos dodal kolem 480 letadel, a přiblížil se tak loňskému rekordu 483 strojů. Podotkl však, že rok 2010 a možná zejména rok 2011 budou kritičtější. "V roce 2010 uvidíme, jak je tato krize hluboká".

Airbus se také musí vypořádat s tím, že podle Galloise "banky nepracují, jak by měly". Nejméně 40 procent dodávek proto Airbus financuje s podporou francouzských, německých a anglických exportně úvěrových agentur. To je zhruba dvojnásobek oproti běžnému stavu. Airbus rovněž nadále počítá s významnými akvizicemi v USA, dodal Gallois.

V Paříži by se také měli setkat ministři Francie, Německa, Británie a Španělska, aby posoudili žádost Airbusu o půjčku 3,5 miliardy eur pro letoun A350, který má začít sloužit koncem roku 2013.