Jedním z důvodů, proč jsme koupili Zentivu, byl i její management - říká Chris Viehbacher, nejvyšší šéf nadnárodního farmaceutického gigantu Sanofi-Aventis. Přijel do Česka na setkání s manažery a dalšími pracovníky Zentivy i proto, aby rozptýlil obavy, že jeho globální společnost spolkne českou lékovou jedničku jako pralinku. "Naopak. Zachováme samozřejmě název Zentivy, a ta se přitom stane naším odrazovým můstkem do celé střední a východní Evropy," prohlašuje Viehbacher. Samotná Sanofi-Aventis přitom i přes krizi finanční a ekonomickou plánuje, že letos její prodeje dál porostou.

HN: Sanofi zaměstnává po celém světě přes sto tisíc lidí. Nakolik významnou akvizicí je pro vás Zentiva, která má i se svými továrnami na Slovensku, v Rumunsku a Turecku jen přes šest tisíc zaměstnanců?

Zentiva je velmi strategická akvizice. Značka Zentiva v každém případě zůstane. Naším záměrem je stát se globálními lídry ve zdravotnictví. Jsme silní v USA, jednička v Evropě a také číslo jedna mimo Evropu na některých dalších trzích. Zentiva nám přitom poskytuje dva důležité prvky v naší rozvojové strategii. Zaprvé lepší přístup k prodeji léčiv na rozvíjejících se trzích ve východní Evropě. A také nám dá okruh léků, které mají mnohem příznivější ceny pro státy, jež mají méně peněz na zdravotnictví. Takže s produkty, které máme od Zentivy, a se schopnostmi jejích lidí můžeme náš obchod skvěle přizpůsobit tomuto regionu.

HN: Budete měnit management Zentivy?

Doufám, že ne - je to tým velmi úspěšných lidí. Jeden z důvodů, proč koupit společnost jako Zentiva je, že chcete její management.

HN: Zentiva v posledních letech koupila podniky v Rumunsku a Turecku. Počítáte s posílením nyní už společné firmy o další akvizice v regionu?

Ano. Máme k tomu tým, který vyhledává příležitosti k akvizicím po celém světě.

HN: Zentiva vyrábí takzvaná generika - levnější kopie originálních léčiv, jimž vypršela patentová ochrana. Celosvětový podíl Sanofi právě v generických lécích loni dosáhl jen jednoho procenta. Pak jste ale získali brazilskou firmu Medley, mexickou Kendrick, nyní i Zentivu. Jaký podíl chcete mít v genericích?

Dříve jsme opravdu měli velmi malý generický byznys, teď jsme se v něm zlepšili ze 23. na 10. místo. Určitě bych chtěl zdvojnásobit nebo i ztrojnásobit náš podíl v dalších pěti letech. Už teď máme prodeje za více než miliardu eur, což je dost na to, abychom přitáhli nové lidi a s nimi náš byznys budovali.

HN: Banky, stavebnictví nebo automobilový průmysl se potýkají s krizí. Zato farmaceutický byznys jako by v této tíživé době jen kvetl. Světová jednička Pfizer kupuje dalšího obra Wyeth, další gigant Merck chce zase firmu Schering-Plough. I vy jste dokončili transakci se Zentivou letos. Opravdu se krize vašeho oboru netýká?

Finanční krize zatím neměla na farmaceutický sektor významný vliv. Zaznamenali jsme jen lehký dopad na některých latinskoamerických trzích. Budeme spíše svědky toho, že vlády některých zemí budou mít potíže s financováním zdravotnických programů. To může vést k dalším tlakům na snížení cen nebo omezení objemů prodeje léků. Ale co doopravdy ovlivňuje farmaceutický průmysl, to nejsou ani tak finanční trhy, jako spíš "životnost" samotných léčiv na trhu. Lidé budou stále dávat přednost zdraví před ostatními výdaji.

Testujeme už vakcínu "prasečí chřipky"

HN: Spustili jste také novou továrnu v Německu ve Frankfurtu, další se má stavět ve Francii. Kolik peněz hodláte letos vydat na nové investice ?

Mít kvalitní a spolehlivou výrobu je pro náš obor klíčové. V Číně a v Mexiku budujeme továrny na vakcínu proti chřipce. V podstatě potřebujeme továrnu na každou novou vakcínu, kterou vyrábíme. Také jsme silně zaměřeni na biotechnologie, proto stavíme první velkou biotechnologickou výrobu ve Francii. Příležitost ve Frankfurtu jsme využili proto, že jsme potřebovali továrnu na laktózu, což je náš velmi úspěšný produkt. Zkrátka jsme připraveni investovat všude, kde bude potřeba.

HN: Sanofi je lídrem ve výrobě vakcín, kde ovládá přes pětinu světového trhu. Ve vakcínách proti chřipce máte podíl dokonce kolem čtyřiceti procent. Kdy přijdete na trh s vakcínou proti prasečí chřipce?

Víme vše o tomto viru od Světové zdravotnické organizace WHO, takže teď už provádíme klinické zkoušky. To je proces na zhruba 15 týdnů. Očekáváme, že vakcínu budeme mít k dispozici na podzim.

HN: Svět vždy díky médiím žije obavami z nějaké netypické chřipky, před časem ptačí, nyní prasečí. Ale pro lidi je zatím vždy nebezpečnější běžná "sezonní" chřipka, která si ročně vyžádá na světě kolem čtvrt až půl milionu obětí. Přizpůsobujete tomu váš byznys?

Sezonní chřipka je stále velice důležitá, týká se více lidí. Je tu každý rok, kdežto pandemie je jen krátkodobá. Během pandemie ale musíme pomoci. Takže jsme dokončili výrobu očkování proti sezonní chřipce, a pak začneme s výrobou vakcíny proti H1N1. Zvládneme oboje.

HN: Státy utratily a ještě utratí za preventivní nákupy léků proti ptačí či prasečí chřipce miliardy. Není to ovšem jen skvělý byznys pro farmaceuty? Vždyť se zatím hrozby pandemických chřipek nepotvrdily.

Zatím nevíme, jestli je nová chřipka tak nebezpečná. Objevuje se v jarních a letních měsících, kdy se běžná chřipka tak neprojevuje. Nevíme, co se stane v září, až se objeví běžná chřipka. Důležité je, že jsme připravení. Protože pokud situace bude opravdu nebezpečnější, bude málo času. Vše, co můžeme jako firma dělat, je vyrábět léky podle doporučení WHO a zdravotnických autorit v jednotlivých zemích. Není to tedy zrovna rozhodnutí, které dělá soukromá společnost. My dáme k dispozici všechny vakcíny a bude to pak na zdravotnických autoritách. Ty určí, kdo a kdy má být očkován. Je přitom možné, že různé země se rozhodnou odlišně.

Na nás si už jiní obři netroufnou

HN: Jste světovými lídry i v onkologii. Jaké máte tady novinky?

Chceme si naše vedoucí postavení udržet. V dubnu jsme získali americkou společnost BiPar Scienses, která nám poskytuje novou látku proti rakovině, na kterou v současnosti není žádný lék. Je to takzvaná "trojnásobně negativní rakovina". Podepsali jsme také dohody o vývoji nových přípravků s několika firmami.

HN: Loni jste meziročně zvýšili tržby za léky o více než tři procenta, v samotných vakcínách dokonce o téměř deset procent. Překonáte i letos loňský výsledek téměř 27 miliard eur v tržbách?

No, to bylo před krizí... Normálně prodeje nezveřejňujeme, ale přece jen jsme si řekli, že výnosy na akcii by se podle očekávání měly zvýšit alespoň o sedm procent. Takže si můžete odvodit, že prodeje podle našich předpokladů budou stoupat. Když se podíváme na první čtvrtletí, prodeje rostly podobně jako minulý rok.

HN: Sanofi je obr. Ale jednička v oboru Pfizer má tržby skoro dvojnásobné. Nečeká nakonec celou Sanofi také osud Zentivy, kterou jste nyní "spolkli" vy - i když by se to samozřejmě odehrávalo v jiném měřítku?

Nemyslím si to. Neumím si to představit. Jsme už teď velmi silná společnost a soustředíme se na další růst našeho obchodu.

Drahé léky mohou zlevnit péči o pacienty

HN: Někteří kritici farmaceutického průmyslu v mírné nadsázce říkají, že všechny důležité léky už byly objeveny. A drahé novinky jsou údajně už jen variacemi, které zásadní zlom pro pacienty nepřinášejí. Může na tom být něco pravdy ?

Ne, ne. To není vůbec pravda. Sami máme různé nové přípravky v různém stadiu vývoje a testů. Myslím si, že ve skutečnosti stojíme před významnou revolucí ve výzkumu a vývoji. Blížíme se k takzvané "osobní medicíně", můžeme mnohem přesněji cílit léky na konkrétního člověka. Jsem velmi nadšený tím, co vidím ve světě vědy. Když si vezmete jen to, co se dá dělat s genomem. Můžeme vyvíjet nové techniky, jako např. nanotechnologie. Můžeme změnit způsob, jakým jsou léky v těle využívány, a vyhnout se tím vedlejším účinkům. Máme tu biočipy, které nám poskytují nový pohled na to, jak nemoci vznikají. V příštích deseti letech bude nejspíše objeveno více léků než za posledních čtyřicet.

HN: Problém s novými léky je spíš v obrovských nákladech na jejich vývoj. Ty se vyšplhaly už na zhruba miliardu dolarů za jeden nový přípravek. Logicky je pak firmy chrání patenty a prodávají za cenu, která jim náklad musí vrátit.

To ano, ale představte si celkovou cenu, kterou platíme za zdraví. Vezměte třeba pacienty postižené Alzheimerovou chorobou. Může vás stát hodně peněz léčit tohoto pacienta novými léky. Ale představte si, kolik peněz by stálo pomáhat postiženému Alzheimerem, který se o sebe neumí postarat, musí být ve speciálním zařízení, dostávat spoustu lékařské péče, nikoli pouze léky. Takže není nutně pravda, že nové léky zvyšují cenu léčby.

HN: Novinky tedy mají vždycky opodstatnění?

Je třeba zdůraznit důležitou změnu: každý lék nově uvedený na trh už teď musí být jasně lepší než ty, co na trhu již jsou. Jinak je pravda, že některým nemocem můžete předcházet i lepší životosprávou, bez medikamentů. Největšími "vysavači peněz" jsou záležitosti jako cukrovka druhého typu, kterou do určité míry způsobuje také životní styl a dá se jí předcházet třeba pravidelným cvičením. Jednou se společnost bude muset rozhodnout, zda dá víc peněz na osvětu, aby se zabránilo nemocem, kterým se dá předejít. Může se tak v důsledku ušetřit i víc zdrojů na boj s nemocemi, kterým se předejít nedá.

HN: Loni jste vynaložili na vývoj a výzkum 4,6 miliardy eur. Kolik to bude letos?

Určitě to nebude více. Nejspíše to bude i méně. Můžeme totiž najít způsob, jak dělat výzkum a vývoj mnohem efektivněji.

HN: Jakou vizi pro Sanofi razíte do budoucnosti?

Zaměřujeme se na vakcíny, látky proti rakovině, cukrovce. Budeme přicházet s novými přípravky. Celý tento byznys by se mohl v průběhu příštích pěti let zhruba zdvojnásobit A vedle nových, originálních přípravků současně budujeme i silnou oblast generik.

HN: A jaké budou klíčové trhy?

Pro náš průmysl začíná platí obecně, že zhruba polovina růstu už půjde na vrub zemí mimo USA a západní Evropu. U naší společnosti se prodeje z těchto nových trhů loni podílely na růstu dokonce ze 74 procent. Strmě rostoucími regiony jsou Latinská Amerika, Brazílie, Čína, Indie a východní Evropa. Na těchto trzích už jsme zcela jasně vedoucí firmou v růstu. A získání Zentivy nám nepochybně pomůže tuto pozici upevnit.

Sanofi-Aventis

Nové trhy

Evropská farmaceutická jednička, sídlící ve Francii, vidí budoucnost na nových trzích: v Indii, Číně, Jižní Americe, východní Evropě. Právě v tomto regionu teď chce stavět na nové akvizici - české Zentivě.

Široký záběr

Zentiva posílí Sanofi i jako výrobce generický léků - levnějších kopií originálů. Kromě toho ale Sanofi nabízí i očkovací látky a lékařské přístroje.

Vlastní výzkum

Sanofi má na 18 tisíc pracovníků ve více než 25 výzkumných centrech, kteří vyvíjejí nové přípravky.


15 týdnů

potřebuje ještě Sanofi-Aventis  k tomu, aby dokončila testy na vakcínu proti prasečí chřipce.

27,6 miliardy eur

dosáhly loni tržby společnosti Sanofi-Aventis, evropského lídra ve výrobě léků.

100 tisíc zaměstnanců

má Sanofi-Aventis ve zhruba stovce zemí světa. Teď k tomu přibude i šest a půl tisíce lidí v Zentivě.

Chris Viehbacher (49)

Vystudovaný účetní znalec působil 20 let ve firmě GlaxoSmith- Kline. Generálním ředitelem Sanofi se stal loni v prosinci. Má kanadské a německé občanství, ale už devět let žije ve Francii. Je ženatý
a má tři děti.