Současná finanční krize se citelně dotýká většiny světových aerolinek. Dvojka na ruzyňském letišti, slovenská SkyEurope, má soudní ochranu před věřiteli. A česká jednička ČSA prodělala za první tři měsíce roku 1,3 miliardy a navíc je těsně před privatizací.
"Nezastírám, že se nás současná situace dotýká, ale nyní inkasujeme peníze za letenky v sezoně a žádné faktury po splatnosti nemáme. Kdybychom je měli, už by se to někde projevilo, zadrželi by nám letadlo nebo něco podobného," tvrdí šéf ČSA Radomír Lašák.
Dodává, že placení v leteckém byznysu kvůli současné situaci v oboru stále více probíhá v reálném čase a dlouhé splatnosti faktur jsou minulostí. Letiště již požadují bankovní garance a když dopravce nezaplatí včas, platí banka.
Účetní hodnota firmy klesá
Jak ale dokazuje výroční zpráva ČSA za rok 2008, tak aerolinky mohou mít jiný problém - účetní hodnota firmy rychle klesá.
Podle mezinárodních účetních standardů klesl rozdíl mezi tím, co ČSA vlastní, a tím, co dluží, během minulého roku o 27 procent na 4,8 miliardy korun. Pro srovnání SkyEurope má stejný údaj o více než sedm miliard horší - minus 2,5 miliardy.
Bráno podle českých účetních standardů hodnota ČSA v poslední době poklesla mnohem výrazněji. Podle nich se vlastní jmění společnosti snížilo o 92 procent na 101,7 milionu korun. A letos už kvůli očekávané ztrátě tato hodnota bude pravděpodobně záporná.
Firma také používá stále více "cizích" peněz. Její závazky se podle českých účetních standardů zvýšily o necelé dvě miliardy na 8,5 miliardy korun. Hodnota majetku přitom poklesla. O něco mírnější jsou ke stavu ČSA mezinárodní účetní standardy. Podle nich ČSA operují se 17,5 miliardy "cizích" korun, což je o tři miliardy více než v roce 2007.
Firma v současnosti opouští bankovní úvěr, který na konci loňského roku měla za 667 milionů korun, a stále více využívá úvěr 2,5 miliardy korun od státní firmy Osinek. Kvůli němu dokonce zastavila své sídlo na pražském letišti. Aeroliniím tak na případné další úvěry jako zástava zůstávají víceméně už jen letadla. A to jen ta zaplacená.
Letošek navíc nezačal pro ČSA právě dobře. Za první čtvrtletí prodělaly 1,3 miliardy korun a během zbytku roku se z toho jen těžko dostanou. Ještě letos má přitom proběhnout prodej společnosti. Stát by přitom za svůj 92procentní podíl chtěl řádově miliardy.
Jiří Šimáně, šéf firmy Unimex, která je jedním ze dvou zájemců, týdeníku Ekonom potvrdil, že hodnota ČSA je podle něj výrazně nižší, než suma tří až pěti miliard, která se běžně uvádí.
"Pro pana Šimáněho má ČSA jinou hodnotu, protože ho zajímají hlavně charterové lety, ty ale u nás tvoří asi sedminu tržeb," kontruje Lašák.
Ten si prý při manažerských rozhovorech notoval s delegací Air France, která je druhým zájemcem o privatizaci Českých aerolinií.
"Debatovali jsme o synergiích, které by nám mohly přinést řádově pět až šest miliard korun," dodává Lašák.
Jak jsou na tom České aerolinie
Tržby
rok 2007
23,4 miliardy Kč
rok 2008
22,6 miliardy Kč
Zisk/ztráta před zdaněním
rok 2007
+111,2 milionu Kč
rok 2008
+499,1 milionu Kč
Pro rok 2009 se odhaduje ztráta 300 až 600 milionu Kč
Vlastní kapitál
rok 2007
1238 milionů Kč
rok 2008
102 milionů Kč
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist