Jim Burke, bývalý výkonný ředitel Johnson & Johnson, kdysi řekl: "Bez důvěry nemůžete dosáhnout úspěchu." Důvěra má totiž pro úspěch podniku zásadní význam.
Na jedné straně je zavazuje, protože v lidech vyvolává silnou touhu vás nezklamat. Ale tím, že jim věříte, jim naopak rozvazujete ruce a získáte si jejich srdce. Lidé se pak nebojí dělat rozhodnutí a zkoušet nové věci.
Naopak nedůvěra může přijít velmi draho. Pokud totiž v podniku nepanuje důvěra, podnik potřebuje mnohem více pravidel a kontrolních mechanismů. To je ale pouze jedna potíž. Horší je, že tím navíc urážíte lidi, kteří jsou schopní, slušní, a tudíž žádnou kontrolu nepotřebují. A výsledek? Podnik tak snižuje výkon svých nejlepších hráčů!
Nedůvěra v politiky je ukázkovým příkladem, kam to může vést. Pokud lidé pochybují o pravé motivaci a schopnostech politických představitelů, výsledkem je všeobecná pasivita, otupělost a všeobecně rozšířený názor: "politika je pro politiky a nikoli pro slušné lidí". Jak nebezpečné.
Nenechte se mýlit, nejsem zastáncem anarchie a chaosu v podnicích. Jasné procesy, systémy kontroly a pravidla jsou zajisté potřeba.
Jsou-li nastaveny dobře, nezničí základní kontext důvěry, ve kterém vaši lidé pracují. Faktem je, že malé firmy mají v tomto směru jistou výhodu. Je totiž mnohem jednodušší vytvořit a udržet atmosféru důvěry v malé firmě. Všichni lidé se dobře znají, každá chyba nebo porušení hodnot a firemní kultury je dobře vidět. Což je ostatně jeden z důvodů, proč mají tyto podniky nižší náklady a rychleji inovují.
Nicméně, i ve velkých firmách je možné a především důležité důvěru rozvíjet. Ředitel pro Českou republiku jedné globální společnosti mi vyprávěl, jak velký vliv na jeho výkon a firemní kulturu má důvěra, která mu byla dána. Díky tomu cítí silnou loajalitu, získaný čas věnuje svým lidem a může se rozhodovat rychleji. Doslova mi řekl: "Až mne zamrazilo jak to na mě funguje."
Pokud vedete podnik a budete přemýšlet, jak jste na tom s důvěrou u vás, položte si tuto otázku: "Věříte členům svého týmu? Věříte v jejich charakter, schopnost dosáhnout výsledku?"
Pokud tomu tak je, je to skvělá zpráva. Je totiž velká pravděpodobnost, že jednotliví členové vašeho týmu budou věřit také vám. A to přece k vedení nutně potřebujete.
Navíc už jenom to, že v podniku panuje atmosféra důvěry, vás dělá polovičními vítězi: minimálně to uvolní obrovské množství energie, zrychlí komunikaci, rozhodování a sníží náklady způsobené byrokracií.
Petr Sýkora, jednatel Ofice depot
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist