Dětské autosedačky hongkongské firmy Cybex mají bezpečnou pověst. Plusem navíc je vydařený vzhled, za kterým stojí české studio Koncern, a tedy i Jiří Přibyl. Nový model Cybex Solution X-fix proto získal v Německu ocenění v jedné z nejprestižnějších designérských soutěží na světě, Red dot design award.

Proč jsme cenu získali? Sedačka je na pohled kompaktní, a přitom se prodává v řadě barev a s různými technickými modifikacemi. Na tuhle kombinaci technického a estetického provedení se porota Red dot award zaměřuje. Samozřejmě to mě i Martina Imricha, se kterým jsme ji navrhovali, těší. Třeba i proto, že je v katalogu soutěže, což je opravdu luxusní kniha, zařazená mezi Alfou Mito a Mercedesem E-class.

Je zajímavé, jak každý trh funguje jinak. Třeba barvy. V Německu se hodně prodává zelená nebo růžová, na jihu Evropy jde hodně černé, často v kombinaci s červenou a jinými výraznými barvami. Ale to je dané i tím, že je tam jiné barevné spektrum. Zatímco v Itálii nebo v Portugalsku super červená nevadí, tady v Česku působí tak ostře, že z ní člověk málem upadne na zadek. Podobný barevný vkus jako my mají třeba v severských státech.

Že je dobrá, je vidět i z toho, že nás kopírují. Když už je produkt fakovaný, kopírovaný, tak to znamená, že je ve svém oboru prestižní. Že funguje.

Dokonce nás to inspirovalo k novému projektu. Šli jsme v Kolíně nad Rýnem po výstavišti a říkali jsme si: Tady je náš fake. A tady ten, ten je výbornej. Zato tady by se kluci měli víc snažit. Tak jsme si říkali, že s tím něco musíme udělat, použít to jinde.

Výsledek je kolekce skla Fake it easy. Je to provokativní téma. Věci přímo určené k fakování, tedy kopírování. Jsou tam i čínským písmem nápisy, třeba Fake me sweet nebo Fake me softly. (Tuto experimentální práci studio Koncern s velkým úspěchem vystavilo na milánském veletrhu Salone del Mobil, v říjnu ji představí na pražském Designbloku - pozn. red.)

Jak jsme se k práci pro Cybex dostali? Jeden z majitelů nás přímo vyzval. Je to zajímavý člověk, syn českých emigrantů. Napadlo ho, že s Čechy ještě neměl žádný byznys, tak oslovil pár lidí v Česku, aby mu někoho doporučili.

Úspěch výrobku ale není jen o designu. Je to hlavně na schopnosti marketingu, samozřejmě včetně nějaké investiční velkorysosti ve spolupráci s designérem. Špičkový výrobek se za levno pořídit nedá. Vývoj téhle sedačky by se nezaplatil ani z německého trhu, natož z českého.

Je příjemné, když cestou do ateliéru potkám jeden dva starší modely naší sedačky v autech. Jezdí jich tu docela dost. Sleduji, jak fungují. Ale je to vtipné, mívám přitom skoro pocit, že mi je ukradli. Že je to moje.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist