Máme vůbec letět? Tak se ptají mnozí z dvou set tisíc Čechů, kteří si u SkyEurope zakoupili letenku. Firma tvrdí, že všechny lety proběhnou, jak mají, objevují se ale stále nové komplikace.

Tři spoje mezi Vídní a Bukureští musel dopravce zrušit kvůli zablokování letadla bukurešťským letištěm. Ke komplikacím došlo i v Sofii. SkyEurope také dál chybí letoun, který od pondělí kvůli nezaplaceným poplatkům drží pařížské letiště Orly. Takové jsou první tři dny od chvíle, kdy firma oznámila, že získala soudní ochranu před věřiteli.

"Lidé se nemusí bát, nic nenasvědčuje tomu, že bychom nějaké lety zrušili," uklidňuje mluvčí společnosti Tomáš Kika. V médiích se podle něj objevují nepravdivé informace, které pak infolinky musí dementovat.

Jenže faktem je, že firma dluží téměř všude. A nikdo nechce, aby se tento dluh ještě prohluboval.

Chceme hotovost

"Právě jsme se rozhodli, že po SkyEurope budeme chtít vždy platbu v hotovosti," uvedl pro HN mluvčí kodaňského letiště Sören Hedegaard Nielsen. O tom, kolik jim SkyEurope nyní dluží, ale hovořit odmítl. Jejich požadavek sice neblokuje letadla jako nátlaková akce pařížského letiště, placení předem může ale ještě více zkomplikovat nedostatek hotovosti ve SkyEurope.

Většina letišť, kam SkyEurope létá, se k otázce finanční situace dopravce odmítla vyjádřit. "Obchodní vztahy s našimi partnery nekomentujeme," řekla například mluvčí ruzyňského letiště Eva Krejčí.

Sdílnější je letiště v Bratislavě. "Je známo, že má SkyEurope finanční problémy, které se projevily i ve zvýšených závazcích vůči nám," uvádí mluvčí letiště Dana Madunická s tím, že SkyEurope s nimi téměř každý den jedná a hledá možnosti řešení.

"Dopravce nyní platí všechny poplatky v termínu a za prvních pět měsíců tohoto roku svůj dluh vůči nám snížil o více než desetinu," dodává. Celkovou dlužnou částku, ale zveřejnit také odmítá.SkyEurope má ale věřitele i mezi svými dodavateli. Svou pohledávku nedávno medializovala pražská reklamní agentura Beyond Interactive a inzercí v médiích vyzývala, aby se jí přihlásili i další věřitelé.

120 věřitelů

"Nám SkyEurope dluží asi deset milionů," říká finanční ředitel společnosti Aleš Kohout. V poslední době pociťuje, že se ke společnému vymáhání dluhu připojuje stále více podniků. "Nyní je nás celkem 120 firem a soukromých osob, kterým SkyEurope dluží, teď můžeme jen čekat a doufat, že se majetek SkyEurope nesníží," dodává Kohout.

Souhrnnou vymáhanou částku ale nechce upřesnit, má být v desítkách milionů korun. To pro SkyEurope není zase tolik. Na konci března celkové závazky firmy přesahovaly pět miliard korun. Téměř dvě miliardy tvořily úvěry, tři čtvrtě miliardy dlužila tehdy svým akcionářům, 1,5 miliardy dodavatelům a přes 800 milionů cestujícím, kteří si již zaplatili svůj let, ale ještě neletěli.