Změny na české železnici se přiblížily. Ministerstvo totiž začalo jednat. Minulý týden se ministr setkal se zástupci soukromých železničních dopravců. Bavili se o tom, jak dostat do české rychlíkové dopravy konkurenci.

Diskrétní schůzky se účastnili vedle ministra dopravy Gustáva Slamečky i jeho náměstci a zástupci firem RegioJet ze skupiny Student Agency, Veolia Transport a Arriva. Nikdo z monopolních Českých drah na schůzce nebyl.

"Ony tři firmy o schůzku samy požádaly a ministr jim vyhověl," přiznává mluvčí úřadu Karel Hanzelka. "Šlo o první oťukávací schůzku, kde jsme si vymezili své postoje a dopravci nám ukázali svou prezentaci," dodává s tím, že bližší informace zveřejní, až skončí "frmol kvůli povodním". Zatím počítá s tím, že by to mohlo být v pátek.

Zatím nic neřekneme

Schůzka je zakryta tajemstvím. Jindy sdílní dopravci se odvolávají na dohodu o mlčenlivosti.

"Bavili jsme se o dalším postupu otevírání železnice, součástí dohody je ale i to, že výsledky zatím nebudeme veřejně komunikovat," říká obchodní ředitel RegioJet Jiří Schmidt. "Mohu ale říct, že podle nás jde od pana ministra o vstřícný krok," dodává. Ministerstvo podle něj ocenilo, že Student Agency přišla s vlastními konkrétními návrhy.

Brněnská firma podnikatele Radima Jančury totiž před dvěma týdny podala nabídku na provozování většiny českých rychlíků. Slibuje nové vlaky, nižší ceny a za své služby bude chtít ze státní pokladny méně peněz, než nyní dostávají České dráhy, které by jinak státní zakázku od ministerstva dopravy automaticky dostaly. Teď by čistě teoreticky mělo ministerstvo dopravy zvažovat vypsání výběrového řízení.

"Zatím celou situaci studujeme," říká již druhý týden Hanzelka. Ač ministr Gustáv Slamečka v médiích po svém jmenování hovořil o prospěšnosti konkurence na železnici, po konkrétní nabídce nezazněl z ministerstva žádný výrok o tom, že by se o rychlíky mohli utkat i konkurenti Českých drah.

Schůzky s dopravci, kteří budou pravděpodobně hlavními zájemci o provozování českých rychlíků, mají pokračovat v druhé polovině července. "Máme ještě hodně práce," říká Hanzelka. Dopravci na první schůzce dostali "domácí úkoly", aby se jednání mohla posunout dál.

Tři evropští obři

"S Veolií a Arrivou jsme již před měsícem psali na ministerstvo společný dopis, abychom zabránili podepsání desetileté smlouvy s Českými drahami," vysvětluje vznik trojky Radim Jančura. Vzhledem k tomu, že Student Agency jedná v kooperaci s francouzským Keolisem, prezentují tři největší evropské soukromé dopravce.

„Ministerstvo nás požádalo o embargo, aby mohlo v klidu pracovat, dáme jim ještě čtrnáct dní, a pak budeme zase otevřeně hovořit,“ vysvětluje lčenlivost Jančura. Ten dál doufá, že ministerstvo tendry vypíše a za dva roky budou českérychlíky vypadat jinak.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist