Jiří Šimáně je se svou společností Unimex Group lídrem konsorcia, které zůstalo po odstoupení KLM-Air France jediným zájemcem o koupi ČSA. Druhým členem konsorcia je letecká společnost Travel Service, kterou vybudoval Jiří Šimáně společně se svým obchodním partnerem Romanem Vikem. Majoritní podíl před časem prodali islandské společnosti Icelandair, ale Unimex Group si podržel zhruba 49procentní podíl. Jiří Šimáně podniká i v jiných oblastech, než jen v letecké dopravě. I po prodeji Čedoku podniká se společnostmi Canaria Travel a NetTravel v cestovním ruchu, provozuje franšízy hobbymarketů OBI a společnost Travel Free provozuje síť obchodů Global Travel Free Shop, které navazují na někdejší obchody Duty-Free.

HN: Jak se jako zájemce o koupi ČSA díváte na pololetní ztrátu, která se již blíží bezmála dvěma miliardám korun?

Nevíme, co je příčinou takové ztráty. To se dozvíme na manažerských prezentacích, které mají proběhnout počátkem září.

HN: Daly se takové výsledky s ohledem k situaci na trhu letecké dopravy, který prochází citelnou krizí, očekávat?

Ano, očekávali jsme je.

HN: Zástupci státu, například ministr financí Janota, hovoří o tom, že mají interně stanovenou minimální cenu, za kterou by se měly ČSA prodat. Myslíte si, že nabídnete takovou cenu, aby byla pro stát zajímavá a vláda ČSA prodala?

Cena má stejnou důležitost pro obě dvě strany. Úspěšná transakce je bez spokojenosti obou stran nemožná.

HN: Co si myslíte o názoru, který zastávají například zástupci pilotů pracujících v ČSA, že by s ohledem na výsledky a probíhající restrukturalizaci mělo dojít k výměně současného vedení v čele s prezidentem ČSA Radovanem Lašákem?

Myslím, že odvolání pana Lašáka by situaci neřešilo, protože stát teď nikoho lepšího nemá.

HN: Mají podle vás ČSA, s ohledem na aktuální výsledky, kladnou hodnotu?

To bych nechal bez komentáře.

HN: Jaký očekáváte výsledek ČSA za celý letošní rok, když v pololetí je tak vysoká ztráta?

Náš, podotýkám subjektivní, názor je, že by bez avizovaných prodejů mohla ztráta dosáhnout výše 2,5 až 3 miliardy korun.

HN: Vedení ČSA chce pokračovat v restrukturalizaci firmy. Její součástí mají být další prodeje majetku, například letadel, pokračování v propouštění zaměstnanců, rušení některých linek. Jak se díváte na tento restrukturalizační plán?

Že se musí propustit více než 800 lidí je zřejmé a není jiného východiska. Podle nás je to ještě málo. Ostatní bych opět ponechal bez komentáře.

HN: Pokud byste se s vládou dohodli a ČSA koupili, jak vidíte budoucnost společnosti pod vašimi křídly? Máte v plánu orientaci ČSA nějak měnit, například více se zaměřit na charterové lety?

ČSA by byly typickým regionálním přepravcem, orientace na charterové lety by byla pitomost.

HN: Byly by ČSA v případě koupě více propojené s Travel Service či přímo se společností Icelandair?

Podívejte se na složení konsorcia a bude vám to jasné.

HN: Můžete podrobněji uvést, jak jsou rozložené podíly ve vašem konsorciu, které chce získat ČSA? Byl by tedy hlavním majitelem Unimex Group a Travel Service, nebo Icelandair?

Jak už jsem uvedl výše, podívejte se na složení konsorcia a bude vám to jasné.

Profil: Jiří Šimáně:

Jeden z nejbohatších Čechů uspěl díky síti bezcelních obchodů. Jeho Unimex Group dnes ale podniká hlavně v cestovním ruchu.


2,5 Miliardy od státní firMy osinek

přežít ČSA pomáhá hlavně úvěr od společnosti Osinek. Zatím vyčerpaly miliardu, jistou "zálohu" tak ještě mají.


2,0 Miliardy korun ztráta

Vedení ČSA si nově vytyčilo za cíl uzavřít rok 2009 se ztrátou dvě miliardy korun. před čtvrt rokem přitom hovořilo o 360 milionech.