Největší soudobý česko-ruský obchod - dodávky brněnské investiční společnosti Alta pro ruský strojírenský gigant Uralvagonzavod - se v Rusku ocitl pod palbou kritiky. Podle šéfa Uralvagonzavodu Olega Sijenka jsou Čechy dodávané stroje předražené.

Uralvagonzavod je největším ruským výrobcem nákladních vagonů. S dodávkami od Alty modernizuje prakticky celý podnik už od roku 2005, Češi sem posílají stroje do nástrojárny, slévárny, kováren, lakovny i dalších provozů. Firmu, kterou ovládá brněnský byznysmen Vladimír Plašil, právě tento obchod řadí mezi největší strojírenské exportéry v zemi.

Na jaře se ale Uralvagonzavod dostal do finančních problémů. Přestal Altě platit, v ohrožení se tak octlo i splácení úvěru, který na obchod poskytla státní Česká exportní banka (ČEB). Ta poskytuje ruské dceřiné firmě Alty, společnosti s názvem T 21 V, úvěrový rámec ve výši miliardy eur. Z něj je zatím vyčerpáno 310 milionů - jde téměř o polovinu veškerých půjček ČEB za loňský rok.

Sijenko, který v dubnu v čele Uralvagonzavodu vystřídal původního šéfa Nikolaje Malycha, označil v rozhovoru pro ruský list Kommersant české dodávky za jednu z příčin potíží své firmy. "Stroje jsme nakupovali za mírně řečeno navýšené ceny. Také montážní práce se dělaly za mnohonásobek tržní hodnoty. Doba návratnosti investic do modernizačních projektů? Žádná!" tvrdí Sijenko v Kommersantu a dodává: "Stroje za dřívější ceny kupovat rozhodně nebudeme!"

Podle mluvčího Alty Miroslava Nováka se ale situace od Sijenkova nástupu uklidnila. "S novým vedením došlo k několika jednáním, při nich náš kontrakt nebyl zpochybňován. Informace, které se objevily v ruských médiích, neodpovídají naší zkušenosti," říká Novák, podle něhož jsou ceny dodávek, pocházejících z poloviny od českých firem, zčásti z Německa, Švýcarska či Itálie, za zcela standardní.

Poradce ředitele Uralvagonzavodu Evgenij Rožkov v telefonickém rozhovoru pro HN Sijenkova slova sice nepopřel, i on ale potvrdil zájem v obchodu pokračovat. "Nechci komentovat fakta, která pro Kommersant řekl náš ředitel. Spolupráci s Altou ale považujeme za strategickou, rozhodně ji nechceme ukončit. Smlouvy jsou podepsané do roku 2012, chceme s českými partnery spolupracovat," řekl.

Podle Nováka Alta s novým vedením Uralvagonzavodu projednala splátkový kalendář a podle dalšího splátkového kalendáře hradí i své závazky vůči ČEB její firma T 21 V. "Ruská strana nás ujišťuje, že platit bude včas," dodává Novák.

Situaci zřejmě uklidnil i fakt, že se Uralvagonzavodu podařilo dohodnout s konsorciem ruských bank na restrukturalizaci svých úvěrů na příští tři roky. V klidu tak zůstává i státní pojišťovna Egap, jež by při kolapsu obchodu musela platit škody. "Stupeň rizika v tomto případě odpovídá situaci v Rusku. Případ zatím hodnotíme pozitivně," říká mluvčí Egapu Vlastimil Nesrsta.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist